Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Er det noen som har erfaring med å lære barna sine tegnspråk? Jeg har lest en del om det, og det virker som en glimrende måte å kommunisere med barna på før de lærer å snakke. Det blir mindre frustrasjon fordi de ikke kan gjøre seg forstått ol. Det står litt mer her: http://www.babies-and-sign-language.com/ Noen som har noen erfaringer?
Grooo Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Vi fikk aldri somlet oss i gang med Babysigns selv om vi snakket en del om det, men ta en titt på www.tettinntil.no og forumet der + forumet Ringsblomst. Der er det flere som praktiserer dette Ser kjempespennende ut!
Furstina Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Det är kanske lite större barn än babys, men i barnehagen som mina barn går i övar personalen på teckenspråk och sonen har blivit riktigt duktig på det. Jag har för mig att det är ett komplement till språkupplärning men också att det var ett barn på någon avdelning som var sen i språket och behövde hjälp att kommunicera.
abelille Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Sliter litt med å finne noe om tegnspråk på de forumene, jeg Grooo, det mangler en søkefunksjon tror jeg. Noen tips om underkategorier jeg bør se i?
Arielle Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Vet om noen som gjorde det. De lærte noen grunnleggende tegn, og han kunne tegne "ferdig" eller "pip pip" og sånn før de andre jevnaldrende kunne snakke noe særlig. Men i ettertid har han vært ganske sen med språkutviklinga. Vet ikke om det er fordi han ikke "trenger" å lære seg å snakke når han kan tegn for det, eller om det bare er tilfeldig. Han har tospråklige foreldre også, så det har vel også noe å si. Jeg kan tegnspråk og synes jo det høres lurt ut å lære babyer det, slik at de kan uttrykke seg. Men er mer usikker på hvordan det påvirker den muntlige språkutviklingen til barna.
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 Det er gjort flere undersøkelser på språkutvikling hos barn som får tegnspråk, både hos hørende, tunghørte og CI-opererte barn, og man har ikke funnet at det gir annet enn positiv effekt på språkutviklingen. Det gjelder forøvrig andre talespråk også, selv om det kan hende barnet velger å bruke et språk mer enn de andre. Ellers er jo baby-signing blitt utrolig populært i USA da, og man finner utrolig mange hjemmesider som omtaler baby-signing og "opplæringsmetoder" i forhold til dette.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Det er gjort flere undersøkelser på språkutvikling hos barn som får tegnspråk, både hos hørende, tunghørte og CI-opererte barn, og man har ikke funnet at det gir annet enn positiv effekt på språkutviklingen. Dette er sant; alle studier tyder på at det bare er positivt for språkutviklingen. Uavhengig av dette vil det jo være sånn at noen er senere ute med å snakke enn andre, men det har helt andre årsaker.
lille katt Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Det er gjort flere undersøkelser på språkutvikling hos ... CI-opererte barn, og man har ikke funnet at det gir annet enn positiv effekt på språkutviklingen Akkurat om dette strides jo de lærde en smule, men det er kanskje litt OT. Vi bruker noen få tegn hjemme. Prinsessen har lenge brukt tegnene for "spise", "sove" og "ferdig". Nå begynner hun å synes at ordene er artigere, og lærer nye ord hver dag (er 19,5 mnd), så det blir nok mindre bruk for tegn etterhvert som hun blir flinkere til å uttrykke seg. De tegnene vi har brukt har vært kjempenyttige, skulle gjerne ha brukt mange flere. Kanskje med nr. 2 .
Grooo Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Søkefunksjonen er glimrende den, men mulig du må være innlogget for å bruke den? Her er noen tråder: http://tettinntil.no/forumet/showthread.ph...light=babysigns http://tettinntil.no/forumet/showthread.ph...light=babysigns http://tettinntil.no/forumet/showthread.ph...light=babysigns
Grooo Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Og noen fra Ringblomst: (Har ikke lest igjennom alle nå, mulig det er mye likt) http://ringblomst.no/forum/showthread.php?...light=babysigns http://ringblomst.no/forum/showthread.php?...light=babysigns
-Ea- Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 ...tegn til tale hetet det eller....? Tegnespråk er anderledes og mer avansert
Grooo Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Tja, er vel en slags tegn til tale ja. Men man bruker like gjerne "hjemmelagede" tegn, poenget er å kommunisere med barnet før det kan prate selv, ikke nødvendigvis at det skal lære tegnspråk som døve bruker.
cilja Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 Sorry, har ikke tid akkurat nå til å lese alle innleggene, men jeg er kjempeinteressert i dette akkurat nå. Storebror var ikke frustert, så behov for tegnspråk meldte seg aldri. Lillesøster blir veldig frustert nå om vi ikke forstår hva hun vil (hun er straks ett år). Har lært henne å klappe meg på brystet to ganger om det er pupp hun vil ha, og det tok henne to repetisjoner å forstå dette. Jeg lærte henne dette etter en episode da hun var veldig ilter og jeg ikke forstod hva hun ville, før jeg gjettet at det var pupp hun ville ha.... Noen mener jo at bruk av tegnspråk for baby kan hemme behov til å nakke... Vet ikke nok om dette, men gleder meg til å følge med her, og få tid til å sjekke linkene. xxxx
Lemming Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 I vår barnehage benytter de også tegn-til-tale, men det er fordi et av barna der har dårlig hørsel. Jeg tror ikke de prøver å lære barna disse tegnene, men de snapper det opp likevel, og jeg ser ofte når de snakker med hun som hr drlig hørsel at barna også bruker tegn i tillegg til språk. Hm. men babysigning har jeg faktisk aldri hørt om før. Tror ikke jeg hadde praktisert det når poden var baby likevel, det var ikke ofte vi var rådville mht hva han ville. Men det er jo ofte sånn at man ikke synes man trenger noe før man har sett nytten av det.
abelille Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 Takk for linkene, Grooo, du er en knupp! For andre som er interesserte i tegn, så tenkte jeg å tipse om en side jeg kom over: http://www.tegnordbok.no/ Det var jo kjempesmart for å lære seg tegn. Man må ikke bruke det offesielle språket, men tenkt så greit det er å kunne noen tegn senere. Jeg synes i grunnen man burde lært tegnspråk på skolen.
Grooo Skrevet 12. september 2008 #16 Skrevet 12. september 2008 Noen mener jo at bruk av tegnspråk for baby kan hemme behov til å nakke... Hvem hevder dette? Alle jeg har hørt uttale seg sier at dette jo gjør at barna lærer å kommunisere og snakke tidligere. I alle fall ikke senere enn "normalt".
Lemming Skrevet 13. september 2008 #17 Skrevet 13. september 2008 Hahaha! I går kom 3-åringen min og så "takk for mat", og "jeg er ferdig" med tegn til! Litt OT kanksje, men det var så moro, jeg måtte bare fortelle.
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. september 2008 #18 Skrevet 13. september 2008 Akkurat om dette strides jo de lærde en smule, men det er kanskje litt OT. De lærde strides om tegnspråk ødelegger mulighetene for barn med CI til å snakke ja, men merkelig nok så legges det frem få undersøkelser fra de som er mot tegnspråk til CI opererte barn. En undersøkelse som nettopp er ferdig (vet ikke om den er lagt ut enda) viser nemlig at det ikke hemmer talespråket. (Men det er litt OT ja ) Synes det er flott med tegn til tale for barn, og mitt tantebarn kan vel fortsatt ikke synge Mikkel rev uten å ha med henda. Har store ambisjoner om å bruke tegnspråk mer til henne, fordi det utvikler kommunikasjonsmetodene hun har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå