Gjest Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Da fikk vi en pen liten lapp i postkassa i dag at nå har borettslaget virkelig ordnet opp og fikset i listene slik at de ikke skal være så dyrt å bo her, men alikevel så presiserer de i bunnen av brevet at de må nok øke husleia litt til. Og jeg er så irritert fordi selv om de vet hvem som har helt øl nedover hele trappeoppgangen så er det alle andre som også må betale. Dritt borettslag. Men til saken, leia er nå på 5700, jeg vet ikke hvor mye den kommer til å øke, men trolig 4-500 kr i mnd kjenner jeg de rett, den var nemlig 3400 når sambo flyttet inn hit for 2-3 år siden. Han kjøpte den for 500.000, men det er siden da blitt pusset opp mer i borettslaget, leiligheten innvendig er ordnet (masse feil i starten) o.s.v. Området rundt er også blitt bedre. Men jeg lurer jo bare, vil vi faktisk greie å få like mye for den. Den er 48/54 kvm. Vil den bli mye mindre attraktiv siden leie har økt enda engang, eller er det en sjangs for at vi faktis for så mye for den. Funderer på om vi rett og slett må flytte ut og leie imens ettersom vi ikke har muligheten til å ta opp lån nå. Den er jo kun 2-3 minutters gåtur unna sentrum, over en bro bare faktisk, men de som er unge har vel sjelden råd til en så dyr leilighet eller?
Rosalie Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Jeg regner med at innskuddet var 500.000? Hvor mye er fellesgjelda på? For øvrig kan ikke mitt borettslag sette opp husleien uten at det er behandlet i generalforsamling. Har de virkelig delegert til styret å sette husleie? Det høres da idiotisk ut!
Gjest Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Jeg regner med at innskuddet var 500.000? Hvor mye er fellesgjelda på? For øvrig kan ikke mitt borettslag sette opp husleien uten at det er behandlet i generalforsamling. Har de virkelig delegert til styret å sette husleie? Det høres da idiotisk ut! Fellesgjelda er vel på litt over en million, husker dessverre ikke hvor mye i hodet akkurat nå. Samboeren har sagt flere ganger at viste han at den skulle øke så mye i løpet av 3 år hadde han ikke kjøpt her, har jo gått fra 3200 tror jeg til nå 5700 og den økes da i november igjen. Forrige gang husleia ble økt ble dette bestemt sammen, men denne gangen ble den vist økt pga det hadde vært så mye søl på vegger o.s.v. Men som nevnt så velger heller styre å øke husleia enn å kreve penger av de som gjorde det. Jeg har hittil ikke vært på noen av møtene, men neste gang skal jeg, sambo sier jo ingenting, og styret hater meg alt ettersom jeg har innekatter.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Da fikk vi en pen liten lapp i postkassa i dag at nå har borettslaget virkelig ordnet opp og fikset i listene slik at de ikke skal være så dyrt å bo her, men alikevel så presiserer de i bunnen av brevet at de må nok øke husleia litt til. Og jeg er så irritert fordi selv om de vet hvem som har helt øl nedover hele trappeoppgangen så er det alle andre som også må betale. Dritt borettslag. Men til saken, leia er nå på 5700, jeg vet ikke hvor mye den kommer til å øke, men trolig 4-500 kr i mnd kjenner jeg de rett, den var nemlig 3400 når sambo flyttet inn hit for 2-3 år siden. Han kjøpte den for 500.000, men det er siden da blitt pusset opp mer i borettslaget, leiligheten innvendig er ordnet (masse feil i starten) o.s.v. Området rundt er også blitt bedre. Men jeg lurer jo bare, vil vi faktisk greie å få like mye for den. Den er 48/54 kvm. Vil den bli mye mindre attraktiv siden leie har økt enda engang, eller er det en sjangs for at vi faktis for så mye for den. Funderer på om vi rett og slett må flytte ut og leie imens ettersom vi ikke har muligheten til å ta opp lån nå. Den er jo kun 2-3 minutters gåtur unna sentrum, over en bro bare faktisk, men de som er unge har vel sjelden råd til en så dyr leilighet eller? Det ble kjøpt en leilighet til 1.5 millioner for ca tre år siden. At noen har sølt øl på veggene er ikke en grunn til å øke husleien. Når du ser renteutviklingen, så sier det seg selv at husleien øker - lånene blir dyrere. din samboer sier at hadde han vist at husleien skulle øke så mye, så hadde han ikke kjøpt. jeg velger å tro at han ikke har gjort "leksa" si. han måtte ha forstått at renten ikke ville holde seg så lav som den var på den tiden. ja, små leiligheter med stor fellesgjeld blir mindre og mindre attraktiv. Hvem vil betale 1.5 millioner for 48 kvadrat i dag?
Reveal Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 (endret) Om jeg ikke tar helt feil; Grunnen til økt husleie er nok ant økt rente på fellesgjeld- og kanskje har borettslaget begynt med avdrag på fellesgjelda. (Mange nye leiligheter starter med 2-5 års avdragsfritt fellesgjeld-lån- så da kan man jo bare tenke seg til hva som skjer etter noen år.... Endret 8. september 2008 av Reveal
Gjest Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 (endret) Om jeg ikke tar helt feil; Grunnen til økt husleie er nok ant økt rente på fellesgjeld- og kanskje har borettslaget begynt med avdrag på fellesgjelda. (Mange nye leiligheter starter med 2-5 års avdragsfritt fellesgjeld-lån- så da kan man jo bare tenke seg til hva som skjer etter noen år.... Det er fortsatt 4 år igjen før de begynner å betale selve lånet. Og hvis de økte husleien pga renta burde de si det og ikke skylde på at de har renholdspersonel. Som forøvrig vasker både gulv, vegger og tak hver uke De som har leiligheter som har betalt ned fellesgjeld har vel en fellesavgift på mellom 3-4000. Endret 8. september 2008 av Gjest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå