Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #1 Del Skrevet 8. september 2008 Er det noen sov vet hvorfor vi skriver ds. i slutten av brev og hva ds. står for?? Eksempel: Ps. Per har flyttet sørover ds. Tusen takk for svar. Jeg blir smågal av å ikke finne svar på sånne ting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 8. september 2008 #2 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) ds. fork. for dennes denne, inneværende måned Endret 8. september 2008 av Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #3 Del Skrevet 8. september 2008 Skjønner fortsatt ikke helt jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #4 Del Skrevet 9. september 2008 Blås i det første svaret du fikk, det har ingenting med saken å gjøre. Jeg husker at jeg skrev DS i brev da jeg var liten, og det ser egentlig ut som om det er en vane som har spredt seg uten at brukerne helt vet hva det skal bety! Men svenskene vet råd! "Svar: PS är en förkortning av "post scriptum". Det är ett gammalt latinskt uttryck som betyder "skrivet efteråt". Man använder det i brev om man vill skriva någonting mer efter att man har skrivit under med sitt namn. DS är ett svenskt påhitt. Det står för "densamma" och kan ha kommit till som ett rim på PS. DS, alltså densamma, avslutar man sitt PS-tillägg med för att visa att det fortfarande är samma person som skriver. Enligt vissa källor (till exempel Wikipedia) är också DS en förkortning av ett latinskt uttryck, "deinde scriptum". Det betyder "åter till skriften". Men det mesta tyder på att DS är av svenskt ursprung och att deinde scriptum är en efterkonstruktion." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 15. september 2008 #5 Del Skrevet 15. september 2008 Enig med siste innlegg. Jeg mener 'den samme' når jeg skriver DS etter et PS, bare for å understreke at "Hilsen Marikke" gjelder for den siste kommentaren også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå