Gjest Augustina Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Den forrige tråden min ble i følge Mette slettet med et uhell. Prøver igjen; og nei dette er ikke noe salg eller markedsundersøkelse og jeg er ikke fotograf. Jeg lurte på hva dere foreldre tenker om fotografering i barnehager? Ville det vært greit for deg, ikke greit for deg eller samma det om en fotograf kom i barnehagen 4-8 ganger i løpet av et barnehageår og tok bilder av barna? Fotografert: - aktiviteter inne/ute - samlingsstund, teater etc - tegning, dukkelek, perling, matlaging - tur i nærmiljøet, på brannstasjonen etc Ville du krev at fotografen ikke tok bilde av ditt barn? Om fotografen sa at bildene ikke ville bli lagt ut på internett, hvordan ville du tenkt på det? Ville du hatt bildene gratis, eller vært ok med å betale noe for bildene? Barnehagen er lovet en cd med bildene; burde foreldrene også få? Får det være grense for hvor mye bilder som blir tatt, eller er dette en kjekk måte for foreldre å få et lite innblikk i hverdagen? Kjekt med innspill å høre hva andre tenker om denne problemstillingen.
LoppeLise Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 (endret) Ikke alle bhg/ avd lager flotte permer til barna om hvordan bhg året har vært. Og i slike tilfeller, får en som forelder ikke gleden av å se barnas hverdag. Så hadde dette blitt gjort av en profesjonell fotograf. Og kun for bhg og foreldrene, så hadde jeg tenkt at det var en god ide! Endret 8. september 2008 av LoppeLise
la Flaca Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 I den gamle barnehagen får ble det tatt veldig mange bilder. Hver dag - av de ansatte. Når vi kom og hentet om dagene kjørte de bildene på en skjerm i garderoben. Kjempekoselig å sitte og ha på klær og snakke om hva de hadde gjort den dagen og se bilder at det de opplevde. Vi fikk også cdér med bilder til sommerferie og juleferie. Og flere ganger i uken laget de collager med bilder og bildetekst, fra turer og hverdagen i barnehagen. I våre dager er det ikke nødvendig å ha en fotograf til å gjøre sånne ting, da blir det gjerne litt for sjelden. Men jeg skjønner hva du er ute etter. Vi har samtykket til at det er ok å ta bilder av barna våre i barnehagen. (Men vi ser alt for lite til det.) Om bildene kan bli lagt ut på internett er noe jeg ikke gidder å forholde meg til, det finnes verre ting å bekymre seg for. Jeg syns fotografering er en fin gest fra barnehagen, og kunne også tenkt meg å betale noen kroner for bilder fra en proff fotograf. Absolutt.
Minni-Mus Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Ikke alle bhg/ avd lager flotte permer til barna om hvordan bhg året har vært. Og i slike tilfeller, får en som forelder ikke gleden av å se barnas hverdag. Så hadde dette blitt gjort av en profesjonell fotograf. Og kun for bhg og foreldrene, så hadde jeg tenkt at det var en god ide! Signerer forsåvidt denne, men nå er det jo slik da at barnehager samt alle arbeidsplasser skal dokumentere ting. Så en barnehage som har personal som ikke tar bilder osv ville jeg stusset kraftig over. Ville også synes det var rart om barnehagen bruke pengene til å leie inn en proff for å ta bilder for dem sånn på den måten. Da vi jeg at engene jeg betaler for barnehageplassen skal brukes mer fornuftig. Det er jo vanlig at barnehager tar fellesbilde en gang i året, og det blir no helt annet.
Kara W Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Du skriver ikke noe om hvorfor fotografen skal komme og hva bildene skal brukes til. Det har mye å si. Dersom barnehagen har lyst til å invitere en fotograf for å ta bilder til foreldrene synes jeg det bare er koselig, og ville selvfølgelig ha betalt for bildene. Dersom en fotograf hadde bedt om å få komme til barnehagen fordi han "likte å ta bilder av barn", og skulle ha bildene til sin private samling hadde jeg stilt meg sterkt tvilende.
LoppeLise Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Signerer forsåvidt denne, men nå er det jo slik da at barnehager samt alle arbeidsplasser skal dokumentere ting. Så en barnehage som har personal som ikke tar bilder osv ville jeg stusset kraftig over. Ville også synes det var rart om barnehagen bruke pengene til å leie inn en proff for å ta bilder for dem sånn på den måten. Da vi jeg at engene jeg betaler for barnehageplassen skal brukes mer fornuftig. Det er jo vanlig at barnehager tar fellesbilde en gang i året, og det blir no helt annet. I vår bhg lagde småbarns avd flotte permer fra barnas år der. Men det slutter de med på storebarns avd... Dette er så dumt!!!! De lager en felles liten collage, men det blir langt i fra det samme. Skal ta det opp.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #7 Skrevet 8. september 2008 Den forrige tråden min ble i følge Mette slettet med et uhell. Prøver igjen; og nei dette er ikke noe salg eller markedsundersøkelse og jeg er ikke fotograf. Jeg lurte på hva dere foreldre tenker om fotografering i barnehager? Helt ok. Jeg trodde dette var vanlig i alle barnehager. Ville det vært greit for deg, ikke greit for deg eller samma det om en fotograf kom i barnehagen 4-8 ganger i løpet av et barnehageår og tok bilder av barna? I utgangspunktet ja, men jeg hadde nok lurt på hvem som skulle dekke utgiftene til alle disse fotografbesøkene. Hos oss tas det barnehagebilder en gang i året. Ellers er det de ansatte som fotograferer ved bursdager, aktiviteter og lignende. Fotografert: - aktiviteter inne/ute - samlingsstund, teater etc - tegning, dukkelek, perling, matlaging - tur i nærmiljøet, på brannstasjonen etc Helt ok. Igjen trodde jeg dette var vanlig i de fleste barnehager. Ville du krev at fotografen ikke tok bilde av ditt barn? Om fotografen sa at bildene ikke ville bli lagt ut på internett, hvordan ville du tenkt på det? Ville du hatt bildene gratis, eller vært ok med å betale noe for bildene? Vi betaler for de ordinære barnehagebildene, noe som er helt ok. Jeg hadde neppe betalt for fotografbilder 8 ganger i året. Barnehagen er lovet en cd med bildene; burde foreldrene også få? Hvis foreldrene må betale for bildene, så burde de og få noe igjen for pengene. Får det være grense for hvor mye bilder som blir tatt, eller er dette en kjekk måte for foreldre å få et lite innblikk i hverdagen? En viss grense burde det være. Klart vi er stolte av barna, men de færreste ønsker vel 8 bilder av bollebakende unger. Kjekt med innspill å høre hva andre tenker om denne problemstillingen.
CeeCee Skrevet 8. september 2008 #8 Skrevet 8. september 2008 Forstår ikke hvorfor man skulle leie inn en fotograf for å ta bilder i barnehagen? Kan ikke personalet ta bildene selv? Man har jo fint tid til det. Så kunne foreldrene fått CD med bilder i gave til jul og ved sommeravslutning.
Gjest Mor til 1 Skrevet 8. september 2008 #9 Skrevet 8. september 2008 Ville du krev at fotografen ikke tok bilde av ditt barn? Om fotografen sa at bildene ikke ville bli lagt ut på internett, hvordan ville du tenkt på det? Nei, men så har vi også gitt tillatelse til at det er ok. Jeg trodde alle barnehager var pliktige til å innhente slik tillatelse på forhånd. Reagert på at bildene IKKE ble lagt ut på nett? Heller motsatt vil jeg si. Det er fort gjort å miste kontrollen over bilder som publiseres på internett.
Rødtoppen86 Skrevet 8. september 2008 #10 Skrevet 8. september 2008 Nei, men så har vi også gitt tillatelse til at det er ok. Jeg trodde alle barnehager var pliktige til å innhente slik tillatelse på forhånd. Slik er det ihvertfall der jeg jobber. Foreldre må skrive under på et papir angående bilder og transport. I fjor der jeg jobbet tok vi bilder og la de ut på nettet, på en fotoside feks Eurofoto. Der måtte man ha brukernavn og passord for å få tilgang til bildene, og det fikk foreldrene. Ellers til jul og slikt tok vi bilder av barna og puttet i ramme og pakket inn som julegave til foreldrene Tror de fleste foreldre liker at man tar bilder så de får se hva barna gjør om dagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå