Gå til innhold

Kantareller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for første gang plukket kantareller i helga, og fant ett par kg. De er nå stekt, og ligger i frysern. Ønsker meg gode tips til hva jeg kan bruke dem til utover høsten ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Soppstuing syns jeg er kjempegodt. Du kan jo og bruke de i kyllingretter og quicher.

Gjest Kontortøs
Skrevet

Å, din heldiggris! Kantareller er noe av det beste jeg får! :)

Vi pleier bare surre de i panna med sjalottløk og litt bacon. Heller på litt fløte, og litt krydder. Serverer med fersk pasta. Nammmm

Restene er godt å ha på rista brød til lunsj/kveldsmat. ;)

Skrevet

Jeg har laget en kantarellgryte med kylling, kålrot, løk og gulrøtter - veldig namnamnam også. Oppskriften fant jeg på en sånn anbefaling i butikken (sikkert fy-fy her :roll:)

Uansett her er det:

4 gulrøtter i biter

200g kålrot i biter

12 små løk (jeg har bare brukt vanlig og)

2 ss smør

6 dl vann

500g kyllingkjøtt i biter

3 hvitløkfedd

2 laurberblader

2 hønsebuljongterninger

2 dl matfløyte

Maizenamel

kantarell

salt og pepper

ris/poteter å spise med

Surr gulrøtter, kålrot og løk i smør i en stor kjele. Ha i vannet - kok 20min. Tilsett kylling, hvitløk, laurberblad og buljongterninger. Kok 10 min til. Ha i matfløyte og jevn sausen med maizena. Ha i kantarell, smak med salt og pepper.

Skrevet

Jeg lager suppe med grønnsakskraft og fløte + salt/pepper. Det er en veldig "ren" og god suppe som er kjempegod både som forett og hovedrett hvis man har godt brød til. Pleier også å sprøsteke noen ekstra å dandere med på toppen.

Ellers er kantareller godt hvis du forveller dem med litt fløte, salt og pepper og bruker til kjøttkaker eller vilt hvis du liker det.

Man kan også lage en røre med creme fraiche, gressløk, eggeplomme og sopp som man dandere på toast i ovnen eller piffe opp nesten hva som helst av kjøtt.

Skrevet

Oi! Her var det mye godt! Tusen takk for alle tips til nå! ;)

Skrevet

Denne tror jeg stammer fra han dansken som lagde skandinavvisk mat på TV i sommer: Stek kantareller og litt løk i pannen. Salte og pepre. Ha i varme, nykokte poteter, og mos med en gaffel. Salt, pepper og gjerne litt persille. KJEMPEGODT tilbehør. Og enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...