Gjest Gjest_Bestevenninna_* Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 Jeg har et veldig problem akkurat nå. Jeg har en kjempekoselig vennegjeng på skolen, med meg + to andre jenter og to gutter. Så har det seg slik da, at hun ene venninna mi er oppover ørene betatt av den ene av disse guttene. Så jeg og de to andre har i lenger tid prøvd å få disse to nærmere.. Saken er bare det at disse to har så utrolig forskjellige personligheter. Jeg kan jo si at gutten (la oss kalle ham Jonas) er veldig intressert i animé, data og tvspill og er generelt litt "nerd" i interessene, hvis dere skjønner hva jeg mener. Jenta derimot(Mia) har aldri rørt en spillkontroll. Hun er mer opptatt av dans, sminke, turn og typiske jenteting. Mia er fullt klar over at hun og Jonas er veldig forskjellige, og hun har sagt at hun tror at det aldri vil fungere om de to skulle bli sammen, nettopp på grunn av dette. Jeg har jo prøvd å være en støttende venninne da, og prøvd å "hinte" litt til Jonas, siden jeg alltid har hatt bedre kontakt med han på grunn av interesser. Jeg er en såkalt "jentenerd", og har veldig lett for å snakke med han om ting.. og vi skjønner den samme humoren. Vi har alltid hatt en god tone der. Inntil nylig hadde jeg kjæreste, men det ble slutt for omtrent en måned siden. Så har det seg slik nå da, at Jonas har blitt mer og mer opptatt av meg i det siste. Han setter seg alltid ved siden av MEG hvis jeg og Mia sitter i gangen i friminuttet.. og han tuller ofte med meg, eller søker oppmerksomheten min. Jeg synes dette er koselig, men jeg får dårlig samvittighet ovenfor Mia. Jeg vet jo at hun liker ham så utrolig mye, og jeg føler at jeg på en måte ødelegger for henne når jeg snakker med Jonas. Jeg synes Jonas er en kjempegod gutt, og hadde det ikke vært for at Mia likte ham så godt så tror jeg kanskje at jeg hadde vært litt mer intressert i ham, for å si det slik.. men jeg kan bare ikke gjøre det ovenfor Mia. Ikke etter at jeg har sagt at jeg støtter henne så mye og ønsker at de to blir sammen. Og det gjør jeg virkelig og, men samtidig kunne jeg på en måte ønske at hun aldri hadde likt ham på den måten, slik at det ble "fritt frem" for meg.. Jeg føler meg som den råttne venninnen som i det heletatt tenker slik.. Og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre.. Jeg bare måtte få ut disse tankene et eller annet sted.. og da falt valget på KG.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 Jeg er av den innstillingen at om Mia ønsker å stille seg mellom to venner av seg som kan bli veldig glad i hverandre så er Mia en dårlig venn. Jeg mener at venner skal kunne sette seg selv til side i slike situasjoner og la det som naturlig ville skjedd skje. Det handler jo ikke om at du bevisst gikk etter han hun ville ha, men at det bare sjedde slik. Da mener jeg hun bør la dere teste ut om dette kan bli noe mer. Tenk om hun i teorien står mellom deg og mannen i ditt liv? MEN; jeg vet at jeg er ganske alene om å tenke på denne måten. Jeg har selv vært i situasjonen hvor jeg har satt meg selv til side to ganger, og anså det som den naturligste ting i verden selv om det var vondt. Det kunne ikke falle meg inn å være den som gjorde to andre mennesker ulykkelige fordi de ikke kunne få hverandre. Samtidig har jeg vært på andre siden. Jeg lot meg selv bli sammen med en vennina mi var glad i. Jeg forsøkte å la være å falle for ham, jeg forsøkte virkelig men med en gang jeg traff ham sa det så uhorvelig pang for oss begge at veggene ristet. Hun var på ingen måte enig i mit resonement om at hun ikke hadde rett til å kreve at vi to skulle være ulykkelige på hver vår side. Jeg gjorde så absoludt ikke med vilje å falle for ham, og øsnket virkelig at jeg ikke gjorde det, men det kunne rett og slett ikke hindres eller benektes. Jeg lot meg selv bli sammen med ham, og det kostet oss nesten vennskapet. Hun vil aldri kunne tilgi meg, men har lært seg å leve med det. Jeg vil alltid se på henne som litt egoistisk som mente at hennes følelser var viktgere enn følelsene til to andre mennesker, men er glad i henne likevel.
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 hmm... Du bør prate med Mia om dette. Hint litt til henne.. Når hun selv sier at hun ikke kunne vært sammen med Jonas, er han jo fritt frem da
Humleblomst Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Jeg er veldig eing med gjest (12.10). For det er nå engang slik at ikke alle fungerer like bra sammen, selv om det kan være følelser inni bildet fra den ene parten. Og at "jeg" skulle legge blikket mitt på en person og dermed eie ham, er vel en heller latterlig innstilling. Likevel er jeg klar over at veldig mange mener at det skal være slik. Har du prøvd å ta det opp med Mia? Jeg tror det kan være lurt å snakke med henne om hvordan hun ser på dette. Har hun sagt til deg at hun krever førsteretten og at du skal holde deg unna ham? Det er ikke alle som mener det, selv om de svermer for en person og snakker åpent om det. Men jeg tror at det kan være lurt å snakke med henne på forhånd, slik at hun er forberedt om det skjer noe. For jeg tror at sviket ved å ikke fortelle henne om dine følelser mest sansynlig vil være større enn sviket ved å bli sammen med en hun liker. Og hun har jo selv sagt at hun vet at de ikke egentlig er skapt for hverandre, så det kan godt være hun heller vil at du skal "få ham", enn at han skal finne en fremmed jente som hun ikke liker så godt. Jeg tror at stikkordet er kommunikasjon. Sier hun at hun ikke vil se dere sammen, må du velge mellom å sverme på avstand sammen med henne eller svikte henne og bli sammen med ham. Men da har du ihvertfall vært ærlig, både mot deg selv og henne!
Heritære Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Unnskyld meg, men mulig jeg er litt på jorde her....vil det ikke i utgangspunktet være alene hva Jonas vil?? Hvis han ikke i det hele tatt er interessert i Mia, men ts hva er da problemet? Spesielt siden han tydeligvis gir signaler om at det er ts han er interessert i. Hjelper da svært lite hva Mia og ts kokkelerer sammen og blir enige om så lenge Jonas ikke er med på deres planer. Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er ts, men har ikke Jonas en kamerat du kan spørre litt ut eller kanskje spørre Jonas direkte?
Humleblomst Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Unnskyld meg, men mulig jeg er litt på jorde her....vil det ikke i utgangspunktet være alene hva Jonas vil?? Hvis han ikke i det hele tatt er interessert i Mia, men ts hva er da problemet? Spesielt siden han tydeligvis gir signaler om at det er ts han er interessert i. Hjelper da svært lite hva Mia og ts kokkelerer sammen og blir enige om så lenge Jonas ikke er med på deres planer. Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er ts, men har ikke Jonas en kamerat du kan spørre litt ut eller kanskje spørre Jonas direkte? Det virker jo ikke som om det er Jonas sin avgjørelse som er det store problemet her. Det er tydelig at han ikke er interessert i Mia, og det er Mia klar over. Spørsmålet er om TS skal i det heletatt skal nærme seg Jonas, og se hvordan det utvikler seg. For Jonas kan jo ikke innlede et forhold til TS på egenhånd, hun må jo være med på det selv. Og dermed må det tas litt forhåndsregler i vennskapet mellom TS og Mia, for at ikke vennskapet skal ryke om TS og Jonas blir sammen. Og jeg ser ikke for meg at TS er særlig gammel, for hun sier jo selv at at dette foregår på skolen. Og de færreste sitter vel i gjenger i gangen i friminuttet etter at de har passert myndighetsalder. Selvfølgelig kan miljøet være slik på en høyskole også, men... Uansett burde det vel ikke ha noe å si hvor gammel hun er, KG er åpent for alle og problemstillingen hennes er reel i mange vennskap. Men skjeldent i de kretser der flesteparten allerede er gift.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #7 Skrevet 8. september 2008 Unnskyld meg, men mulig jeg er litt på jorde her....vil det ikke i utgangspunktet være alene hva Jonas vil?? Hvis han ikke i det hele tatt er interessert i Mia, men ts hva er da problemet? Det er ikke alltid så lett. Mia kan "bestemme" at TS ikke skal kunne få Jonas uansett hva han nå skulle ville. Jeg har vært der, og noen jenter mener at de eier en gutt om de er interessert i ham og at en skikkelg vennine ikke kan ta i mot Jonas når han tydeligvis heller ønsker henne. TS kan risikere å miste vennskapet til Mia om hun lytter til sine egne følelser.
Heritære Skrevet 8. september 2008 #8 Skrevet 8. september 2008 Det er ikke alltid så lett. Mia kan "bestemme" at TS ikke skal kunne få Jonas uansett hva han nå skulle ville. Jeg har vært der, og noen jenter mener at de eier en gutt om de er interessert i ham og at en skikkelg vennine ikke kan ta i mot Jonas når han tydeligvis heller ønsker henne. TS kan risikere å miste vennskapet til Mia om hun lytter til sine egne følelser. Joa, jeg ser problemstillingen når det gjelder vennskapet mellom Mia og ts, men hvor mye vennskap er der hvis Mia skal stå i veien for ts lykke sålenge Jonas ikke i det hele tatt skulle vise seg å være interessert i Mia....men, tror jeg melder meg ut av denne diskusjonen da dette blir for meg litt såpeoperaaktiv og tror jeg med hånda på hjertet aldri har vært i en slik situasjon og 100% sikkert aldri kommer dit heller med tanke på min egen alder....så mulig jeg egentlig er blitt for gammel til å forholde meg til en slik problemstilling Uansett lykke til ts, jeg håper du og din venninne finner ut av det,
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2008 #9 Skrevet 8. september 2008 Det virker jo ikke som Mia er så veldig interessert i Jonas da, når hun sier de aldri ville passe sammen pga forskjellige interesser. Jeg er selv en sånn jente som Mia, interessert i dans, klær og jenteting. Men hadde jeg blitt veldig betatt av en gutt med nerdeinteresser, hadde jeg vært åpen for å sette meg litt inn i interessene hans for eventuelt å dele noen aktiviteter. Jeg synes sikkert det ville vært gøy å prøve noe nytt, bare for å se om jeg kunne like det. Så jeg stiller vel litt spørsmålstegn med hvor interessert Mia er i Jonas som person. Kanskje det er bare utseendet/imaget hun er betatt av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå