Gå til innhold

pumpe luft i sykkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har ein gammal DBS kilimanjarosykkel som eg syns eg ikkje får pumpa skikkeleg opp med sånn handpumpe. Kan eg bruke sånn pumpe som er på bensinstasjonar til eldre syklar? Er ventilane passande til det?

Er det vanleg at ein ikkje får nok luft i dekka med handpumpe? Eg har nyleg hatt ei punktering og reparerte det sjølv (er difor litt skeptisk til om det er dårleg arbeid av meg eller om det er vanskeleg å fylle nok luft i det av eiga maskin).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å pumpe luft i sykkelhjulene på den maskinen på bensinstasjonen som egentlig er beregnet på bildekk. Bare pass på og ikke overdriv luftfyllinga:)

Skrevet

Jeg sleit og med å få fylt nok luft i dekkene på sykkelen min, en tur ned på Statoil fiksa det. :)

(finnes visst to typer ventiler på sykler, men den vanligste er den samme som på biler)

Skrevet

Det finnes tre typer typer sykkelventil i bruk. Presta, Schrader og Dunlop. Gjør et Google bildesøk for å se hvordan de ser ut.

Gamle sykler hadde vanligvis Dunlop. Mest vanlig er nok Schrader (bilventil), mens dyrere (lettere) sykler pleier å ha Presta (såkalt racerventil).

Alle kan fylles med vanlig håndpumpe. Dunlop og Presta bruker i tillegg samme type pumpe, mens Schrader kan man også fylle på bensinstasjoner.

Skrevet

Testa på bensinstasjon, men det gjekk ikkje :( Kva skal eg gjere for å få pumpe det nok opp? Er det vanleg at når ein sit på sykkelen og ser ned på dekket så er det litt utflata (bakhjulet)?

Skrevet
Testa på bensinstasjon, men det gjekk ikkje :( Kva skal eg gjere for å få pumpe det nok opp? Er det vanleg at når ein sit på sykkelen og ser ned på dekket så er det litt utflata (bakhjulet)?

Snakka du med de som jobbet på bensinstasjonen? Vet at jeg engang fikk låne et "ekstrastykke" slik at jeg fikk pumpet opp sykkelen der.

Skrevet

Hvorfor gikk det ikke da? Var det det at det passet?

Du kan alltids undersøke med en sportsforretning. Mange av dem utfører reperasjoner og servicer på sykler og kan sikkert hjelpe deg med dekkene uten at det trenger å koste skjorta.

Og nei, det er ikke vanlig.

Skrevet
Snakka du med de som jobbet på bensinstasjonen? Vet at jeg engang fikk låne et "ekstrastykke" slik at jeg fikk pumpet opp sykkelen der.

Nei, eg gjorde ikkje det. Men eg fekk hjelp av ein som kom og skulle pumpe bildekka sine. Trur ikkje pumpa passa til ventilen på sykkelen. Eg kan jo høyre med bensinstasjonfolka neste gong, kanskje det går?

Hvorfor gikk det ikke da? Var det det at det passet?

Du kan alltids undersøke med en sportsforretning. Mange av dem utfører reperasjoner og servicer på sykler og kan sikkert hjelpe deg med dekkene uten at det trenger å koste skjorta.

Og nei, det er ikke vanlig.

Trur det var ventilen som sagt, det kom iallfall ikkje luft inn i sykkeldekket.

Eg tenkte å gå til Felgen på Sagene med den, dei pleier vere greie.

Eg har så lyst på masse luft i bakhjulet! :jepp:

Skrevet

Dersom du ikke har den vanlige "bilventilen" på sykkeldekkene dine, kan du bare spørre de som jobber på bensinstasjonen om å få låne et overgangsstykke fra bilventil til sykkelventil.

Skrevet
Dersom du ikke har den vanlige "bilventilen" på sykkeldekkene dine, kan du bare spørre de som jobber på bensinstasjonen om å få låne et overgangsstykke fra bilventil til sykkelventil.

Dette skal eg gjere :)

punkyB Takk for tips til pumpe. Har nemleg vore inne på tanken om å kjøpe meg ei slik. Men har aller mest lyst til å kunne bruke bensinstasjonpumpa ;) Effektivt og greit!

Skrevet

Eg må nok investere i ei slik pumpe... Det hjalp nemleg ikkje etter at eg fekk låne ekstra ventilstykke på bensinstasjon. Syns det vart litt hardare å sykla på den etterpå, men bakdekket går like mykje ned :(

Skrevet

Flaks du ikke gjorde slik som meg, istedenfor å pumpe opp hjulet på syklen min så slapp jeg ut all luften og måtte gå hjem med syklen istenfor å sykle.. du kan tro jeg var rimelig irritert og samboern min holdt på å le seg skakk, for man skal visst trykke på en knapp også (nede på den pumpegreie på statoil) ja ja slik kan det gå når man er "dum blondine" med brunt hår :ler:

Lykke til med å få luft i dekket ditt!

Skrevet

:ler:

Trykke på ein knapp? Skal ein ikkje berre fylla i luft som ein fyller på bensin på ein bil? Kanskje eg pumpa feil? Men trur eg beholdt det meste av lufta i dekket ;)

Skrevet

Det er ikke noe pent å le av andres feil .. hehehe..

Ja, man skulle visst trykke på en knapp samtidig ... så istedenfor å pumpe så slapp jeg luften ut.. hehehe ..

Kan jo hende at du gjorde det samme?

Skrevet
Flaks du ikke gjorde slik som meg, istedenfor å pumpe opp hjulet på syklen min så slapp jeg ut all luften og måtte gå hjem med syklen istenfor å sykle.. du kan tro jeg var rimelig irritert og samboern min holdt på å le seg skakk, for man skal visst trykke på en knapp også (nede på den pumpegreie på statoil) ja ja slik kan det gå når man er "dum blondine" med brunt hår :ler:

Lykke til med å få luft i dekket ditt!

Det gjorde jeg på bilen min jeg. Aner ikke hvordan jeg fikk det til, for jeg holdt inne den greia (knappen?), men tomt for luft ble det. Og jeg måtte selvfølgelig prøve på to dekk før jeg forsto at jeg var på bærtur... :sjenert:

Skrevet

Godt å lese at det ikke er bare meg som er på bærtur når det gjelder å fylle luft i dekka på bensinstasjonen Skya :ler:

Skrevet
Trykke på ein knapp? Skal ein ikkje berre fylla i luft som ein fyller på bensin på ein bil? Kanskje eg pumpa feil?
Du må jo klemme inn håndtaket for å få bensin ut av pumpa også da. Det er ikke bare å holde i den og så renner det ut. Omtrent på samme vis virker lufta på bensinstasjoner.

Jeg har 'alltid' fylt luft i sykkelen på bensinstasjoner, for det er helt umulig å få like mye luft i dekkene med en vanlig håndpumpe. Og så er det så fort og enkelt. Har hatt helt vanlige sykler, ventilen har alltid passet.

Det står på dekket hvor mye trykk den tåler, og så har luftuttaket en måler slik at du kan slutte å fylle luft når du nærmer deg tålegrensa. Da får du så harde og fine dekk som bare det.

Skrevet
Du må jo klemme inn håndtaket for å få bensin ut av pumpa også da. Det er ikke bare å holde i den og så renner det ut. Omtrent på samme vis virker lufta på bensinstasjoner.

Jeg har 'alltid' fylt luft i sykkelen på bensinstasjoner, for det er helt umulig å få like mye luft i dekkene med en vanlig håndpumpe. Og så er det så fort og enkelt. Har hatt helt vanlige sykler, ventilen har alltid passet.

Det står på dekket hvor mye trykk den tåler, og så har luftuttaket en måler slik at du kan slutte å fylle luft når du nærmer deg tålegrensa. Da får du så harde og fine dekk som bare det.

Eg trykte jo sjølvsagt inn handtaket...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...