Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest yokohama
Skrevet

Driver å leker litt med tanken på å kjøpe leilighet.. Hva er egentlig det enkleste å gjøre? Og hva vil "fellesgjeld" si? Og hvilken eieform er lurest? Andel eller aksjer? Det er litt forvirrende!:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andel fellesgjeld er den delen av gjelda til borettslaget som er din, og dette skal du betale ned på.

Når du ser på for eksempel en leilighet som koster 500 000,- og har en fellesgjeld på 1 000 000,- betyr det at leiligheten egentlig koster 1 500 000,- og det er den summen du er nødt til å kunne få i lån av banken for å kjøpe denne leiligheten (selv om innskuddet bare er på 500 000,- så skal du jo betjene begge lånene). Pass opp for avdragsfrihet på fellesgjeld. Det er mange nye leiligheter som har det, og da kan husleia plutselig øke betraktelig.

Det jeg ville sett etter var enten selveier eller en leilighet der fellesgjelda var lav (altså ikke på hundretusener), det er nok det tryggeste. Fellesgjelda har man dessuten mye mindre kontroll på i forhold til hva man har på et vanlig lån sånn i forhold til å kunne få avdragsfrihet eller lignende dersom man skulle trenge det.

Skrevet

Og i dag er det svært liten forskjell i praksis på andel-, aksje- eller selveiere. Det du må være obs på er at hvis du kjøper selveier blir nødt til å betale en dokumentavgift på 2,5% av kjøpesummen til staten.

Skrevet

Dersom fellesgjelden i borettslaget er veldig lav, hadde jeg forhørt meg nøye rundt om det var planlagt store vedlikeholdsprosjekter, for sannsynligheten er stor for at det vil bli tatt opp fellesgjeld kort tid etter at du har kjøpt. Om de ikke kan gi noe godt svar, be om å få oversikt over vedlikehold som er utført de siste årene, så kan du selv vurdere om det vil bli behov for nye store ting i fremtiden. Tenker da på ting som tak, fasade osv.

Fellesgjeld er i utgangspunktet ikke negativt, da det er en gunstig finansieringsform for oppussing osv. Store borettslag kan ofte forhandle frem bedre priser både hs entreprenører og bank enn det privatpersoner kan. Mener å ha lest at fellesgjelden ikke regnes som høy dersom den er under 30% av totale summen (innskudd + fellesgjeld). Du bør styre unna de helt nye bborettslagene med høy fellesgjeld og lang avdragsfrihet. Og sørg for at det er forsikringer som sikrer deg mot å måtte betale naboens fellesgjeld om han ikke oppfyller sine forplliktelser.

Borettslag med svært få enheter er dyre å drifte, så da er borettslag ikke spesiel gunstig. Dette kommer av at forretningsfører osv, gjerne har minstepriser uavhengig av om borettslaget består av 4 eller 25 enheter. Store etablerte borettslag er i så måte tryggere, og utgiftene deles mellom flere om det oppstår ting.

Ved borettslag slipper du som tidligere nevnt dokumentavgiften på 2,5% av inskuddet.

En annen viktig ting med borettslag er at man kan risikere å bli kastet ut om man ikke følger vedtektene. Sett deg derfor inn i vedtektene før du kjøper. Personlig synes jeg dette er en positiv ting, fordi man på den måten kan bli kvitt naboer fra helvete om man skulle komme utfor det. Det er en forholdsvis ukomplisert prosess å få leiligheten for tvangssalg dersom andelseier beviselig bryter vedtektene gang på gang.

Nå om dagen har borettslag fått veldig dårlig rykte enn andre boformer, så hvis du bare skal bo der i ett par år, hadde jeg styrt unna, da det kan bli vanskelig å få solgt nå. På den annen side kan du kjøpe relativt billig nå, om du regner med å bo der i mange år.

Skrevet

En fellesgjeld på 30% er VELDIG lav på nyere bolig.

Det må være innskudd du tenker på.

Hvis innskuddet er bare 20 - 25 % av totalen, kan det være vanskelig å få husleieforsikring.

Husleieforsikring går helt greit, om fellesgjelden er f eks under 70% av totalprisen.

Skrevet
Og i dag er det svært liten forskjell i praksis på andel-, aksje- eller selveiere. Det du må være obs på er at hvis du kjøper selveier blir nødt til å betale en dokumentavgift på 2,5% av kjøpesummen til staten.

Ikke om leiligheten er helt ny:)

Skrevet
Ikke om leiligheten er helt ny:)

Stemmer det, men tilfanget av nye selveierleiligheter til en OK pris er ikke så stor.

Skrevet
Stemmer det, men tilfanget av nye selveierleiligheter til en OK pris er ikke så stor.

Spørs hvor man skal kjøpe leilighet da..:)

Jeg anbefaler selveie hvertfall, da bestemmer man selv og slipper å bare godta husregler og vedlikehold som borettslaget har bestemt. Det kan bli dyrt om de plutselig bestemmer seg for å bytte ut hele kloakksystemet med rør i en stor blokk.

Skrevet

Og for å ikke gå på samme tabben som x antall førstegangskjøpere:

Veldig mange helt nye leiligheter i dag selges med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Og de første årene er også husleia lav, fordi dere kun betaler renter av fellesgjelda. Men, så om noen år skal det også betales avdrag- og da opplever veldig mange at husleie økes ekstremt! Og da er det mange som virkelig sliter.

Slike boligkjøp kan en lese om nesten ukentlig- så for meg er det utrolig at folk kjøper sånne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...