Nala Skrevet 5. juni 2003 #1 Del Skrevet 5. juni 2003 Er vi en rastløs generasjon eller er det bare meg? Får helt fnatt bare ved tanken på å jobbe år etter år på samme sted - enda jeg er i en jobb hvor jeg STORTRIVES. Jobben er spennende, relevant i forhold til utdanninga mi, betaler godt og er mer eller mindre drømmejobben, men likevel tåler jeg ikke tanken på å skulle gjøre det samme i maaaaaaange år. Har et inntrykk av at flere i min generasjon er sånn, så jeg vil vel egentlig bare ha bekreftelse på at det virkelig er flere der ute Hvordan tenker dere? Da jeg var på intervju til min nåværende jobb sa sjefen at han var klar over at unge mennesker, særlig de med høyere utdanning, jobber bare tre eller fire år på et sted før de fortsetter sin ferd i arbeidslivet. Han mente at dette ikke var en negativ utvikling, men at det var positivt at vi ønsker variasjon. Men sjefen min er moderne i sin tankegang. Tror dere andre næringslivsledere tenker annerledes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viking Skrevet 5. juni 2003 #2 Del Skrevet 5. juni 2003 Kjenner meg igjen i det du skriver, jeg sitter i samme å tenker det samme som deg. Har en godt betalt og utfordrende jobb, men vet at jeg ikke kan klare å være på samme sted, i samme jobb år etter år. Jeg jobbet i en periode for Manpower, og da jeg var på et intervju, sa sjefen at han syntes det var positvt at jeg hadde såpass bred arbeidserfaring. Han mente det utviklet en som person, og at ingen hadde godt av å sitte i samme jobben år ut og år inn. Dette var en relativt ung bedriftsleder, men en moderne tankegang. Jeg vet at det finnes dem som tenker anderledes. Jeg har en vennine som i en periode hadde store problemer med å få fast jobb, hun hadde i flere år, som hun kalte det selv vært normade, jobbet på prosjekter, som konsulent og i eget firma. Da hun i en alder av 35 år fant ut at det var på tide å få en jobb som gav stabile forhold og fast inntekt, var ikke det bare bare. Hun fikk stadig tilbakemelding om at pga hennes ustabile fortid, hadde de var de skeptiske til å prøve henne. Jeg tror nok at det har litt å si hvorfor en slutter. Er det gjentatte konflikter på arbeidsplassen, tilpasningsvansker eller andre problemer, er det selvfølgelig negativt. Er det for å prøve nye beitemarker, få ny kompetanse, eller for at en søker utfordringer, tror jeg nok det vil være positivt. Bedriftsledere er vel som alle andre, forskjellige. De tenker forskjellig, og vektlegger forskjellige ting, hos dem de skal ansette. Tror likevel vi er så rastløse, at de som vil ha veldig stabile folk, vil få problemer med å finne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 5. juni 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 5. juni 2003 Skulle vært som foreldregenerasjonen, skulle vi. Vært fornøyd så lenge vi hadde fast jobb og fast inntekt. Men nei, gresset er alltid grønnere på den andre sida. Eller er det nå det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 6. juni 2003 #4 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg er ikke engang ferdig med utdannelsen min, og allrede nå grøsser jeg ved tanken på å skulle jobbe over 40 år i barnehage. Håper med tid og stunder at jeg kan få drive på med noe jeg virkelig interesserer meg for. (Må bare betale ned studielånet mitt først. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 6. juni 2003 #5 Del Skrevet 6. juni 2003 Det kommer jo helt an på hvordan man er som person også. Enkelte trenger variasjon oftere enn andre. Jeg kjenner en dame som har vært på samme stedet i 40 år (!). Det er jo litt vel lenge da, men der kan man jo se at det går an. Personlig ville jeg nok heller ikke ha vært på det samme stedet resten av livet, men det ville komme helt an på hvordan mine kolleger er, hvordan arbeidsmiljøet er helt generellt og selvfølgelig arbeidsoppgavene..de fleste vil vel ha litt større utfordringer etter hvert, og får de mulighet til å søke en høyere stilling et annet sted som virker spennende ville nok de fleste benyttet seg av den sjangsen. Det er nok ikke bare vår generasjon som er slik, det er også mange "eldre" som søker variasjon og nye utfordringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 7. juni 2003 #6 Del Skrevet 7. juni 2003 Jeg kan heller ikke tenke meg å jobbe samme plass veldig lenge. Nå har jeg vært ansatt i 4 år i min første jobb, og har akkurat fått tilbud om en ny stilling som jeg gjerne ville ha. :D Samtidig så kunne jeg nok tenke meg å jobbe et sted mange år dersom det var varierende arbeidsoppgaver og jeg stadig følte jeg fikk utviklet meg selv faglig. Men nå i starten av yrkeskarrieren tror jeg det er viktig med bred erfaring. Tror de fleste "moderne" ledere ser det som positivt med bred arbeidserfaring fra flere steder. Unntaket er vel hvis man har veldig mange korte arbeidsforhold (unntatt vikarbyrå o.l. selvfølgelig), det kan vel få firmaet til å lure på hvor lenge man har tenkt å bli hos dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå