camilla* Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Jenta vår som går i 5.klasse blir så sur og grinete når hun gjør lekser. Hun var slik i 4 klasse også. I fjerde hadde de såpass lite lekser at hun var ferdig på en ettermiddag, men nå i femte må hun sitte med lekser flere ettermiddager. Og det blir et rent lite h*** her hjemme med blyanter og viskelær kastet rundt på kjøkkenet, mor og far som er teite osv osv. Styggt skrevet i boken, og læringen som leksene skule gi faller ivertfall helt bort. Det er kun et nødvendig onde som må gjøres. De har studietid på skolen , 30 minutter hver dag. Det er alt for lite tid for henne (og de andre) siden hun bruker mye tid på lesing og trenger veiledning i matte. Og så er det i tillegg veldig urolig i klassen, så hun (og de andre) får ikke brukt studietiden ordentlig. Selv sier hun at hun ikke klarer å skjerpe seg. Hvordan løse dette så det blir lettere for oss alle sammen?
Lissi Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Jenta vår som går i 5.klasse blir så sur og grinete når hun gjør lekser. Hun var slik i 4 klasse også. I fjerde hadde de såpass lite lekser at hun var ferdig på en ettermiddag, men nå i femte må hun sitte med lekser flere ettermiddager. Og det blir et rent lite h*** her hjemme med blyanter og viskelær kastet rundt på kjøkkenet, mor og far som er teite osv osv. Styggt skrevet i boken, og læringen som leksene skule gi faller ivertfall helt bort. Det er kun et nødvendig onde som må gjøres. De har studietid på skolen , 30 minutter hver dag. Det er alt for lite tid for henne (og de andre) siden hun bruker mye tid på lesing og trenger veiledning i matte. Og så er det i tillegg veldig urolig i klassen, så hun (og de andre) får ikke brukt studietiden ordentlig. Selv sier hun at hun ikke klarer å skjerpe seg. Hvordan løse dette så det blir lettere for oss alle sammen? Hei Camilla:) Her kan du finne mange svar som handler om dette:) Du må registrere deg for å lese men det er gratis og tar to minutt. Mye bra stoff. http://www.famlab.no/forside.asp
camilla* Skrevet 8. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2008 Takk Lissi Dette er utrolig frustrerende...*sukk*
Gjest Gjest_Frøken_* Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Hei! Forstår jeg det sånn at hun kanskje sliter litt faglig? For i så fall har hun krav på faglig tilrettelegging i skolen. Når barn ikke opplever mestring, er det ikke rart det blir frustrasjoner over lekser! Jeg ville tatt opp dette med kontaklæreren hennes. Og om det ikke er dette som er problemet, må man jobbe litt med motivasjon:)
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Tror det beste man kan gjøre for barna i en slik situasjon, er å sitte sammen med de, og gjøre leksene sammen. Da kan leksene gjøres om fra et nødvendig onde, til en fredelig oase i en stresset hverdag. Skap en hyggelig setting, og sørg for å ha en feles hygge å se frem til etterpå. Lag delmål i leksene, og la barnet få oppleve å ha nådd et mål - også om det ikke ble ferdig med alt som skulle gjøres i første omgang. Når det gjelder tilrettelegging på skolen, så er det noe som ikke kan erstatte leksene i det hele tatt. Har barnet lærevansker, så betyr det at barnet må jobbe mer, for å lære like mye som de andre barna. Noe som betyr mer hjemmelekse, og større krav mot foreldre for tett oppfølging. Et barn som siter med lesinga, trenger mye mer lesetrening enn et barn som leser godt. Det samme gjelder metematikk og andre fag. Jeg ønsker dere lykke til
camilla* Skrevet 8. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2008 Takk for svar. Hun regnes ikke som en slier. da vi ba om ekstrahjelp i engelsk så fikk vi svar om at skolen ikke hadde ressurser til det. Matte trenger hun veiledning/god forklaring på, men skjønner det så fort hun får den hjelpen. Jeg sitter sammen med henne og biter meg i leppa og teller til ti titt og ofte. Fjerne meg fra lekse-situasjonen går ikke for da begynner hun å hyle at hun ikke vet hva hun skal svare med en gang. Så jeg sitter på kjøkenet ved siden av henne og ser på/hjelper med leksene. Vi har lagt inn pauser etter mengden som gjøres. Men hun blir grinete og sur uansett - og vi aner ikke hvordan vi skal få snudd dette til å bli noe som ikke er så negativ og forsurende for oss alle.
Gjest Gjest_Frøken_* Skrevet 8. september 2008 #7 Skrevet 8. september 2008 Når det gjelder tilrettelegging på skolen, så er det noe som ikke kan erstatte leksene i det hele tatt. Har barnet lærevansker, så betyr det at barnet må jobbe mer, for å lære like mye som de andre barna. Noe som betyr mer hjemmelekse, og større krav mot foreldre for tett oppfølging. Et barn som siter med lesinga, trenger mye mer lesetrening enn et barn som leser godt. Det samme gjelder metematikk og andre fag. Nei det betyr det ikke! For det første kommer det helt an på hvilke lærevansker det er snakk om. For det andre vil tilrettelegging si at man nettopp: Tilrettelegger! Det kan bety at gjeldende barn får andre mål enn de "andre". Det får kanskje assistent i klassen, eller blir tatt ut i mindre grupper. Det kan få en annen lekseplan. Det blir helt feil å gi et barn med lærevansker mer hjemmelekser, ikke pedagogisk i det hele tatt. Dersom du selv har opplevd det med egne barn - ta det opp. Og dersom du er lærer - slutt med det.
Gjest nobilian Skrevet 8. september 2008 #8 Skrevet 8. september 2008 Dersom du selv har opplevd det med egne barn - ta det opp. Og dersom du er lærer - slutt med det. *** Hva er DU, siden du vet så godt hva som skal til?
HomicidalPsychoJungleCat Skrevet 8. september 2008 #9 Skrevet 8. september 2008 Hmmm. Hvis en har lærevansker, og en skal lære like mye som en som ikke har lærevansker, hvordan kan det foregå uten at en må jobbe mer, lurer jeg på?
Gjest Gjest_Frøken_* Skrevet 8. september 2008 #10 Skrevet 8. september 2008 *** Hva er DU, siden du vet så godt hva som skal til? La oss si jeg jobber med dette daglig, sinnataggen
Gjest lillacamilla Skrevet 8. september 2008 #11 Skrevet 8. september 2008 Hmmm. Hvis en har lærevansker, og en skal lære like mye som en som ikke har lærevansker, hvordan kan det foregå uten at en må jobbe mer, lurer jeg på? Det er vel vanlig at man lærer bort tingene på en annen måte? Kan ikke ungen lese, kan h*n vel ikke lære historie ved å lese en bok? Og har ungen store lærevansker bør en kanskje ikke satse på at h*n skal lære det samme som alle andre... Nevøen min har dysleksi, men har aldri hatt mer lekser av den grunn.
camilla* Skrevet 8. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 8. september 2008 Et barn med lærervansker får kanskje mere tilrettelagte lekser, men de strever allikaven og bruker litt mere tid enn andre barn vil jeg tro. Men - datteren vår regnes ikke som et barn med lærervansker. Hun sliter mer enn broren med lekser. Men han igjen sklir gjennom greit. Han bruker også mye tid på leksene siden de nå har veldig mye mere lekser enn tidligere. så om vi kunne gå tilbake til spørsmålet? Det er ikke et spm om hun har lærevansker, for det regnes hun absolutt ikke som. Men hun har mye lekser og vi bruker mye tid på leksene nå. Og jeg hadde håpet å få snudd leksene fra å bli et grinete/forsurende stund til noe positivt. Og den surheten hennes henger i gjennom hele kvelden.
Lissi Skrevet 8. september 2008 #13 Skrevet 8. september 2008 Takk Lissi Dette er utrolig frustrerende...*sukk* Slik jeg tenker når jeg leser dette så handler det mer om trass enn om lærevansker. Klart det er kjedelig med lekser, og kanskje andre ting som frister mer eller rett og slett forstyrrer slik at hun får konsetrasjonsvansker. Hvem elsker vel skolearbeid? Kanskje hun tester litt grenser i håp om å slippe unna? Bare et forslag.
camilla* Skrevet 8. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 8. september 2008 Hun vet hun ikke vil slippe unna.... Har tenkt tanken på at det er pre-puberteten , og ja at hun selvfølgelig vil se om vi holder grensene/avtalene vi har lagd.
Gjest gladlaks Skrevet 8. september 2008 #15 Skrevet 8. september 2008 Tja... som nevt tidligere kan dere jo prøve å gjøre det til noe koselig. Lage noe godt å drikke o.l. Eller du kan lage et belønningssystem. F.eks: Dersom hun gjør leksene uten noe tull en dag, får hun et klistremerke i en bok/på et ark, og når hun har samlet opp 10 klistremerker gjør dere noe koselig sammen, som å dra på kino, at hun får bestemme hva som skal være til middag eller noe annet. Snakk med henne om hvorfor det er viktig å gjøre lekser, og prøv å ha en positiv instilling til det. Jeg kan tenke meg at det er noe du heller ikke gleder deg så veldig over å gjøre ettersom det medfører konflikter. Ros henne mens dere holder på, og si hva hun er flink til så hun opplever mestring. Kanksje du kan spørre henne også? "Hva skal vi gjøre for at det kan være hyggelig å gjøre lekser?" Håper dere finner ut av det!
thapara Skrevet 8. september 2008 #16 Skrevet 8. september 2008 (endret) . Endret 5. mars 2009 av thapara
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #17 Skrevet 8. september 2008 Nei det betyr det ikke! For det første kommer det helt an på hvilke lærevansker det er snakk om. For det andre vil tilrettelegging si at man nettopp: Tilrettelegger! Det kan bety at gjeldende barn får andre mål enn de "andre". Det får kanskje assistent i klassen, eller blir tatt ut i mindre grupper. Det kan få en annen lekseplan. Det blir helt feil å gi et barn med lærevansker mer hjemmelekser, ikke pedagogisk i det hele tatt. Dersom du selv har opplevd det med egne barn - ta det opp. Og dersom du er lærer - slutt med det. Har da ikke sagt at barn med lærevansker skal ha mer lekser. Men ettersom de nettopp har lærevansker, må de jobbe mer med stoffet enn de uten lærevansker, for å lære det samme. Et barn uten dysleksi vil kunne gjøre unna leseleksene på få minutter, mens den med dysleksi kanskje vil bruke en halv time. - Og lesing er jo en essensiell kunnskap som alle bør/må lære seg, og dermed må bruke den tid som trenges. I tillegg vil dysleksi ødelegge for læringen i stort stt alle øvrige fag, selv matematikk. Dette ettersom det ofte er skriftlige kommentarer og skriftlige oppgaver også i matematikken. Vil ellers nevne at barn med lærevansker slett ikke behøver å korte ned på pensum. De som husker valgkampen mellom Busch og Al Gore, husker kanskje at det i etterkamp ble rettsak om valgresultatet. Advokaten som representerte Al Gores driver et av USAs største og beste advokatkontorer. Han har dyskleksi, og har ofte blitt intervjuet om hvordan han taklet dette. Å studere juss krever MYE lesing, ikke minst i USA. Han forteller hvordan han til slutt innså at han måtte jobbe mye mer med fagene, enn sine medelever. Han begynte å lese bøker som 12-åring, for å få lesetrening. Det var tøfft og tidkrevende, men han visste at det var nødvendig.Tydeligvis en gutt med god innsikt i egne problemer. Men tilbake til tema: vil fremdeles ønske dere lykke til videre - med eller uten lesevansker. Skoleåret er jo nettopp begynt, så det kan kanskje være "oppstartproblemer"?
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 8. september 2008 #18 Skrevet 8. september 2008 Høres ut som at jenta er sur for at hun må gjøre lekser heller enn noe morsomt, og du lar henne kanskje herse ved å tilfredsstille hennes minste ynk? No offence, bare lurer. Hvis hun går i 5. klasse, så kan hun bli gitt ansvar for leksene sine selv. Dere kan tilby dere å hjelpe henne, og sitte og forklare for henne, men det er hennes ansvar at det blir gjort. Når hun er ferdig, sjekker dere og gir masse ros. Ha klare regler om at lekser gjøres med en gang etter skolen (om hun vil ha liten matpause osv så kan hun jo selv bestemme det). Det viktige er at hun ikke får ut å leke eller se tv eller andre ting før leksene er gjort. Hvis hun får gjøre alt det morsomme først, så sitte med leksene på kvelden, så skjønner jeg godt at hun blir sur og frustrert. Det er også viktig å snakke om hvor viktig det er å gjøre lekser og å være flink på skolen. Ang. lærevansker, så har jeg en venninne med dysleksi - da hun gikk på universitetet regnet hun at hun brukte over dobbelt så lang tid som sine medstudenter på å komme igjennom pensum. Dysleksi gjør at lesing og læring går saktere, rett og slett. Da kan man velge et lettere mål, eller jobbe hardere for det opprinnelige målet. Studentene med dysleksi fikk bruke PC med retteprogram på selve eksamenene så de ikke fikk trekk for skrivefeil.
camilla* Skrevet 9. september 2008 Forfatter #19 Skrevet 9. september 2008 Takk for fine svar og gode ideer. Hun og broren gjør lekser når de kommer hjem fra skolen etter en liten matpause. Belønnings-system kan gå ! men da får nesten bror få være med på evt kino eller tilsvarende. Jeg har tenkt tanken på at hun kan få ha ansvar selv for leksene sine, og at de blir gjort. Men pappan er ikke enig i det. Hun skriver så lite/dårlige svar på spørsmålene at hun da havner opp med å gjøre leksene to ganger... kan ta et eks: lese en tekst, svar på spm. Spm er : hvordan tror du det går med guttene. Hun skriver "dårlig" . Vi mener hun bør skrive "jeg tror det går dårlig med guttene" Så det kan virke som hun vil bli fort feridg og når det tar lenger tid enn det hun vil så *pang*...sur.. Jeg tror selv jeg ikke lar henne herse med meg. Men hun lager jo bråk for oss alle. Kanskje bare ta henne vekk fra situasjonen og la henne gjøre lekser igjen når hun blir i bedere humør (opp på rommet i mellomtiden..?) ?? broren hennes leser dårligere enn henne, men gjør lekser uten problemer og "sklir" gjennom de fleste fag. Han bruker lenger tid på å lese, skriver mere feil ol, men jobber mere iherdig og målrettet. Og bruker dermed kortere tid på lekser og derofr vikrer det vel som han er "flinkere" i fagene.. Så lesevansker er ikke et problem her. belønnings-systemet skal prøves. tror det kan ha en liten effekt. har lyst til å gi henne mere ansvar selv, men må da be læreren rettlede henne mere. Tror jeg får ta det på en konferanse-time. Vi skal sikkert snart ha det. Selv har hun ingen ide om hvordan vi kan løse dette.
Chianty Skrevet 9. september 2008 #20 Skrevet 9. september 2008 (endret) dette med belønning kan være kjempe bra, men det kan også slå begge veier. her begynte vi med eldste mann, når han da var igjennom ei lita side i en notis bok (som vi brukte å sette inn klistermerker i) fikk han lov til en ting / få en ting han hadde lenge lyst på. Da minste mann begynte på skolen,startet vi med det nå i år (han går i andre klasse) Nå vet de at de har vær sin bok, og deres ting som skal gjøres, når en side er ferdig med klistermerker får dem lov til tingen / får tingen. Selv om det er på forskjellige tidspungt dem er ferdig med siden, vet de at hvis den andre blir ferdig ,får andre mann. Oii dårlig til å forklare? hummm... men tilbake til mine. elstemann er blitt utrolig flink i matte eter vi begynte med boken. Han går nå i 7'klasse og ikke mye vi trenger boka men den er der om han får down perioder andre mann går i 2'klassse så den boken må være en stund til. slik du forklarer at de skriver den korte versjonen, den vil du få opp når du viser, at du får en /to klistermerker om du kan formulere den setningen. så er det egentlig bare å fortsette mine barn får som regel en side ferdig den uke barnetrygden kommer.. hehe for da har mor penger Far er ikke så begeistret for denne type lære, men det er som regel meg som sitter med dem! Lykke til, håper du finner ut av et system PS: lærerene på skolen ser betydelig fremgang hos begge ungene bare etter noen mnd. De blir mere ops på dette (barna) på skolen også! Endret 9. september 2008 av Chianty
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå