Gå til innhold

Skumming og sikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har ei tibetansk spaniel tispa på snart 3 år.. I det siste er ho begynt å skumme og sikle veldig når vi går tur. Vi har tatt det litt med ro, og ho har fått bada i vatn og rulla seg i graset. Då har det roa seg ned, og ho har fullført turen.

Men i dag når vi gjekk tur så begynte ho å skumma veldig før ho bare la seg ned midt i veien.. Skummet fortsatte bare å kome sjølv om ho sat i fanget mitt. Det ga seg ikkje før etter at vi kom heim igjen.. No ligger ho på teppet og slappar av.

Nokon som veit kva det kan vera?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkel er veldig ofte et stresstegn....

Er det noe ved turene deres som girer henne opp? Noe hunden ikke takler eller reagerer på?

Blir hun oppjaget av å treffe andre mennesker eller hunder?

Reagerer hun på andre ting?

Det er mye som kan spille inn.......

Dersom hun er GODT sosialisert og ikke er redd for/reagerer på noe ville jeg tatt henne til vetrinær...

(Ja, jeg er utdannet hundetrener... ;) )

Skrevet

Takk for svar :)

Vi går ofte tur ilag med ei venninna av meg og hennes hund, men ho har gått tur med denne hunden uten å skumme/sikle fleire ganger også. Så trur ikkje det kan vera den som stresser henne opp, skjer ingenting spesielt dei gangene det skjer. Ofte så skummer/sikler ho før vi har møtt noken andre enn dei to.

Eg vil påstå at ho er godt sosialisert, ho har møtt masse hunder, katter, mennesker og diverse andre dyr i oppveksten. Ho reagerer sjelden negativt på nye dyr eller mennesker, er som regel den som først skal bort og sei hei.

Eg har vore til vetrinær med henne, men venter på svar på ein blodprøve. Ho hadde litt sukker i urinen, så det kunne vera diabetes. Men om det er årsaken til skumminga/siklinga veit eg ikkje.

Ho var svært slapp omtrent ei veka etter den episoden der ho la seg ned i veien, etter det har det variert litt. Noken dagar er ho veldig opplagt, mens andre er ho opplagt tidlig på dagen og så blir ho slappare på ettermiddag/kveld.

Så no går vi bare her og venter på svar.

Skrevet

Supert at du har vært til vetrinær. :)

Da ville jeg ventet på resultatene der før jeg tenkte videre på dette om det kan være stress som ligger bak...

Sykdom kan selvsagt resultere i stress også, så et er godt å få bekreftet/avkreftet om det kan være det som ligger bak... :)

Legg ut her da - når resultatet foreligger...! :) Alltid spennende å følge med på fortsettelsen! :)

Skrevet

Då har eg fått svar på blodprøven, og den viste.. INGENTING.. :sukk:

Vetrinæren var litt forbausa ho også, hadde trudd det var noke der..

Vetrinæren har gitt oss valget mellom å ta røntgen av buken/livmora hos henne, eller å henvise oss til eit større vetrinærkontor som kan ta fleire testar og eventuelt ultralyd.

Det kan jo selvfølgelig vera stress, som du har nevnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...