Kitsune Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 Var innom en innvandrerbutikk, og der er jo enormt mye jeg ikke vet hva er! Forstår ikke hva som står på pakkene heller.. Så hva kjøper du på innvandrerbutikk? Hvorfor og hvordan bruker du det du kjøper?
Gjest Elastica Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 Vi har dessverre ikke de i byen min, men hadde gjerne handlet følgende: *fersk koriander *fiskesaus *soyasaus *chili *ris *nudler *tørket frukt *grønnsaker *kokosmelk *currypaste *fersk fetaost, oliven Det siste på listen får jeg jo andre steder, men jeg hadde nok kjøpt det i innvandrerbutikkene
Gjest yokohama Skrevet 7. september 2008 #3 Skrevet 7. september 2008 Dadler som jeg surrer bacon rundt og steker Nydli til tapas! De er som oftest bedre i disse butikkene.. Også er de bare i andre butikker rundt juletider
Gjest Zia Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 Jeg kjøper i grunnen sjelden så veldig mye spennende. Som regel blir det bladpersille, fersk hvitløk og aspargesbønner. Alt dette er nemlig veldig mye rimeligere i innvandrerbutikker enn i andre butikker. Jeg kjøper også av og til tørkede bønner og linser. Det hender også at vi kjøper digre sekker med basmatiris. Noen ganger kjøper jeg frisk koriander, små auberginer, rekepasta og en del andre ting. Små auberginer bruker jeg i indisk mat, og rekepasta i thai-mat.
Sekretæren Skrevet 7. september 2008 #5 Skrevet 7. september 2008 Har en på hjørnet og kjøper det jeg trenger der først, før jeg drar på butikken. Det er billigere, de er hyggelige og har fine varer. Grønnsaker, frukt, friske urter og festlige krydre
Kitsune Skrevet 7. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. september 2008 Elastica: Hva bruker du kokosmelk til?
Gjest Deception Skrevet 7. september 2008 #7 Skrevet 7. september 2008 Jeg kjøper ting i rykk og napp, men disse tingene står ofte på lista: *Kapers i store glass *Middelhavsansjos *Italiensk espresso *Bladpersille, fersk koriander *Ulike typer krydder *tørkede bønner og linser *kikerter på boks (billigere enn i matbutikken) *oliven *fersk fetaost *belgisk sjokolade (ja!) Jeg er ikke så ofte innom, men det er mest pga. latskap.
pøbelsara Skrevet 7. september 2008 #8 Skrevet 7. september 2008 Jeg er veldig heldig, og har en kjempeflott butikk i nabolaget. Jeg kjøper: Alt vi bruker av frukt og grønnsaker (salatgrønt, rotgrønnsaker, løk, hvitløk, vårløk, spinat, bladpersille, frisk ignefær, sitrongress, tomater, epler, pærer, bananer, bær etc....) Olivenolje Fetaost - de har et godt utvalg Halloumi Mozzarella Diverse bønner, linser, kikerter etc. Tyrkisk yogurt Sesamolje Fiskesaus Currypasta Nudler og pasta Ris Bulgur Couscous Nøtter (de har et stort utvalg i løsvekt) Diverse hermetikk - f. eks. tomater Krydder Te
Gjest Pupsilure Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 Vi har en stor fin invandrerbutikk rett i nærheten, som jeg tror jeg skal begynne å bruke oftere. Er stadig innom og kikker litt. Pleier å kjøpe tandoori mix, krydderblanding som skal blandes med yoghurt og litt olje, til å marinere kylling i. Skikkelig god! Den er sterk, men smaken går så langt inn i kjøttet, mye bedre enn alle andre jeg har kjøpt. Den heter Laziza International Tandoori/B.B.Q, det er en liten eske med to poser med krydder. Koster ca 10-12 kr.
Gjest Elastica Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 Elastica: Hva bruker du kokosmelk til? Det bruker jeg sammen med currypaste i thai-inspirerte retter. Grønnsaker og kylling i wok (ofte rester når vi har hatt helstekt Håkylling), ha på kokosmelk og litt currypaste. Det synes jeg er kjempegodt.
Tropehus Skrevet 7. september 2008 #11 Skrevet 7. september 2008 Heldigvis har vi en innvandrerbutikk rett rundt hjørnet og den reddes oss på søndager - da kjøper vi alt vi trenger der. I ukedagene handler vi følgende: ALT av grønnsaker, frukt, bær og friske urter. ..helt super kvalitet, stort og varierende utvalg og mye billigere olivenolje oliven i løsvekt nøtter, mandler, rosiner, tørket frukt og nøtteblandinger Fetaost i løsvekt Div oster ..untatt gulost Linser Bønner ..både hermetisk og tørkede Hermetiske tomater ..billige økologiske varianter og krydrede varianter Kryddelblandinger ..både malt og hele Vaniljestang ..billigere og ferskere Grønn og rød currypaste.. til curry og grillmat Tahin til hummous Ris, pasta, nudler, bulgur, quinoa, couscous Gresk Youghurt ..til å spise og til tzatziki og matlaging Spansk og italiensk skinke Pesto Maismel Tipo 00 mel til pasta og baking Demerera og muscovadosukker Egg Kokosmelk .. til curry og annen indisk/thaimat Okra ..til gumbo Børek Pitabrød og indiske "tortilla"brød Jeg vil annbefale deg å prøve mye av de hermetiske bønnene og linsene de har - supergodt og billig! Kan brukes til stort sett alt.
Chimamanda Skrevet 7. september 2008 #12 Skrevet 7. september 2008 (endret) Fiskesaus Soyasaus Div krydder Tofu Fersk okra Pounded yam Egusi Adzukiboenner Adzukiboennepasta Rismel Soyamel Maismel Toerket crayfish Currypaste Instant ginger tea Groenn te Ris Nudler Dadler Kokosmelk Kokospulver Div oljer Linser Div boenner Pisanger Solsikkefro med sjokoladetrekk Fennikel med sukkertrekk Kandisert ingefaer Div andre soetsaker Tahini Mangochutney Sriracha saus (Flying Goose Brand) Div kremer til kjaeresten Shaving powder til kjaeresten Super malt Tapioca Kjoeper ogsaa en del annet som jeg ikke kommer paa akkurat naa. Edit: skrivefeil Endret 8. september 2008 av Chimamanda
-Butterfly- Skrevet 7. september 2008 #13 Skrevet 7. september 2008 noen som vet om en bra innvandrerbutikk i bergen? helst i sentrum(eller iallefall i nærheten av sentrum)!
Kitsune Skrevet 11. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. september 2008 Tapioka har jeg hørt om! Og merket meg at de hadde tapiokakuler (så ut som fyll til saccosekken;). Hva i alle dager er det og hvordan brukes det?
Chimamanda Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 (endret) Tapioka har jeg hørt om! Og merket meg at de hadde tapiokakuler (så ut som fyll til saccosekken;). Hva i alle dager er det og hvordan brukes det? Det var vel perletapioca jeg mente naar jeg skrev det ja, her er litt info: http://www.ellenskitchen.com/faqs/tapioca1.html Brukes b.la til tapiocapudding og bubble tea. En oppskrift jeg bruker det i: http://cupcakeblog.com/index.php/2007/1/gr...cheese-frosting Endret 11. september 2008 av Chimamanda
mbi002 Skrevet 11. september 2008 #16 Skrevet 11. september 2008 Til Butterfly: Ikke i sentrum, men om du vet hvor Sletten er, så har de en helt fantastisk innvandrerbutikk der. Er faktisk en på Nordnes, du finner den om du leter litt i de forskjellige gatene, spesielt den gaten som går rett fra gågaten og videre utover... Huff, lykke til med å finne den med min forklaring..! "Pickled garlic" Curry paste Kokosmelk Svære poser krydder Ferske urter Ting på boks Ris Linser og bønner
Bønna Skrevet 11. september 2008 #17 Skrevet 11. september 2008 Var innom en innvandrerbutikk, og der er jo enormt mye jeg ikke vet hva er! Forstår ikke hva som står på pakkene heller.. Så hva kjøper du på innvandrerbutikk? Hvorfor og hvordan bruker du det du kjøper? Så hvorfor er du så opptatt av å handle på innvandrerbutikker, når du hverken forstår hva som står på pakkene eller hva det skal brukes til? Er det for å skape deg den rette samfunnsprofilen, basert på det innvandringspolitiske hegemoniet? Se på meg, lissom, se hvor kulturelt overlegen jeg er? Selv handler jeg svært sjelden i innvandrerbutikker. Som oftest unngår jeg dem dersom jeg kan. Det blir bare i nødstilfelle dersom jeg søndag finner ut at jeg glemte noe på lørdagshandelen i den etnisk norske butikken. Men etter at Bunnpris har etablert seg med en rekke Brustad-boder rundt omkring i byen prøver jeg først der. Både prisen og kvaliteten på innvandrerbutikker flest blir etter min mening oppskrytt av politiske korrekte mennesker. Innvandrerbutikklokalene er som oftest både nedslitte, skitne og har dårlig belysning. Grønnsakene er så godt som alltid plassert åpent ut mot en trafikkert gate med eksos og all den andre dritten som følger med der. De er heller ikke spesielt billigere. De kan like gjerne være dyrere. Dessuten får du akkurat de samme grønnsakene der som du får på Rema og Rimi etc. Det er samme grossisten uansett. Og ingen skal komme her å fortelle meg at storkjedene blir nedprioritert kvalitetsmessig av grossisten. Min påstand er at du får minst like god kvalitet på frukt og grønt på Rema og Rimi som du gjør på innvandrerbutikker. En annen ting er at dersom det virkelig er slik at innvandrerbutikkene konstant underbyr de store kjedene på pris, så vil det innebære økt press på norske arbeideres lønninger. Så da kan jo bare livsfjerne middelklassesosialister hykle med dobbelmoralismen sin. De kjøper seg god samvittighet ved å handle i innvandrerbutikker, og tjener en slant penger til seg selv ved å gjøre det, men i virkeligheten er det den norske arbeiderklassen som betaler prisen.
Gjest Elastica Skrevet 11. september 2008 #18 Skrevet 11. september 2008 Ditt første besøk i matforumet, Bønna? La nå dette få være en tråd om maten vi er så glad for å få kjøpt, og ta heller opp temaet på "aktuell". Eventuelt fortsett på ditt sedvanlige vis i en av trådene som er der allerede. Akkurat nå ville vi bare prate mat. Ok? 1
Bønna Skrevet 11. september 2008 #19 Skrevet 11. september 2008 Dere prater innvandrerbutikker. Hvorfor kan ikke jeg være med å prate om det? Er det fordi jeg ikke har den politiske korrekte innstillingen til innvandrerbutikker?
Gjest Elastica Skrevet 11. september 2008 #20 Skrevet 11. september 2008 Dere prater innvandrerbutikker. Hvorfor kan ikke jeg være med å prate om det? Er det fordi jeg ikke har den politiske korrekte innstillingen til innvandrerbutikker? Prat i vei. Hva kjøper du der, da? For hvis du ikke handler i innvandrerforretninger er vel dette strengt talt ikke en tråd for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå