Gå til innhold

Min mor feirer 50-årsdag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Mamma feirer 50 år snart, og vi har leid lokale og det kommer ca. 40 gjester. Vi skal servere tapasbuffet og vin/øl til maten, dessert, kaker og kaffe avec.

Siden jeg aldri har arrangert noe lignende før, trenger jeg noen enkle råd.

Når gjestene kommer får de velkomstdrink. Er det vanlig å gjøre noe mer?

Setter man seg til bords med en gang?

Når holdes talene? Under eller etter maten? Burde jeg som arrangør vite om hvem som skal holde tale på forhånd?

Vi skal ha spørrekonkurranse etter maten, og kanskje en morsom selskapslek litt utpå kvelden for å få folk i humør. Har noen tips til en enkel og morsom sådan?

Skrevet

Jeg ville neppe gått for selskapslek i et 50 års lag.

Men presentasjon av gjestene (hvem de er og hvorfor de kjenner jubilanten) f.eks? Sanger og taler. Gjerne et underholdningsinnslag (noen som spiller instrument eller synger?)

Når de har kommet og fått velkomst drink er det ok å få litt tid til å "mingle" og hilse. Før noen etterhvert ønsker folk velkommen og ber dem til bords.

Skrevet

Vanligvis serveres en velkomstdrink - og folk får pratet/minglet osv. 1/2-1 times tid. Som regel er det jo alltid noen som er forsinket osv.

Jeg er vant til at talene holdes under maten - og når det er tapasbufet er det jo ikke noe som blir kaldt. Og det er vel ikke så dumt om du - hvis det der du som skal ønske velkommen ber om at de som har tenkt å si noe - gir deg beskjed, så kan du fordele talene litt (fungere som toastmaster), men hvis det ikke skal være for formelt - er det jo greit å bare åpne for at folk slår på glasset når de har noe å si.

Spørrekonkurranse etter maten/til kaffen - kan kanskje være greit. men jeg ville tenkt meg mye og lenge om før jeg satte i gang med "morsomme" selskapsleker utover kvelden. Det er veldig mange av oss som misliker "tvungen leking .. nå skal vi ha det morro" - sterkt og inderlig.

Som regel er det god stemning etter maten - folk koser seg og prater - evt. danser, og da å bryte opp for å leke legger veldig ofte en skikkelig demper på stemningen (snakker av erfaring). Men er hun og vennene vant til å leke i selskaper blir det kanskje anderledes.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Men presentasjon av gjestene (hvem de er og hvorfor de kjenner jubilanten) f.eks? Sanger og taler. Gjerne et underholdningsinnslag (noen som spiller instrument eller synger?)

Når de har kommet og fått velkomst drink er det ok å få litt tid til å "mingle" og hilse. Før noen etterhvert ønsker folk velkommen og ber dem til bords.

Hmmm ja du har kanskje rett, quiz'en vi skal ha er kanskje nok "lek". De fleste er jo godt voksne folk :)

Vi skal synge både før, under og etter maten. Når er det vanlig å holde taler? Under dessert/kaker?

Skrevet

Det er uansett lurt at "noen" styrer ordet og har oversikt over hvem som vi holde tale. Og gjerne åpner med at om noen flere vil tale må de gjerne gi beskjed i løpet av måltidet. Talene bør spres litt utover, det er fryktelig slitsom å sitte og høre på mange taler etter hverandre. Det er vanlig å ha flest under måltidet og gjerne noen etterpå også. Men det kommer an på så mye, bl.a. hvordan det praktisk er mulig å gjennomføre med lokalet osv. Mingletid med velkomstdrink er bra, ja. Ellers er det veldig vanlig med polynese i 50årsdag. Det kan også være noe å ha en form for bildefremvisning, powerpointfremvisning eller annet, det har jeg også opplevd i en sånn feiring. Men dere velger jo egentlig veldig fritt på en sånn dag, folk har ikke de samme forventningene til at konkrete ting skal skje som i et f.eks. bryllup.

Skrevet

Store selskapsleker som alle må være med på, a la stolleken og den slags, ville jeg styrt unna. Det er ikke alle som liker sånt.

I bryllupet vårt organiserte ei venninne en pakkelek. Hun hadde en pakke, og sa at den skulle vandre litt rundt før den havnet hos sin rette eier. Hun ga den til en tilfeldig person, som fikk beskjed om å gi den videre. Til "den som kommer til å spise mest kake", "den med de vakreste øynene", "den med den vakreste kjolen" "en fremmed du har lyst til å bli kjent med", "den som kommer til å holde ut lengst i kveld" osv osv osv. Pakken vandret litt mellom gjestene, og det ble noen morsomme momenter der. Så kan den siste få beskjed om å gi pakken til "verdens vakreste 50åring" - og da får moren din den.

En enkel lek som ikke krever mye forberedelse, og som de aller fleste kan tåle å være med på.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
Vanligvis serveres en velkomstdrink - og folk får pratet/minglet osv. 1/2-1 times tid. Som regel er det jo alltid noen som er forsinket osv.

Jeg er vant til at talene holdes under maten - og når det er tapasbufet er det jo ikke noe som blir kaldt. Og det er vel ikke så dumt om du - hvis det der du som skal ønske velkommen ber om at de som har tenkt å si noe - gir deg beskjed, så kan du fordele talene litt (fungere som toastmaster), men hvis det ikke skal være for formelt - er det jo greit å bare åpne for at folk slår på glasset når de har noe å si.

Spørrekonkurranse etter maten/til kaffen - kan kanskje være greit. men jeg ville tenkt meg mye og lenge om før jeg satte i gang med "morsomme" selskapsleker utover kvelden. Det er veldig mange av oss som misliker "tvungen leking .. nå skal vi ha det morro" - sterkt og inderlig.

Som regel er det god stemning etter maten - folk koser seg og prater - evt. danser, og da å bryte opp for å leke legger veldig ofte en skikkelig demper på stemningen (snakker av erfaring). Men er hun og vennene vant til å leke i selskaper blir det kanskje anderledes.

Jo det er godt mulig det blir feil å ha selskapsleker. Har vært borti det før og det har vært veldig morsomt (men da har snittalderen vært mye yngre.)

Folk er vel fornøyde og glade etter å ha spist seg mette og fått en cognac :)

Jeg skal være toastmaster, ønske velkommen til bords osv. Da kan jeg informere om at det er bare å plinge på glasset for dem som vil si noen ord.

Tusen takk for tips :)

Skrevet

Pakkeleken Trampe nevnte har jeg opplevd som en riktig slager ved fler annledninger hvor både den yngre og "eldre" gjengen har vært samlet! :)

En erfaring fra meg, bare! :)

Skrevet

Vi feiret min mors 50-års dag i midten av august, så kan i hva vi gjorde i den sammenheng..

På innbydelsene stod det at festen begynte klokken 18.00, men siden vi tenkte at noen kanskje kom tidligere stod jeg og søsteren min klar med velkomsdrinker fra kvart på seks og en halvtime fremover.

Når alle var kommet, og klokken nærmet seg 19, satt alle seg til bordet og vi sang en velkomssang.

Etter at vi hadde spist og forsynt oss en gang, holdt mamma en tale hvor hun takket for at alle kom. Og så sang vi barna en sang til henne.

Etter at middagen var spist, kom desserten på bordet. Og når den var spist opp gikk alle ut fra lokalet slik at vi kunne omorganisere bordene.

Når gjestene kom inn igjen satt de seg der man ville, og festen begynte.. I elleve- tolv tiden ble kaffe og kaker funnet fram, og man spiste dette når man ønsket det.

Og så fortsatte festen ut i de sene morgentimer, men høy stemning og musikk :)

Skrevet

da ma,,a fyllte 50 holdt vi et supriseparty for ho. Gjesten hadde med drikke selv, og vi stod for resten. Det eneste jeg gjorde var å holde en tale.. Men det går jo an å lage noen sanger å da. Eller et album som dere setter frem så ale kan se i det. Bilde fremvisning på storskjerm vet det er mange som gjør. hmm... men det er jo opp til hva dere syens passer.

lykke til med festen!!

• 6 år senere...
Skrevet

Åjo, det ville jeg. Og jeg er 50. Det er ikke uvanlig, selv om gjestene er fra 30 til 80 år. Det løser opp stemningen osv. Og latteren løsner.

Anonymous poster hash: 6cce2...f6b

Skrevet

Den pakkeleken som er beskrevet over her har jeg vært utsatt for noen ganger og den er helt forferdelig! Det har vært en stor snakkis blandt gjestene i disse selskapene hvor kleint det var med den leken. Jeg har aldri hørt om noen som har likt den. Dropp den!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...