Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #21 Skrevet 11. september 2008 Hva kjøper du der, da? Leser du innlegget ser du det.
Markjordbær Skrevet 12. september 2008 #22 Skrevet 12. september 2008 Så hvorfor er du så opptatt av å handle på innvandrerbutikker, når du hverken forstår hva som står på pakkene eller hva det skal brukes til? Er det for å skape deg den rette samfunnsprofilen, basert på det innvandringspolitiske hegemoniet? Se på meg, lissom, se hvor kulturelt overlegen jeg er? Noen gang falt deg inn at noen mennesker gjerne ikke har annet motiv enn at de har lyst til å prøve ny, spennende mat? Og for å svare trådstarter; jeg pleier å kjøpe bl.a. -brød -kikerter -hummus -nudler -nøtter/frø etc -ost (halloumi, feta) -børek (ferdig, varme) -filodeig -krydder -fennikkelfrø (sånn som serveres etter maten v indiske restauranter) -grønnsaker -bulgur -te -oliven -tzatziki ....kan nok fortsette listen men kommer ikke på mer akkurat nå. Men det er stor forskjell på innvandrerbutikkene. Noen har f.eks. kun østasiatisk mat, og disse appellerer ikke så mye til meg - der vil jeg kun ha nudler, chilisaus og soyasaus. Jeg foretrekker de som heter f.eks. Interfood, Intermat og sånn, som har mat fra forskjellige steder - selv er jeg veldig glad i mat fra midtøsten og rundt der. 1
SlowMotion Skrevet 12. september 2008 #23 Skrevet 12. september 2008 noen som vet om en bra innvandrerbutikk i bergen? helst i sentrum(eller iallefall i nærheten av sentrum)! Det ligger en på Vektertorget, der går jeg helst, siden det ligger på veien hjem fra skolen. Er kjempefornøyd med både mat og kundeservice der. Ellers ligger det to i Strømgaten, 'bak' Grieghallen, på en måte, og en i Lars Hilles gate. Det finnes nok flere, men det er de jeg vet om På innvandrerbutikken handler jeg mye forskjellig, deriblant -frukt og grønnsaker jeg ikke får tak i på lokalbutikken -sauser i ulike varianter, f.eks. soyasaus, østerssaus og chilisaus -naturris -bønner og linser -sukker -te -snop (godteri, for dere som ikke snakker bergensk ) -usaltede peanøtter -krydder i store kvanta, mye billigere enn på andre butikker, og MSG, som jeg fortsatt ikke har funnet i vanlig dagligvarbutikker.
pittie Skrevet 12. september 2008 #24 Skrevet 12. september 2008 Så hvorfor er du så opptatt av å handle på innvandrerbutikker, når du hverken forstår hva som står på pakkene eller hva det skal brukes til? Er det for å skape deg den rette samfunnsprofilen, basert på det innvandringspolitiske hegemoniet? Se på meg, lissom, se hvor kulturelt overlegen jeg er? Hahahaha En må jo ha motiv for alt i dag. Jeg pleier å handle store sekker med ris og wasabi, samt mye småtjafs jeg ikke kommer på. Om du snakker med de som jobber i butikken (så sant de er gode i Norsk) kan de være veldig hjelpsom og fortelle deg hva de forskjellige produktene er og hva de kan brukes til. Er vel helst derfor jeg foretrekker slike butikker
Rosenrød Skrevet 12. september 2008 #25 Skrevet 12. september 2008 Hvor finnes det gode innvandrerbutikker i Stavanger?
Markjordbær Skrevet 13. september 2008 #26 Skrevet 13. september 2008 Hvor finnes det gode innvandrerbutikker i Stavanger? Det lurer jeg også på! Før var det en like ved Straensenteret, men den forsvant... De eneste to jeg kjenner til nå er på Kvadrat (strengt tatt ikke i stavanger, da, men..) Den ene ved Obs, og den andre i etasjen under. Den nede er den største og beste synes jeg.
Gjest Gjest_Snuppeline_* Skrevet 22. januar 2009 #29 Skrevet 22. januar 2009 Så hvorfor er du så opptatt av å handle på innvandrerbutikker, når du hverken forstår hva som står på pakkene eller hva det skal brukes til? Er det for å skape deg den rette samfunnsprofilen, basert på det innvandringspolitiske hegemoniet? Se på meg, lissom, se hvor kulturelt overlegen jeg er? Grønnsakene er så godt som alltid plassert åpent ut mot en trafikkert gate med eksos og all den andre dritten som følger med der. De er heller ikke spesielt billigere. De kan like gjerne være dyrere. Dessuten får du akkurat de samme grønnsakene der som du får på Rema og Rimi etc. Det er samme grossisten uansett. Og ingen skal komme her å fortelle meg at storkjedene blir nedprioritert kvalitetsmessig av grossisten. Min påstand er at du får minst like god kvalitet på frukt og grønt på Rema og Rimi som du gjør på innvandrerbutikker. At noen handler på innvandrerutikker ut fra innvandringspolitiske grunner er det dummeste forslaget jeg har hørt. Det ville i tilfelle være et nokså lite effektivt virkemiddel, fordi de innvandrerne som har åpnet butikk allerede har oppholdstillatelse eller statsborgerskap. Spesiellt inkluderende er det heller ikke fordi svært få norske jobber i disse butikkene.Trodde de åpnet butikk fordi flere innflyttere i samme situasjon ikke fant de matvarene de er vant til på Kiwi/Rema/Meny osv. Det er også grunnen til at jeg handler på innvandrerbutikk. Der kjøper jeg varer som jeg ikke finner i de norske butikkene. Jeg kjøper ris i store sekker, krydder, ulike typer te og grønnsaker, belgfrukter i store poser og ingredienser til vegetarmat. Det at innvandrerbutikkene har de samme grønnsaken som de store kjedene er bare tull. Kjedene har et svært begrenset utvalg friske grønnsaker, med hovedvekt på poteter, gulrøtter og kål. De har også veldig dyr frukt, ofte mest epler, pærer, banan og appelsin. I innvandrerbutikkene er det flere typer grønnsaker og frukt, og hvis potetene er dyrere enn på Rema er det ofte fordi de er av bedre kvalitet/til et annet bruk enn middagspoteter fra norske bønder. Der er også sjelden at der er fra samme grossist som Ica/Kiwi. Mange eiere av innvandrerbutikker drar selv til Alnabru tidlig på morgenen og velger ut produkter som de transporterer til utsalget sitt. Du sier butikkene er skitne- og det er vel fordi de innvandrerne som er ansatt der kommer fra land der standarden for når og hvordan man vasker i butikken er annerledes enn i Norge. De har også ofte nedslitte lokaler fordi leien der er rimelig, slik at de ikke skal gå konkurs. Og jeg kan love deg at det ikke er renere på Brustadbua der de drar en skitten mopp over gulvet etter stengetid... 1
desperate Skrevet 23. januar 2009 #30 Skrevet 23. januar 2009 Tørket ananas/mango Sweet chilisaus Rispapir Noe chips/riskake-greier med chilikrydder
Max Motstand Skrevet 4. august 2009 #31 Skrevet 4. august 2009 At noen handler på innvandrerutikker ut fra innvandringspolitiske grunner er det dummeste forslaget jeg har hørt. Hvorfor er det utenkelig at det er politiske motiver som ligger bak et ønske om å handle i innvandrerbutikker? Hadde det vært et omvendt tilfelle, hvor det ble uttrykt et ønske om ikke å handle på innvandrerbutikker, ville rasismebeskyldningene sittet løst. Det vet du like godt som meg. Dessuten er faktisk smakspreferansenes politiske perspektiv godt beskrevet i ”Distinksjonen”, av Pierre Bourdieu.
Twink Skrevet 6. august 2009 #32 Skrevet 6. august 2009 Jeg handler på innvandrerbutikker når jeg skal ha ting som man ikke får kjøpt så ofte i de vanlige butikkene, store poser ris, bulgur, quinoa, ingredienser til thaimat, etc. Ser det er noen her (og har hørt om mange andre) som sier at frukt og grønnsaker er så mye billigere, men det synes ikke jeg. Er godt mulig at jeg har vært i feil butikker, hvor pleier dere å handle hen i Oslo sentrum? Har enda ikke vært i Grønlandsleiret, kanskje jeg burde ta meg en tur dit?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2009 #33 Skrevet 6. august 2009 Digre deilige bunter med koriander frukt og grønt the ris "middagsbrød": pita, naan, papadum mm kokosmelk olje godteri kryddersauser som pesto, curry etc krydder urter mm
Gjest Glør Skrevet 6. august 2009 #34 Skrevet 6. august 2009 Jeg kjøper ikke grønnsaker der, siden jeg vil ha dem økologiske, og jeg er heller ikke imponert over utvalg og pris hos innvandrerbutikker. Mange av dem har også skrudd opp prisene etter at konseptet ble hipt, ihvertfall i Oslo. Det jeg kjøper der er stort sett ting jeg ikke får andre steder: Fersk Feta Sekker med ris Store bokser oliven/mat-olje Krydder Linser Bulgur Diverse sauser og relish'er Hermetikk, bønner, kikerter osv Børek Nøtter og andre snackblandinger
Gjest Euforia Skrevet 6. august 2009 #35 Skrevet 6. august 2009 Gjerne en spennende drikke, spennende frukt jeg aldri har sett før og jordbær. Går gjerne forbi hyllene flere ganger siden jeg synes det lukter så godt der.
Gjest strykebrett Skrevet 6. august 2009 #36 Skrevet 6. august 2009 Toerket crayfish Hvordan bruker man det? Hørtes spennende ut.. Jeg pleier å kjøpe: Krydder - mye bedre utvalg og priser enn på dagligvarebutikken Kokosmelk currypaste konditorfarger nudler ris soyasaus matoljer av alle slag bønner linser og kikerter hermetikk
Montezuma Skrevet 6. august 2009 #37 Skrevet 6. august 2009 nan-brød og olje. Og kakeingredienser som jeg lærte å bake med i Tyrkia.
GodsChild Skrevet 6. august 2009 #38 Skrevet 6. august 2009 Jeg kjoeper: Groennsaker Maismel Mel i andre varienter Boenner Linser Krydder Tyrkisk yoghurt Tofu Div sauser o.l Kokosmelk Oliven Soyasaus Ferske urter Pounded yam Egusi Div oljer Perletapioca Ris Noetter Toerket crayfish Te ..og mye annet jeg ikke kommer paa akkurat naa. Handler det meste jeg spiser der egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2009 #39 Skrevet 9. august 2009 Pitalomper, tsatsiki og oliven i løsvekt, avokado. Er masse annet der jeg kunne tenkt meg også!
kevlar Skrevet 9. august 2009 #40 Skrevet 9. august 2009 Ser det er noen her (og har hørt om mange andre) som sier at frukt og grønnsaker er så mye billigere, men det synes ikke jeg. Er godt mulig at jeg har vært i feil butikker, hvor pleier dere å handle hen i Oslo sentrum? Har enda ikke vært i Grønlandsleiret, kanskje jeg burde ta meg en tur dit? Sultan på løkka er ganske mye billigere enn vanlige matforretninger på grønt. Kjøper jeg f.eks. ingredienser til en hel salat (f.eks. hel ananas, noen tomater, en agurk, isbergssalat, en melon) regner jeg med å spare 20–30kr på å gå der framfor matvaren femti meter opp i gata. I tillegg får jeg som oftest enda bedre frukt og grønt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå