Gå til innhold

Å sette sammen plagg til et antrekk

Gjest Gjest_Camomilla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Camomilla_*

Jeg er ganske dårlig til å tenke helhet når jeg handler klær. Jeg finner et plagg jeg liker, men jeg klarer ikke helt å handle ut ifra hva som passer sammen. Antar jeg er litt dårlig til å SE hva som passer sammen... samtidig som jeg sjelden har råd til å kjøpe et helt antrekk samtidig.

Dere som er flinke til dette (og da sikter jeg ikke til de som slavisk følger moten og det som er avbildet i siste moteblad); hva tenker DERE på når dere setter sammen antrekk og er ute og handler?

Jeg er altså ikke ute etter å få et fasitsvar på hvordan JEG skal tenke, for det kommer an på personlig smak. Men hva tenker dere på når dere velger et plagg, og hva pleier dere å tenke at passer sammen? Hvilke kombinasjoner liker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en ganske klassisk stil, liker rene enkle linjer, så min stil er nok ikke så vanskelig å sette sammen. Men for meg er det viktig å handle i butikker hvor man kan deponere - gjør det mye lettere å se hva som passer sammen når man kan prøve hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Jeg tror jeg har en ganske enkel, men samtidig feminin stil. Jeg liker å pynte opp antrekk med smykker og annet tilbehør, jeg elsker skjerf, vesker og sko.

Ellers inneholder garderoben en god del klassiske plagg, cardigans, noen par fine jeans, en del kjoler og skjørt. Dessuten elsker jeg bluser og gjerne da i silkestoff.

En ting jeg liker veldig godt, og forsøker å tenke på når jeg kjøper klær eller bare skal finne et antrekk, er at det er kontraster i antrekket. For eksempel blanke stoffer sammen med strikkede plagg, grove støvler sammen med mer finslige kjoler, store (og muligens litt malplasserte) skjerf sammen med klær med rene linjer. Dessuten synes jeg fargede strømpebukser er veldig fint, og det trenger ikke matche resten av antrekket. Siden jeg bruker mye dempede farger som sort, brunt og grått, kan det være ekstra fint med for eksempel lilla eller knallgrønne strømpebukser.

Favoritten de siste dagene har vært to forskjellige sorte kjoler som går til knærne, med grå nylontights med sorte knestrømper med blå kant øverst og sorte høyhælede sko til, langt kjede og stor veske i bringebærrødt.

Jeg vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt, men uansett. Sånn tenker iallefall jeg. Kontraster og harmoni. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke noe glad i å shoppe og har null peil på mote, men jeg klarer som regel å få klär til å passe sammen.

Jeg har en veldig laidback stil. Liker skatersko, litt for lange bukser da gjerne i militärfarger og singlets.

Da bommer man sjeldent når man kjöper seg et nytt plagg :P

Men jeg pröver å väre litt mer "jente/dame" noen ganger også da, så enkelte av buksene mine kan jeg fint også ha på meg en pen skjorte eller bluse.

Tror nok det enkleste for oss som ikke har så peil på mote kan gjöre, er å ha en hel masse basic plagg. Altså jeans, sorte bukser og lignende ... alt av overdeler passer jo til det.

Så da kan man "freake" litt ut med en overdel og noen smykker, eller bare ta på en singlet og hettejakke.

Man kan jo også bruke sko med höye häler til, eller bare skatersko o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for meg er det viktig å handle i butikker hvor man kan deponere - gjør det mye lettere å se hva som passer sammen når man kan prøve hjemme!

Det var lurt!

Jeg vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt, men uansett. Sånn tenker iallefall jeg. Kontraster og harmoni. :sjenert:

Det var absolutt svar på spørsmålet mitt! Takk! :-D :D

Jeg har en veldig laidback stil. Liker skatersko, litt for lange bukser da gjerne i militärfarger og singlets.

Da bommer man sjeldent når man kjöper seg et nytt plagg :P

Jeg også innimellom, og det er ikke så vanskelig å få til. Men jeg har lyst til å prøve litt andre stiler, mikse og fikse litt, og da er det vanskeligere synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å svare generelt på, men det jeg tenker mest på når jeg handler, er om jeg virkelig trenger det jeg ser på. Jeg pleier stort sett å planlegge kleskjøp, og handler sjelden på impuls. Jeg har også en god idé om hva jeg vil ha, noe som kan være et problem når jeg ikke finner det jeg vil ha, og en lykke når jeg endelig gjør det.

Selv om jeg nok har en tydelig stil, så prøver jeg å tenke på å kjøpe noe som er litt fornyende. Det er morsomt å kjøpe noe som ikke er nesten likt noe jeg har fra før. Da vet man jo at det passer sammen med resten, men det blir ikke like morsomt. Det er mye som kan brukes sammen, selv om det ikke er akkurat i den samme stilen. Men hva som kan kombineres, vet jeg bare når jeg ser det. Og det fins selvfølgelig mange svar på det.

Når det gjelder farger, tenker jeg på hva jeg syns jeg kler. Jeg er glad i farger, men jeg styrer unna de fleste av de skarpeste nyansene, fordi jeg ikke syns jeg kler det. Fargene jeg har, bruker jeg sammen på mange måter, og jeg bruker gjerne flere mønstre samtidig, men de må passe på en eller annen måte. Det eneste jeg tenker på, er at jeg ikke vil bli for sukkersøt. Siden jeg går mye i skjørt og kjoler, merker jeg at jeg ofte ikke vil bruke alle de sarte nyansene samtidig (med mindre jeg bare har en enkel, lys sommerkjole), men gjerne ha en kontrast i antrekket hvis jeg har lyse plagg. F.eks. ved et mørkt eller fargerikt plagg.

Jeg merker at dette var vanskelig å skrive noe fornuftig om. Jeg er en tilhenger av å leke seg med farger og kombinasjoner, samtidig som jeg ser at noen leker seg på en mer stilfull måt enn andre. Hvis jeg var usikker på hva som kan kombineres, ville jeg kanskje bedt om hjelp i butikken til å kjøpe noen klassiske plagg, som flere nevner. Men klassisk kan bli kjedelig også, avhengig av hvordan man definerer det. Jeg liker fine eller morsomme detaljer, men det er kanskje noe som kan komme etter hvert, når man syns man har blitt mer sikker på hva slags stil man har.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar til deg også. Det er jo sikkert vanskelig å svare på - det er vel "noen som har det" og andre (meg) som ikke har det. :ler:

Litt av problemet mitt er at jeg ofte ender opp med enten kjedelige, klassiske basicplagg, eller noe freaky/stilig som jeg egentlig ikke har noe å bruke til.

Jeg kunne tenke meg å bruke mer kjoler f.eks., litt avslappet men samtidig litt elegant/stilig. Jeg liker ullplagg, men jeg liker ikke "tilbake-til-naturen"-stil. Det må være litt stil.

Jeg har noen enkle kjoler, så jeg ble litt inspirert av Elastica. Å prøve med noen litt kule strømper til, og kombinere med skjerf, smykker, vesker og sko. Jeg er veldig glad i sko, men mest høye hæler - kunne tenkt meg å finne noen lave, stilige, men det har jeg hittil aldri funnet... Jeg er heller ikke så flink til å se hvilke smykker som ville vært fint til, siden jeg er litt enkel i stilen og egentlig ikke glad i å dille for mye. Men jeg ser jo at det er fint!

Jeg finner heller aldri noe å ha til kjolen - plagg altså - det er jo høst, og jeg finner ingen fine jakker eller gensere som passer til. Det blir litt kaldt å gå i bare kjolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

En kul skinnjakke er godt å ha i en garderobe. Jeg er alltid på jakt etter den perfekte skinnjakken, og tror jeg har funnet den nå. (Det trodde jeg imidlertid sist jeg kjøpte en skinnjakke også... :ler: )

Skinnjakke er fint til både fine kjoler og avslappede jeans, det kan du absolutt bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ikke en gang tenkt på at det fins jakker som ikke passer til kjoler. Men det er mulig det er fordi jeg er litt klassisk i jakkeveien. Hvis man har en veldig røff jakke, så passer den kanskje ikke til absoutt alt. Men en tøff jakke kan også være en fin kontrast til skjørt/kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skinnjakke jeg liker godt, men den er litt for tykk til kjole. Får kanskje skaffe meg en tynnere (jeg er perfeksjonist og kjøper bare helt perfekte ting - i mine øyne - så det kan ta litt tid ;)). God idé, det er jo anvendelig.

Jeg har vel ingen lette jakker, tror jeg. Jeg har korte og lange kåper, treningslignende jakker og sånt, men ingen "finjakker". Jeg finner liksom aldri noen jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skinnjakke jeg liker godt, men den er litt for tykk til kjole. Får kanskje skaffe meg en tynnere (jeg er perfeksjonist og kjøper bare helt perfekte ting - i mine øyne - så det kan ta litt tid ;)). God idé, det er jo anvendelig.

Jeg har vel ingen lette jakker, tror jeg. Jeg har korte og lange kåper, treningslignende jakker og sånt, men ingen "finjakker". Jeg finner liksom aldri noen jeg liker.

Og jeg gjør omvendt:P Kjøper alt på impuls og bare tar det første og beste. Men av en eller annen grunn får jeg høre at jeg kler meg kult, men vet ikke hva jeg gjør.. Mitt beste tips er vel å ha en lang stilig kåpe til vinteren, da spiller det ingen rolle hva man har under, er man ute i kulda ser man alltid bra ut:P Lange kåper passer jo også til alt: korte skjørt, lange skjørt, bukser.. Også bruker jeg skinnhansker og et fint skjerf.

Er pæreform, så kjøper alltid klær etter min kroppstype. I tillegg er jeg formfull og bruker 40-42 i bukser og skjørt, og 38 oventil. Det jeg pleier å ha på som regel er enten kjoler som er innsvinget i livet eller har et belte for å definere midjen, eller skjørt som går til livet med en topp inni, eller en bukse med en topp som strammer rundt midjen. Passer uansett alltid på at midjen blir fremhevet. Også går jeg mye i silke, litt tweed, skinn, kasjmir, lin.. Vet ikke helt hvordan jeg tenker, men er også glad i strømpebukser i farger. Pleier nok å være ganske match.. Har jeg en kjole med lilla i, bruker jeg samme fargen på strømpebukse..

Når det gjelder tilbehør er jeg ganske kjedelig (i hvert fall nå for tiden). Før brukte jeg gjerne lange feminine kjeder med perler og litt av hvert på, men i det siste har det gått i diamantøredobbene til bestemor og et matchende kjede..:P Når jeg tenker meg om burde jeg oppdatere garderoben litt. Har hatt samme stil siden jeg var 10 år. Nå er jeg 20, og hver eneste gang jeg kjøper noe annerledes, finner jeg enten ut at det ikke er meg, eller så blander jeg det inn så det blir akkurat likt som jeg alltid har kledd meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...