Gå til innhold

Jeg sa ikke fra da jeg så et barn som var på vei

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jon Are_*
Skrevet

Hei alle sammen!

Her forleden dag var jeg å luftet mine 2 hunder i marka der jeg bor. Da jeg skulle gå forbi en heste-innhengning så jeg et barn på ca 4-5 år som var på vei bort til gjerdet. Foreldrene så i en anne retning tydelig opptatt av noe annet. Ja, dette barnet fikk seg da et lite "støt" og skvatt tilbake. Jeg lurer på om jeg burde sagt fra siden jeg så hva som var i ferd med å skje? Eller er barn overbeskyttet nok fra før?

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strømmen i et strømgjerde er jo ikke skadelig, så jeg kan ikke se at ikke barnet skulle få gjøre sin erfaring.

Skrevet

Man kan jo si ifra bare for å være hyggelig, men ingen unger har vel tatt skade av å ta på et strømgjerde. Ofte tar de på strømgjerdet likevel, unger er snodige ;)

Skrevet

En eller annen gang hadde nok den ungen tatt på et strømgjerde likevel, ja, så det hadde nok ikke spilt noen rolle. Å få støt fra et strømgjerde er vel en sånn erfaring som alle barn får med seg, nesten så jeg synes det hører med til en bra barndom :ler2:

Skrevet

Hadde ikke spilt noen rolle egentllig. Ungen hadde tatt på strømgjerdet før eller siden, så like greit og få det overstått, kanskje den lærte :)

Får satse på at den ikke er som meg da, i en alder av 21, så tar jeg fremdeles på de, ofte bare for og se om det er strøm i de :sjenert:

Skrevet
Hadde ikke spilt noen rolle egentllig. Ungen hadde tatt på strømgjerdet før eller siden, så like greit og få det overstått, kanskje den lærte :)

Akkurat det jeg skulle si....

Skrevet

Visse ting må bare barn erfare for å lære om.

Barn skal får strøm, brenne seg på komfyren, falle ned fra tre, få skrubbsår, sykle over ende, snuble i skolissene osv. Learning by doing.

Skrevet

Får satse på at den ikke er som meg da, i en alder av 21, så tar jeg fremdeles på de, ofte bare for og se om det er strøm i de :sjenert:

Syns det er helt greit at unger gjør egne erfaringer.

Du er ikke god!!! :hoho:

Skrevet (endret)

Glem det... Misforsto.. hehe!

Endret av CeeCee
Skrevet (endret)
Forstår ikke hvorfor du ler jeg, Annie...

Stor sjanse for at hun ler av vedkommende hun kommenterte - som faktisk fortsatt driver og tar på strømgjerder i en alder av 21 (var det vel?) bare for å sjekke.. :lur:

Endret av Anamelona
Skrevet
Du er ikke god!!!

:hoho:

Det kan jeg helt ærlig si at jeg aldri har vært heller! Jeg er ett ekstremt nyskjærrigt vesen, som ikke altid tenker gjennom alt før jeg gjør det, men heller tenker smått over etter jeg har gjort det :)

Dette har fått meg inn i endel situasjoner som jeg kunne vært foruten. Men da hadde jeg ikke vist at jeg måtte bremse ned før S-svingen før flytebrygga vi hadde hjemme når jeg skulle sykle ut på den. Har bremset ned hver gang etter den ene :)

Skrevet
Det kan jeg helt ærlig si at jeg aldri har vært heller! Jeg er ett ekstremt nyskjærrigt vesen, som ikke altid tenker gjennom alt før jeg gjør det, men heller tenker smått over etter jeg har gjort det :)

Dette har fått meg inn i endel situasjoner som jeg kunne vært foruten. Men da hadde jeg ikke vist at jeg måtte bremse ned før S-svingen før flytebrygga vi hadde hjemme når jeg skulle sykle ut på den. Har bremset ned hver gang etter den ene :)

:skratte: Kule menneske!!!

Skrevet
Stor sjanse for at hun ler av vedkommende hun kommenterte - som faktisk fortsatt driver og tar på strømgjerder i en alder av 21 (var det vel?) bare for å sjekke.. :lur:

Aha! Tror jeg hoppet over den delen.. Hihi!Leste bare det hun hadde uteheva fra sitatet... :ler:

Skrevet
:skratte: Kule menneske!!!

Jeg er ikke heeelt sikker på om du mener det positiv, eller sarkastisk... Men jeg velger tro det er positivt i dag tror jeg :)

Skrevet (endret)
Jeg er ikke heeelt sikker på om du mener det positiv, eller sarkastisk... Men jeg velger tro det er positivt i dag tror jeg :)

Var nok positivt. Sånne som deg er morsomme. :fnise: Jeeg var sånn før, men har "pinglet" litt ut de siste åra.. Blitt kjedelig. Hehe. Godt mot at noen klarer å holde sitt indre barn vedlike..!

Og for å svare; så lenge det ikke er farlig, så er jeg HELT for å la barn oppdage positive og negative ting. Sett fra min side av verden iallefall! Jeg synes det er for mange overbeskyttede mennesker rundt omkring! Og så lenge det ikke er helsefarlig - så går det fort over - og hvis de mente det var ubehagelig, så lærer de av det, og gjør det ikke igjen! Jeg ble fortalt at strømgjerdet var vondt å ta i!

Nyttet det? Nope..

*STØØØT*

Nyttet det? :jepp:

Endret av Anamelona
Skrevet

Jeg er helt enig! barns måte og sette grenser for seg selv på, er og finne ut hvor de faktisk går på egenhånd. Naboen min finn en unge for endel år siden, hun gikk konstant bak ungen, og tok imot om den falt og lignende... Endte med at den satte trehjulsykkelen utfor en trapp mens moren for en gangs skyld ikke var rett bak... Den viste jo rett og slett ikke at det var farlig og kjøre ned en trapp, slik som alle andre barn ha hans alder.

Skrevet (endret)

Jeg er 36 og jeg "må" sjekke fortsatt. Gubben mener det er all elektroterapien gjennom alle disse årene som har gjort med sprø. Mulig han har rett...

Jeg har sluttet med å stikke fingeren inn der hvor lyspæra skal, når strømmen er på. Det drev min søster og jeg med fram til vi var 12-14 år...

Mamma trodde oppriktig at jeg kom til å bli elektriker.

Jeg har tro på at unger må få lov til å prøve seg fram, så lenge det ikke er farlig. Et strømmgjerde er vondt, og en "sjokerende" opplevelse, men ikke skadelig. Hvis du hadde advart på forhånd, så hadde ungen alikevel 90 % sikkert prøv det ut neste gang. Fordi de bare ikke klarer å la være.

Endret av Titti72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...