Gå til innhold

Dårlig sammvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sitter i sofaen med pc'en på fanget. Har nettopp bakt en brownies kake med ungene, den står til avkjøling.

Ungene leker på rommet med hverandre, uten å krangle, noe som er ganske unikt :-) .

Dette høres ganske topp ut ikke sant ? Allikevel sitter jeg med dårlig samvittighet. Jeg skulle ha ryddet litt, kanskje tatt med barna på sykkeltur, plukket blåbær i skogen eller sittet og lekt med de. Men det jeg aller mest vil er å bare sitte litt rolig, drikke litt kaffe, se litt på tv ,lese avisen, surfe litt eller lese en bok.

Men det jeg opplever, ikke bare idag ,er at jeg får en sånn gnagende dårlig sammvittighet fordi jeg ikke gjør noe konstruktivt. HVa gjør dere får å unngå slikt ?

Føler at "alle" andre gjør så forbanna mye "riktige" ting med ungene, de er flinkere til å gå tur i skogen, leke osv. Jeg gjør dette jeg også, men ikke hele tiden. OG når jeg ikke gjør det får jeg dårlig sammvittighet.

Hvor mye tid tilbringer dere egentlig sammen med barna på en søndag f.eks. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søndagene våre er ganske så avslappet; er jo søndag jo! Det er så og si den eneste reelle fridagen i uka, da hverdagene er hva de er og lørdagen gjerne går med til litt felles shopping eller annet. Så søndagene er hellige her hos oss i den forstand at vi legger opp til at det skal skje minst mulig ;) Vi er sammen med barna våre såklart, men holder dem ikke i ånde hele tiden.

Og jeg nekter plent å ha noe som ligner dårlig samvittighet! Jeg er hellig overbevist om at mine barn har godt av en dag i uka da det ikke skjer en dritt, en dag da man kan slække rundt i pysjen i flere timer om man vil. Uka ellers er nemlig pakka stapp full med jobb, skole, bhg, aktiviteter og lange dager for hele familien.

For meg er det altså konstruktivt å ikke gjøre noe spes på søndagene... Om andre velger å se ned på oss av den grunn, og tenke ''uff for en lat familie, stakkars barn!''; vel det får være deres problem at de har vansker for å komme seg ned fra den høye hesten!

Og joda: vi gjør disse tradisjonelle familieaktivitetene (turer i skogen ol) vi også. Men ikke hver uke, slike aktiviteter er en fin avveksling innimellom.

Skrevet
Søndagene våre er ganske så avslappet; er jo søndag jo! Det er så og si den eneste reelle fridagen i uka, da hverdagene er hva de er og lørdagen gjerne går med til litt felles shopping eller annet. Så søndagene er hellige her hos oss i den forstand at vi legger opp til at det skal skje minst mulig ;) Vi er sammen med barna våre såklart, men holder dem ikke i ånde hele tiden.

Og jeg nekter plent å ha noe som ligner dårlig samvittighet! Jeg er hellig overbevist om at mine barn har godt av en dag i uka da det ikke skjer en dritt, en dag da man kan slække rundt i pysjen i flere timer om man vil. Uka ellers er nemlig pakka stapp full med jobb, skole, bhg, aktiviteter og lange dager for hele familien.

For meg er det altså konstruktivt å ikke gjøre noe spes på søndagene... Om andre velger å se ned på oss av den grunn, og tenke ''uff for en lat familie, stakkars barn!''; vel det får være deres problem at de har vansker for å komme seg ned fra den høye hesten!

Og joda: vi gjør disse tradisjonelle familieaktivitetene (turer i skogen ol) vi også. Men ikke hver uke, slike aktiviteter er en fin avveksling innimellom.

Godt svar! Jerg tror det er viktig å ikke aktivisere ungene "i hjel", de trenger også å slappe av etter en hektisk uke.

Du har jo bakt med ungene, av og til har Rema1000 rett, det enkle er ofte det beste.

Skrevet

Takk for svar :-)

Det plager meg litt at jeg skal få dårlig sammvittighet, jeg ser jo at ungene har det bra. Jeg gjør mye med barna, og noen ganger er det ok å bare være hjemme, men allikvel får jeg dårlig sammvitighet. Gøler det er en slags mal for hva en skal gjøre md barna, so jeg ikek klarer å leve opp til .

Det er helt idiotisk, jeg vet, men klarer ikke slippe tanken helt

Skrevet

Skuldkjensle er typisk kvinne. Kanskje har me noko å læra av mennene?

Skrevet
Skuldkjensle er typisk kvinne. Kanskje har me noko å læra av mennene?

Bortsett fra at jeg er mann da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...