Gå til innhold

Hummus, kikerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på hummus, evt andre oppskrifter med kikerter?

Takker og bukker

Gjest Gjest_Stjernekyss_*
Skrevet

Kikerter

Hvitløk

Vann

Olje

Salt

Cayennepepper

Paprikapulver

Ground Cumin (spisskummen, ikke kummin, veldig stor forskjell)

Uthevet er det som virkelig gjør forskjellen på en god hummus, og denne er fantastisk!

Mmm... elsker hummus :sikle:

Skrevet
Kikerter

Hvitløk

Vann

Olje

Salt

Cayennepepper

Paprikapulver

Uthevet er det som virkelig gjør forskjellen på en god hummus, og denne er fantastisk!

pass på å ikke bruke for mye spiskummin! Hvis du noen gang har luktet på tacokrydderposene og tenkt at de lukter svette, så er det spisskumminen du lukter.

Det er ikke sterkt som i spicy, men det er veldig kraftig smak av det.

Gjest Elastica
Skrevet
Kikerter

Hvitløk

Vann

Olje

Salt

Cayennepepper

Paprikapulver

Jeg bruker noenlunde samme oppskrift, men har ikke vann i. Derimot har jeg saft av en sitron i en porsjon med to-tre bokser kikerter. Jeg har heller ikke paprikapulver.

Jeg vet at det også skal være tahini i, men min smaker godt selvom den ikke inneholder det.

Ellers er jeg enig i at det er mye smak i spisskummen, men den er nesten nødvendlig i hummus.

Forresten bør jeg ære de som har lært meg å lage hummus, og det er Deception og Nilma. :)

Skrevet
Kikerter - nam!

Jeg syns tahini og sitronsaft også hører med i hummus, bruker denne oppskriften (som er temmelig basic). (Linken er til bloggen min)

Lager også kikertburgere ofte, rister kikerter i stekeovnen med krydder (glimrende snacks!), og er veldig glad i kikert & couscous-salat...

Så fin blogg du har, mange gode oppskrifter jo :hoppe:

Nå er du bokmerket... :sjenert:

Skrevet
Så fin blogg du har, mange gode oppskrifter jo :hoppe:

Nå er du bokmerket... :sjenert:

Hei, og tusen takk! :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg bruker alltid hel spisskummen, isteden for malt. SYnes smaken på den er mye bedre.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg vet ikke hva hummus er engang jeg :sjenert:

Googlet det og fant bilder av noe som ligner på en saus? Hva spiser dere hummus til?

Skrevet

Jeg smakte hummus første gang på en sandwich jeg kjøpte hos Sunkost faktisk. Kjempegod! Der hadde de nybakt brød med grillede grønnsaker (squash, aubergine, løk, paprika) + salat og hummus som "smør" på en måte. Utrolig godt.

Laget det hjemme, stekte de grønnsakene jeg hadde, la det mellom nybakt brød. Anbefales!

Jeg er mer glad i hummus på brød eller ved siden av varme retter, enn å bruke det som dip alene. Etter min oppdagelse av hummus har jeg generelt oppdaget kikerter og hva de kan brukes til, samt andre linser og bønner jeg ikke har brukt før.

Hummus er innmari godt! Jeg bruker ikke så mye olje i min, men masse hvitløk, nykvernet pepper, havsalt, sitron, vann, spisskummin, kikerter selvsagt og litt friske urter jeg måtte ha stående på kjøkkenet. F.eks. basilikum. Men hummus er hummus. Man kan jo heller velge å lage sin egen "kikertpuré" med andre krydder og smaker enn den originale.

Det samme gjelder forøvrig bønner og linser også. Det kan varieres i det uendelige.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg har også lyst til å oppdage kikerter, linser og bønner :sjenert:

Skrevet
Jeg har også lyst til å oppdage kikerter, linser og bønner :sjenert:

Det er ikke lenge siden jeg laget det for første gang, etter å ha sett noen flinke lage det først. Siden den gang har jeg ofte laget det, og jeg synes det smaker kjempegodt til tilbehør til godt brød, skinke, grønnsaker, til middag eller bare på brødskiven.

Det som er så fint med hummus er at man kan lage en liten porsjon, uten at det er så mye styr.

Kikerter er forresten veldig godt å ha i gryteretter, og lapskaus. Ungene spiser det også.

Gjest Gjest_Stjernekyss_*
Skrevet

Skjønner ikke hvordan tahini falt ut av listen min :klø:

Ellers til deg som mener at spisskummin lukter svette: Du blander med kummin. Det er ikke det samme. Kummin lukter svette så det synger.

Skrevet
Skjønner ikke hvordan tahini falt ut av listen min :klø:

Ellers til deg som mener at spisskummin lukter svette: Du blander med kummin. Det er ikke det samme. Kummin lukter svette så det synger.

Nei, det gjør jeg ikke. Kanskje du sliter med å vite forskjellen på karve og spisskummin, men det gjør ikke jeg.

Men siden lukt er en individuell opplevelse, så får vi heller være enig om at vi er uenig.

Poenget med det innlegget jeg skrev tidligere er at man må være litt forsiktig med spisskummin. Kanskje lukte og smake litt på det først. Det er kjipt å bruke for mye av et krydder som er så dominerende.

Skrevet (endret)

Dette skjønner ikke jeg heller.

Det som heter "cumin" på engelsk, tilsvarer spisskummen på norsk. Det er det som skal brukes i hummus.

Kummin, derimot, er ikke et norsk ord såvidt jeg vet.

Ellers finnes også "black cumin", som ser annerledes ut (mørkere i fargen, som navnet antyder).

Karve heter "caraway" på engelsk, og er et helt annet krydder med en helt annen smak, selv om det minner om spisskummen i utseende. De er imidlertid beslektet rent botanisk, idet begge tilhører skjermplantefamilien, og har mange av de samme medisinske egenskapene mht å bedre fordøyelsen (i likhet med fennikelfrø eller dillfrø, også fra skjermplantefamilien).

Mer lesestoff:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cumin

Endret av Eurydike
Skrevet

Vedrørende svetteproblematikken: Jeg synes ikke spisskummen lukter svette, derimot lukter svetten spisskummen etter at man har spist det.

Skrevet
Vedrørende svetteproblematikken: Jeg synes ikke spisskummen lukter svette, derimot lukter svetten spisskummen etter at man har spist det.

Kanskje jeg ferdes steder der spisskummin nytes litt for ofte da?

Men for å være litt klarere enn tidligere, så mener jeg ikke at spisskummin lukter som all svette, eller vice versa.

Men å kalle det en problematikk synes jeg er å dra det litt langt. :fnise:

be cool stay in school

Skrevet
Nei, det gjør jeg ikke. Kanskje du sliter med å vite forskjellen på karve og spisskummin, men det gjør ikke jeg.

Men siden lukt er en individuell opplevelse, så får vi heller være enig om at vi er uenig.

Poenget med det innlegget jeg skrev tidligere er at man må være litt forsiktig med spisskummin. Kanskje lukte og smake litt på det først. Det er kjipt å bruke for mye av et krydder som er så dominerende.

Hva er problemet ditt? Ikke gidd å være ekkel, jeg takler ikke det så godt om dagen. Det betyr vel ingenting for deg om jeg ikke klarer å skille mellom de norske og engelske ordene på to krydre? Jeg kjøper alt med engelske navn. Dessuten skjønner du jo godt hva jeg mener, siden du bruker ordet karve.. Jeg har ingen anelse om kummin er svensk eller norsk, men det var i hvertfall det det stod på den pakken jeg kjøpte en gang (for en annen oppskrift), og den stor det også karve og caraway på.. Den synes jeg luktet svette. Beklager hvis du følte at jeg tråkket deg på tærne, jeg trodde bare at du blandet. Ikke skyt meg for det...

Skrevet
Hva er problemet ditt? Ikke gidd å være ekkel, jeg takler ikke det så godt om dagen. Det betyr vel ingenting for deg om jeg ikke klarer å skille mellom de norske og engelske ordene på to krydre? Jeg kjøper alt med engelske navn. Dessuten skjønner du jo godt hva jeg mener, siden du bruker ordet karve.. Jeg har ingen anelse om kummin er svensk eller norsk, men det var i hvertfall det det stod på den pakken jeg kjøpte en gang (for en annen oppskrift), og den stor det også karve og caraway på.. Den synes jeg luktet svette. Beklager hvis du følte at jeg tråkket deg på tærne, jeg trodde bare at du blandet. Ikke skyt meg for det...

Jeg prøvde ikke å være ekkel, jeg ville bare svare på samme måte som du skrev til meg på.

Du blander med kummin.

men det er veldig veldig offtopic og unødvendig å drive med hissige ord frem og tilbake... Så vi legger det dødt.

Kjøpte forresten en boks med nesten ferdig hummus i dag.

Eneste man skal tilsette er sitronsaft, olje og hvitløk. Kan gi en tilbakemelding om den er velsmakende eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...