Gjest Gjest_lisa_* Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Vi skal flytte og har et stort depositum som vi trenger sårt i flytteprosessen. I den forbindelse lurer vi på hva som skal til for at utleier trekker penger fra depositumet vårt? Vi har depositumkonto i DnB. Veggene her hadde litt småskader når vi flyttet inn her (selv om utleier påstår at leiligheten var helt ny), blandt annet en stor bulk på soverommet. Lysarmaturen over kjøkkenbenken falt halvveis ned etter vi hadde bodd her i kort tid (dårlige skruer antar vi..) og kjøkkenviften hang seg opp en dag og er fortsatt slik. Maling har skallet av hjørnene i små flak. Regnes dette som naturlig slitasje eller kommer vi til å få problemer? Jeg regner med at utleier må bevise at det er vår feil (det er det jo ikke..), så jeg lurer virkelig på hva slags bevis han må komme med. Takk
Gjest Portis Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Nei syns egentlig ikke at det er nok til å ta penger fra depositumskontoen. Har huseier gjort det eller? For han har jo ikke lov til å ta noe ut fra den kontoen uten din underskrift.
Gjest lisa ts Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Utleier har ikke gjort det nei, vi har ikke flyttet ennå, men bekymrer oss litt for disse småfeilene. Vi har bodd her i et år om det skulle ha noe å si. Er litt usikker på hva normal slitasje innebærer.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Vi skal flytte og har et stort depositum som vi trenger sårt i flytteprosessen. I den forbindelse lurer vi på hva som skal til for at utleier trekker penger fra depositumet vårt? Vi har depositumkonto i DnB. Veggene her hadde litt småskader når vi flyttet inn her (selv om utleier påstår at leiligheten var helt ny), blandt annet en stor bulk på soverommet. Lysarmaturen over kjøkkenbenken falt halvveis ned etter vi hadde bodd her i kort tid (dårlige skruer antar vi..) og kjøkkenviften hang seg opp en dag og er fortsatt slik. Maling har skallet av hjørnene i små flak. Regnes dette som naturlig slitasje eller kommer vi til å få problemer? Jeg regner med at utleier må bevise at det er vår feil (det er det jo ikke..), så jeg lurer virkelig på hva slags bevis han må komme med. Takk Dere har selvsagt meldt disse feilene med en gang?
Gjest lisa ts Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Dere har selvsagt meldt disse feilene med en gang? Vi har ikke meldt om noen skader. Hvorfor skulle vi melde fra om maling som har falt av hjørnene og at det var en bulk på soverommet når vi flyttet inn? Når det gjelder lysarmaturen så skal vi forsøke å fikse den før vi flytter, regner med vi skal klare å skru den opp igjen. Kjøkkenviften har vi ikke meldt om da den sluttet å virke da vi uansett hadde bestemt oss for å flytte og ville da ikke ha et helt reperasjons-team inn i leiligheten samtidig.
Rosalie Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Vi har ikke meldt om noen skader. Hvorfor skulle vi melde fra om maling som har falt av hjørnene og at det var en bulk på soverommet når vi flyttet inn? Når det gjelder lysarmaturen så skal vi forsøke å fikse den før vi flytter, regner med vi skal klare å skru den opp igjen. Kjøkkenviften har vi ikke meldt om da den sluttet å virke da vi uansett hadde bestemt oss for å flytte og ville da ikke ha et helt reperasjons-team inn i leiligheten samtidig. Så lenge dere ikke har meldt fra om feilene (både vegger og kjøkkenvifte), kan huseier finne på å lage bøll, ja. Kjøkkenvifta må dere vel uansett regne med å måtte betale for reparasjon av. Til senere: Ta bilder (gjerne med dato) over alle småfeil dere finner ved overtakelse, samt skriv inventarliste. Så slipper dere problemer.
Reveal Skrevet 8. september 2008 #7 Skrevet 8. september 2008 (endret) Som leietager er du da vel pliktig til å melde om feil og mangler. Både når du flyttet inn og det som har oppstått underveis. Hvorfor du skulle gjort det; jo nettop for å vise at det var der før dere flyttet inn! Og ting som har skjedd underveis? For at huseier skulle få muligheten til å reparere. Ofte kan reparasjoner bli vesentlig dyrere dersom man ikke får utarbeidet skaden umiddelbart. Og da kan dere bli avkrevd for merutgiften pga bevisst skjødesløshet (hvis det er riktige ord). Kjøkkenviften- et helt reparasjonsteam??? Ant kan en med litt teknisk innsikt klare det, evt en fagmann. Derimot har dere ved å ikke si i fra latt stekeosen gå ut i rommet- og dermed bla "festet seg" i veggene. Når det gjelder maling- du skriver at huseier sier leil var ny da dere flyttet inn. Da kan det jo tyde på underliggende skade (foreks fukt), som kan ha blitt værre ved at dere ikke sa i fra da det ble oppdaget. Jeg er også leietager- og her hadde vi for det første en grundig gjennomgang av leiligheten da jeg overtok det. Skadene/feilene/manglene ble spesifisert i eget vedlegg til leiekontrakten (bla stor sprekk i dusjkabinettet, hull på innsiden av baderomsdøren og feil på kjøkkenvifte (dårlig avtrekk). I tillegg har jeg informert huseier med en gang når det har oppstått noe (bla så "krymper" noen av plankene i parketten på stua, samt at det har vært kondensproblemer på sommeren). Dette har jeg gitt beskjed om med en gang det er blitt oppdaget- slik at huseier har kunnet få utbedre det. Endret 8. september 2008 av Reveal
flickan Skrevet 8. september 2008 #8 Skrevet 8. september 2008 Bulken i veggen på soverommet burde dere meldt fra om ved innflytting, slik at dere var sikre på at det ikke kunne bli brukt mot dere ved utflytting. Avskalling av maling kan ikke dere klandres for, og regnes som vanlig slitasje. Unntaket må evt være om avskallingen skyldes at dere f.eks har tørket klær i et tett rom som har gitt fukt og påfølgende fuktskader (avskalling). Lysarmaturen bør dere prøve å skru opp igjen, da dette regnes som vedlikehold dere selv er ansvarlig for ifølge standard kontrakter. Kjøkkenvifta kan jo ikke dere noe for at er ødelagt, så sant den er brukt normalt, men meld i fra om at den er skadet. Om kjøkkenvifta er ny, går det på garantien, evt er den vel såpass gammel at man må regne med som huseier at noe går i stykker. Ingen av disse tingene kan jeg se gir husier rett til å holde tilnbake depositum, og han kan uansett ikke holde igjen mer enn det det koster å reparere evt skader. Så det blir ikke snakk om å holde igjen hele depositumet. Så det eneste jeg kan se at huseier kan begynne å krangle på er bulken på soverommet. Om han er frekk nok kan han påstå at skaden er kommet etter at dere flyttet inn. Siden dere plikter å melde fra om slike skader har dere ikke en sterk sak her. Unntaket er om leiligheten er i en sånn stand at dere ikke kan klandres for å ikke ha meldt fra den spesifikke skaden, da må evt leiligheten være i så dårlig stand at denne skaden ikke skiller seg spesielt fra øvrig slitasje. Da bør dere evt dokumentere dette med bilder. Til neste sted dere leier, ta bilder når dere flytter inn, så unngår dere slike saker i fremtiden.
Gjest lise ts Skrevet 8. september 2008 #9 Skrevet 8. september 2008 Så lenge dere ikke har meldt fra om feilene (både vegger og kjøkkenvifte), kan huseier finne på å lage bøll, ja. Kjøkkenvifta må dere vel uansett regne med å måtte betale for reparasjon av. Det er en organisasjon som eier leiligheten så jeg regner ikke med at utleier kommer til å lage "bøll" for morroskyld, men bare hvis de mener det er juridisk riktig. Jeg mener selvsagt at vi skal bli trukket for det som faktisk er vår skyld og ikke regnes som normal slitasje, men jeg kan ikke begripe at vi må regne med å skulle betale for reperasjon av kjøkkenviften? Den sluttet bare å virke og det er absolutt ikke vår skyld, det eneste vi ikke har gjort er å si ifra om det, men jeg leser også at man bare kan bli trukket i depositum for å ikke ha sagt ifra om skaden har blitt verre ved å ikke si ifra. Det har det ikke i vårt tilfelle. Vi har sørget for at avtrekket står åpent slik at stekeosen ikke har fylt rommet. Kjøkkenviften- et helt reparasjonsteam??? Ant kan en med litt teknisk innsikt klare det, evt en fagmann. Derimot har dere ved å ikke si i fra latt stekeosen gå ut i rommet- og dermed bla "festet seg" i veggene. Når det gjelder maling- du skriver at huseier sier leil var ny da dere flyttet inn. Da kan det jo tyde på underliggende skade (foreks fukt), som kan ha blitt værre ved at dere ikke sa i fra da det ble oppdaget. Vi har ikke latt stekeosen gått ut i rommet, avtrekket har stått åpent. De små bitene avskallet maling har skjedd på "utsatte områder" (et hjørne som står mellom oppholdsrom og kjøkken, samt et hjørne i gangen), så det er absolutt ikke fukt som skapt problemer. Det er malt rett på betong, malingen flasser lett av. Så det eneste jeg kan se at huseier kan begynne å krangle på er bulken på soverommet. Om han er frekk nok kan han påstå at skaden er kommet etter at dere flyttet inn. Siden dere plikter å melde fra om slike skader har dere ikke en sterk sak her. Men er ikke bevisbyrden opp til utleier? Vi tenkte virkelig ikke på at vi burde sende utleier beskjed om slitasje på leiligheten som var her allerede før vi flyttet inn.
Gjest Portis Skrevet 8. september 2008 #10 Skrevet 8. september 2008 Både utleier og leietaker har ansvar for å gå gjennom leiligheten FÖR innflytting, for å sjekke opp at alt er i orden. Det er normalt at man gjör dette sammen, og krysser av på et skjema, samt skriver detaljert hva som evnt er av mangler og/eller skader. JEg personlig tar ALLTID bilder av leiligheten på dag 1 ! Med dato og hele pakka, slik at jeg ikke skal få noe på nakken når jeg flytter ut. Leietaker SKAL sörge for at leiligheten er i samme stand som når man flyttet inn - ergo, så burde man egentlig male over dersom maling har flasset av o.l. men selvfölgelig opplyse utleier om dette når man först ser det, slik at utleier har mulighet til å gjöre noe med det dersom det ligger större skader bak. Det finnes utleiere som vet om feilene för noen flytter inn, men om leietakerne ikke sier noe, så lar utleier dem få skylden og da krever å bruke depositumspengene på det....synd, men sant.
flickan Skrevet 8. september 2008 #11 Skrevet 8. september 2008 Men er ikke bevisbyrden opp til utleier? Vi tenkte virkelig ikke på at vi burde sende utleier beskjed om slitasje på leiligheten som var her allerede før vi flyttet inn. Nei, den er ikke opp til utleier. Når dere skriver under kontrakten signerer dere på at leiligheten er i en gitt stand, og den skal overleveres i samme stand som dere fikk den (- vanlig slitasje). Det naturlige ville jo vært at utleier la merke til skaden før dere flyttet inn og at det ble spesifisert i et eget vedlegg til kontrakten. Når det ikke er gjort er det opp til dere å bevise at skaden var dere da dere flyttet inn. Når dere ikke har gjort utleier oppmerksom på det før nå, har dere ikke en sterk sak. At dere ikke tenkte på det, betyr ikke at dere har rett. Når man leier bør man sette seg inn i husleieloven og hvilket regelverk som gjelder. De fleste er veldig opplyste og opptatt av hvilke rettigheter man har som leietaker, og glemmer at man faktisk også har en del plikter. Her har dere oversett denne delen, og det kan hende dere blir nødt til å betale for det. Dere kan jo evt tilby dere å rette opp i skaden om utleier påpeker feilen og krever at dere betaler for skaden. Litt sparkel og maling burde jo gjøre susen, og det blir mye billigere for dere. Men ikke ta sorgene på forskudd nå da. Er jo slett ikke sikkert utleier krever dere for skadene, og det kan hende de vedkjenner at skaden var der før dere flyttet inn.
Darkannie Skrevet 8. september 2008 #12 Skrevet 8. september 2008 Vi tok bilder av alle synlige skader i huset naar vi flyttet inn, brente dem paa CD og ga dem til utleier. Ganske lurt, da slipper vi troebbel.
Utleier Skrevet 9. september 2008 #13 Skrevet 9. september 2008 Antagelig står det i kontrakten at boligen leies ut i den stand den er ved overtagelsen. Dersom intet annet er spesifisert i kontrakten (f. eks. at leiligheten er nyoppusset e.l.), så ligger bevisbyrden på utleier i et eventuelt erstatningskrav. Det er svært vanskelig for utleier å få gjennomslag i et erstatningskrav dersom leier konsekvent nekter og man ikke har noen form for bevis. Vi tok nylig et 6000-kroners tap selv om vi vet at leier var ansvarlig for skaden. Vi vurderte at rettsrisikoen ikke var verdt det. Og vi har vært gjennom endel rettsprosesser. Men du skulle ha meldt fra om lampen som falt ned og viften som sluttet å virke. Begge disse påhviler det utleier å reparere. Men siden du ikke har meldt fra, er du i teorien pliktig til å betale reparasjon/utskiftning. I praksis er det noe helt annet. Sett opp lampen idag, og fortell utleier i morgen at viften gikk i stykker i helgen. For øvrig kan ikke utleier "trekke av" depositumet. Dersom du nekter, må han klage dere inn for forliksrådet/husleietvistutvalget. En organisasjon har som oftest mer lønnsomme ting å bruke tiden på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå