Gjest Gl@mB@be Skrevet 9. september 2008 #21 Skrevet 9. september 2008 det har jeg... Du skrev tidligere at du ikke kunne flytte deg pga synet ditt. Og nå sier du at du har briller/linser?? Da foreslår jeg at du endrer styrke! Makan..
lolita90 Skrevet 9. september 2008 Forfatter #22 Skrevet 9. september 2008 (endret) Du skrev tidligere at du ikke kunne flytte deg pga synet ditt. Og nå sier du at du har briller/linser?? Da foreslår jeg at du endrer styrke! Makan.. det jeg mente var at jeg ser tavla fint der jeg sitter, ingen høye folk foran meg men det har jo ingenting med synet mitt å gjøre... så ikke bli oppgitt Endret 9. september 2008 av lolita90
Gjest Gl@mB@be Skrevet 9. september 2008 #23 Skrevet 9. september 2008 det jeg mente var at jeg ser tavla fint der jeg sitter, ingen høye folk foran meg men det har jo ingenting med synet mitt å gjøre... så ikke bli oppgitt Unnskyld da. Men til å ha et så stort problem syns jeg du virker fryktelig tafatt. Er det virkelig ikke en annen plass i klassen din uten en høy person foran?
lolita90 Skrevet 9. september 2008 Forfatter #24 Skrevet 9. september 2008 lukta blir ikke borte, de på andre siden merker det oså
Gjest Gl@mB@be Skrevet 9. september 2008 #25 Skrevet 9. september 2008 Hvis du setter deg i motsatt ende så langt det går er den ihvertfall svakere.
villen Skrevet 9. september 2008 #26 Skrevet 9. september 2008 basert på det dere skriver må det jo være no veldig alvorlig med meg Det er neppe noe veldig alvorlig med deg. Noen mennesker er bare mer følsomme for lukter enn andre - noen fordi de er allergiske, andre bare synes det er ubehagelig uten at de blir syke av det. I en perfekt verden hadde alle vært veldig renslige men ikke brukt parfyme, men sånn er det bare ikke. Folk lukter vondt, og noen ganger kan man ikke unngå dem. I en perfekt verden hadde alle vært 100 % omtenksomme og ingen presset sine lukter på andre, men sånn er det bare ikke. Vi som er overfølsomme for lukt, blir nødt til å tilpasse oss for å unngå ubehag. Det går an å håpe at andre vil vise hensyn - og det gjør de ofte hvis de får sjansen - men har man andre behov enn majoriteten, må man regne med å måtte inngå noen kompromisser. Det kan jo ikke være sånn at du skal sette grensene for hva alle andre skal få gjøre heller. Det betyr at du må være forberedt på å flytte deg, snakke direkte med dem det gjelder eller be læreren din ta opp problemet mer generelt. Du kan påvirke omgivelsene dine, innen rimelighetens grenser, slik at de blir mer behagelige for deg, men du må også prøve å se at det er du som har et spesielt behov, og innrette deg etter det.
Ugla Skrevet 10. september 2008 #27 Skrevet 10. september 2008 kan jeg spørre hva du mente med det?? Det jeg mente kommer igrunnen frem i denne tråden: når det gjelder parfymelukt er det "ditt problem", det er du som bør flytte deg, du som må tilpasse deg... Er ganske sikker på at om problemet hadde vært røyklukt, hadde forslagene vært at røykerene skulle tilpasse/flytte seg. En venninne av meg fortalte at på hennes arb.plass hadde røyking blitt diskutert. Det ble bestemt at de som var ute for å ta en røyk i pausene, skulle ta på ytterklær, og ta de av og henge de på en spesiell plass (i en kjølig gang) når de kom inn igjen. Dette for at de andre skulle slippe å kjenne røyklukt, og få røyklukt på sine klær (og her er det ikke snakk om pasienter eller kunder som kommer innom). En kollega av henne (som er svært allergisk, og som selfølgelig ikke røyker) hadde dristet seg til å si at: "for meg er ikke røyklukta noe problem, det er mye verre med parfyme og parfymelukt på klærne. Kanskje de også kan henge klærne et annet sted?" Hun fikk et meget krasst svar tilbake "..Høh.. det får da være grenser! Folk må da få lov til å bruke parfyme, og henge klærne inne der det er varmt!" Hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #28 Skrevet 10. september 2008 Jeg er ikke spesielt allergisk, noen spesielle dufter får jeg hodepine av men de fleste duftene går greit. Jeg syns UANSETT at det er ekkelt når man kjenner lukten av noen som gikk forbi for 5 min siden, eller når noen setter seg inn i en bil og det eneste du kjenner er dunsten som står i mot deg. Folk må gjerne bruke parfyme, til og med de jeg får hodepine av - det kan jo ikke de vite noe om, heller ikke syns jeg at de trenger å ta hensyn til meg, men det ALLE kan gjøre er å faktisk bruke "godlukt" med måte. Parfyme er ikke meningen at skal brukes i sånne mengder som svært mange gjør - gutter som jenter.
lolita90 Skrevet 11. september 2008 Forfatter #29 Skrevet 11. september 2008 så de fleste av dere mener jeg bør la være å gjøre noe... jeg vet det ikke hjelper å flytte seg... så da skal jeg heller bli kvalm og ha hodepine når det skjer, det jeg er redd for er hvis noen har på sterk parfyme under en prøve...
Gjest Miley Skrevet 11. september 2008 #30 Skrevet 11. september 2008 (endret) Du har da fått flere råd, likevel forsetter du å høres ut som en furten unge. Prøv, så finner du nok en løsning. Endret 11. september 2008 av Miley
lolita90 Skrevet 11. september 2008 Forfatter #31 Skrevet 11. september 2008 de rådene jeg har fått er mest om å flytte meg, men det er uaktuellt, og at jeg burde begynne med briller/linser når jeg bruker det
Gjest Gl@mB@be Skrevet 11. september 2008 #32 Skrevet 11. september 2008 Hvor mange alternativer har du egentlig, sånn helt ærlig? Enten tar du det opp med de det gjelder, eller så får du bare holde opp med sutringa da du tydeligvis ikke gidder å gjøre noe med det i praksis.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #33 Skrevet 11. september 2008 de rådene jeg har fått er mest om å flytte meg, men det er uaktuellt, og at jeg burde begynne med briller/linser når jeg bruker det Det er ingen som har bedt deg begynne med linser/briller når du allerede bruker det. Det er noen som har bedt deg om det -før- du nevnte at du allerede brukte det. Men -hvorfor- er det uaktuelt å flytte seg? Om du sitter på andre siden av klasserommet er det helt klart at du vil bli mindre plaget av lukten. Problemet ditt er jo at -du- synes lukten er plagsom. Da er et alternativ å flytte deg lenger unne lukten. Lukten vil fremdeles være der for de andre som sitter rundt, men du vil ihvertfall ha kommet lenger unna og blir ikke så plaget. Om det sitter høye folk foran så du ikke ser, så kan du jo spørre dem om de vil skifte plass med deg, så får du sitte fremst. Da vil du se tavlen helt fint. Et annet alternativ om du ikke vil flytte deg, er at du enten spør læreren om han kan ordne det slik at de med parfyme flytter seg, eller at du faktisk tar det opp med dem som bruker parfymen. Eller så kan du spørre dem som bruker parfyme om de kunne redusert bruken av dette. Men som andre har påpekt: du bør ikke lukte parfyme selv når du gjør dette. For alt du vet kan det hende at din egen parfyme har samme virkning på andre som deres parfyme har på deg. Da virker det som om du lager regler som bare skal gjelde for andre, men ikke for deg selv. Enten får alle la være å bruke parfyme, eller så får du finne deg i at det lukter. Det er stort sett bare det du kan gjøre. Enten må du fjerne deg fra parfymelukten selv, eller så må du si ifra til noen slik at de kan fjerne parfymelukten fra deg, enten ved å flytte seg eller ved å slutte å bruke parfymen. Du må enten gjøre noe selv, eller slutte å sutre Jeg må dog si at jeg ikke får så veldig mye sympati med deg når du selv velger å gå med parfyme, til tross for at du vet hvor mye ubehag det kan påføre andre. Selv om det bare er i helgene, så tenk på at de du sitter ved siden av kan få vondt i hodet og helgen sin ødelagt på grunn av din parfyme.
lolita90 Skrevet 11. september 2008 Forfatter #34 Skrevet 11. september 2008 jeg bruker nesten ikke parfyme i helgene heller... og jeg kan ikek flytte meg til andre enden av klasse rommet siden der sitter det også noen jålejenter med masse parfyme
Lilith Skrevet 11. september 2008 #35 Skrevet 11. september 2008 Enten sier du i fra direkte til jentene det gjelder (og risikerer å bi ledd ut ettersom du bruker parfyme selv), eller så sier du i fra til læreren så han kan ta det opp i klassen. Eller du bruker neseklype. Eller du må finne deg i å få migrene.
A.P.Katt Skrevet 11. september 2008 #36 Skrevet 11. september 2008 Du kan jo også få plass lenger unna det parfymeosende mennesket. Hadde bedt læreren tatt det opp anonymt - h*n kan si at noen i klassen reagerer på sterke lukter, og be folk moderere seg i parymebruken. Et fornuftig og hyggelig svar! Dersom en person som selv bruker parfyem, hadde bedt meg kutte prfymebruken, hadde jeg ledd tilbake. Det første du må gjøre er faktisk å slutte med parfyme selv. Det er forskjell på sterk og tung parfyme og en mild og frisk parfyme. Det bør tas hensyn til dette overalt mener jeg. Både i klasserom, på fly etc. Det skulle vært forbud mot parfyme enkelte plasser på lik linje som det er med røykeforbudet enkelt eller de fleste offentlig plasser. Dette pga astma og andre reaksjoner som sterk parfyme kan fremkalle. basert på det dere skriver må det jo være no veldig alvorlig med meg Ne det er det ikke. Sterk parfymekukt er et problem for mange. Hvor mange alternativer har du egentlig, sånn helt ærlig? Enten tar du det opp med de det gjelder, eller så får du bare holde opp med sutringa da du tydeligvis ikke gidder å gjøre noe med det i praksis. Hvorfor er du så sint? Makan!!! Lolita90: Det eneste du da kan gjøre er å be læreren ta opp dette anonymt
Lemming Skrevet 11. september 2008 #37 Skrevet 11. september 2008 Hvilket svar er du ute etter? Hva ville du oppnå med denne tråden? Ettersom du ikke er tilfreds med noen av forslagene her.. Folka her inne kom med mange løsninger, og dette er hva du svarer... så de fleste av dere mener jeg bør la være å gjøre noe... jeg vet det ikke hjelper å flytte seg... så da skal jeg heller bli kvalm og ha hodepine når det skjer, det jeg er redd for er hvis noen har på sterk parfyme under en prøve... Først kan du ikke flytte til andre siden av klasserommet fordi det sitter noen der som sperrer for tavla. Så argumenterer du med at lukten ikke blir borte fordi de på andre siden av klasserommet også kjenner lukta. Folk svarer at den vil iallefall reduseres, men da svarer du at det sitter jålejenter der òg. Du vil ikke ta det opp personlig med dem det gjelder, og heller ikke med læreren. Du vil ha problemet bort, men vil ikke gjøre noe for å få det bort..
Ugla Skrevet 11. september 2008 #38 Skrevet 11. september 2008 så de fleste av dere mener jeg bør la være å gjøre noe... jeg vet det ikke hjelper å flytte seg... Jeg mente ikke det! Jeg vet hvor stort problem dette kan være for mange. Alle bør har rett på å oppholde seg i et rom som er mest mulig "allergivennlig". Jeg bare pekte på at det er enklere for de som er "mot røyklukt" enn for de som er "mot parfymelukt"! Det burde likestilles, da problemet kan være "like stort". Ta det opp med læreren, kanskje h*n har et godt forslag til hvordan løse det! Lykke til.
Silmarill Skrevet 11. september 2008 #39 Skrevet 11. september 2008 (endret) så de fleste av dere mener jeg bør la være å gjøre noe... jeg vet det ikke hjelper å flytte seg... så da skal jeg heller bli kvalm og ha hodepine når det skjer, det jeg er redd for er hvis noen har på sterk parfyme under en prøve... Hei Lolita90! (antar du kun er 18 år pga navnet) - 1 år eldre enn sønnen min ;-) Ingen her har sagt at du ikke bør gjøre noe med dette problemet! Hvor har du det fra? De fleste her inne gir deg jo råd om hva du både kan og bør gjøre! Mitt beste råd er å ikke bruke parfyme selv, for så å snakke med din lærer om problemet! Be han eller henne (læreren altså) om å ta opp dette anonymt. Er enig med de som sier at parfymelukt kan være like ille som røyklukt - for enkelte! Om du ikke tørr eller kan si det til dem det gjelder, så be læreren om å si det annonymt, slik bla. Mim foreslo! Ikke godt å få store problemer med konsentrasjonen pga. andres parfyme! Det eneste vettuge du kan gjøre dersom du ikke vil si det til dem det gjelder, eller fllytte deg pga andre ting (kanskje usikkerhet fra din side) - det er å be læreren si fra anonymt Endret 11. september 2008 av Silmarill
lolita90 Skrevet 12. september 2008 Forfatter #40 Skrevet 12. september 2008 jeg bruker så og si aldri parfyme, bare en skjelden gang på fest
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå