Gå til innhold

Camping i Europa

Anbefalte innlegg

Gjest Campingturisten
Skrevet

Til sommeren har jeg lyst at vi (familie på to voksne og to barn på 9 og 10 år) skal reise på en campingferie med telt i Europa. Har ikke tenkt på land ennå, men har litt lyst å dra til de østlige delene av europa, et annet alternativ kan være de vestlige delene (Nederland, Belgia, Nord-Frankrike) eller Storbritania. Foreløpig er vi også åpne for andre alternativer. Har egentlig lyst til å dra mange steder. Nå ønsker vi tips om fine campingplasser (det er viktig for oss med fin standard på campingplassene) og steder som egner seg bra for en campingferie fra dere som har vært på campingferie i Europa. Håper at vi får mange svar som kan hjelpe oss videre i planleggingen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Da MÅ du sjekke denne: www.vascansoleil.dk!

De har kjempefine camping/feriesenter med flotte basseng og masse aktiviteter for barna Du kan velge mellom ferdige oppslåtte telt m/senger, kjøleskap og komfyr, leie campingvogn eller ha med eget telt. Har selv bodd på camping i Nederland og Italia, og den i Nederland kan absolutt anbefales for barn i deres aldersgruppe. Sjekk www.duinrell.nl.

Og du, et annet tips: Finn det senteret dere ønsker og bestill direkte på senterets hjemmeside - dette sparer dere penger på.

Gjest Gjest_Frida_*
Skrevet

Hei, igjen! Det hadde sneket seg inn en S for mye i web-adressen. Det riktige skulle ha vært

www.vacansoleil.dk

Skrevet

Har selv vært halvannen uke på campingplassen union lido like ved venezia. Er absolutt å anbefale. Noe å finne på for både barn og voksne. Har aldri vært borti så nøye renhold på en campingplass før heller. Pleier å rynke litt på nesa når jeg skal dusje/gå på do på campingplass, men her blir det omtrent som å ta en dusj hjemme i et bakteriefritt område.

Gjest Gjest-lillepus
Skrevet

Hei - har vært mye på camping sørover i Europa, det er en helt annen opplevelse enn i skandinavia.

Vi er veldig glad i Østerrike (både sommer og vinter) TopCamping Fiberbrunn er en favoritt, her er det både ute- og innebasseng SPA-tilbud og restaurant. Supert turområde hvor du også kan ta gondolen til fjelltoppen.

Ellers vil jeg anbefale Kroatia, Vestar på Istra-halvøya: topp kvalitet med både basseng og strand, sanitæranlegget er like pent og rent som mitt nyoppussede bad her hjemme. Campingen ligger utenfor Rovinj som er en koselig liten by, dog ikke i gangavstand.

Neste favoritt er Imperial i Vodice (ved Sibenik), flott liten plass med egen strand og masse aktiviteter like i nærheten. Lei båt eller ta ferga ut til lille Prvic (første stopp) som ennå ikke er innvadert av turister.

Ikke la deg avskrekke av milene igjennom Tyskland, ta Kielferga så du kan du komme deg igjennom Tyskland på en dag. Både syd-Tyskland, Østerrike og nord-Italia, f.eks rundt Gardasjøen, har masse flotte campingplasser.

Lykke til med ferieplanleggingen

Skrevet

Har samme inntrykket som gjest-lillepus, at campingplasser i nedover i Europa jevnt over holder en helt annen standard enn her i nord. Så jeg tror ikke dere trenger å være bekymret. Har brukt gjennom åra (hehe høres antikke ut) 10-12 hele ferier på å loffe rundt med bil og telt. Og av dårlige overnattingssteder husker jeg bare 3 ;) Har telta i norden, tyskland, be-ne-lux, frankrike, sveits, østerrike og italia m/sicilia, nesten bare med gode opplevelser. Og jo lenger sør du kommer, desto større er sannsynligheten for badebasseng, strand, lekeplass og flere restauranter. Kommer du lengst sør i Europa, må du bare huske på at toalettene ser litt anderledes ut (halv/hull men nesten uten unntak rent).

Eneste campingen vi har vært gjentatte ganger er 'vårt' sted, camping Fluelen ved Altdorf i SentralSveits. Overhodet ingen luxuscamp, men dønn nydelig beliggende under spisse alpetopper og ved en innsjø med det reneste grønn-klare vannet du kan tenke deg. Siste sivilisasjon før stGottardpasset. Har vært så heldig å oppleve tordenvær der engang, har aldri følt meg så liten som da med lyn som flitza i ett mot fjelltoppene og ekko på ekko innover i alpene. Vakkert. Og sjarmerende landsby like ved. Men altså langt fra noen 'spa-camp'.

Hva jeg synes er så unikt å loffe rundt med bil og telt, er den totale frihetsfølelsen som kommer når du egentlig bare kjører delvis etter kompasset men ikke særlig mer. Noen enkle tips er tillært:

* ha med en god kartbok. Denne må være såpass detaljert at du kan se badestrender, historiske steder, utsiktspunkter, spesielt vakre veistrekninger, og selvfølgelig campingplasser slik at du kan noen timer i forveien sikte deg inn på områder som har en 'planB' i tilfelle førstevalget av camping ikke holder mål eller er fullt. Campingplassen bør i høysesong nås før kl 18.

*om campingplassen ligger ved en innsjø eller havet, er det en overhengende sannsynlighet at dere har tilgang til god strand, way way bedre enn hva et gjennomsnitts hotell vil ha! =))

* jo lenger sørover: jo varmere;) Mange steder har rikelig med trær. Trær = skygge om morgenen. Sjekk øst i forhold til treet.. Veldig viktig *hehe*

* mat er selvsagt viktig. Personlig mener jeg at mathåndtering generelt ikke er noe som hører ferie til. For oss er derfor tilgang på spisesteder viktig. Sjekk i detaljert kartbok avstanden til nærmeste landsby, og så ved ankomst.

*Familiecamp har selvfølgelig vesentlig bedre sanitær enn backpackercamps..

Til sommeren skal vi retning Kroatia, og det var godt å høre fra Lillepus at standarden mot øst også ser bra ut:) Thanx!

Deilig avslappa ferieform. God tur!

Mvh, Gustav

• 2 uker senere...
Skrevet
Til sommeren har jeg lyst at vi (familie på to voksne og to barn på 9 og 10 år) skal reise på en campingferie med telt i Europa. Har ikke tenkt på land ennå, men har litt lyst å dra til de østlige delene av europa, et annet alternativ kan være de vestlige delene (Nederland, Belgia, Nord-Frankrike) eller Storbritania. Foreløpig er vi også åpne for andre alternativer. Har egentlig lyst til å dra mange steder. Nå ønsker vi tips om fine campingplasser (det er viktig for oss med fin standard på campingplassene) og steder som egner seg bra for en campingferie fra dere som har vært på campingferie i Europa. Håper at vi får mange svar som kan hjelpe oss videre i planleggingen.

Jeg har leid campingvogn i Fiesole like utenfor Firenze en gang på backpackertur, det var en 3-stjerners campingplass med svømmebasseng! Veldig rent og pent, fint hygieneanlegg med doer, dusjer (egne båser) og vasker til å vaske opp i, en liten butikk med ferskvaredisk (en av de beste tingene med Italia, man får ferske varer i selv de minste butikker!) og restaurant (restauranten var håpløs når det gjaldt service, men vi bare lo av det). Utsikten derfra er helt fantastisk. De har pusekatter der, og skilpadder i bur. Mulig de har noen aktiviteter for barn også, men det sjekket vi aldri ut...

http://www.florencecamping.com/en/Fiesole_Home.asp

Her er det! Måtte bare google det opp, hehe. De som jobber der snakker stort sett godt engelsk, og de er hjelpsomme og gjestfrie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...