Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Sitter her og leser en del innlegg bakover i tid, og spesielt de ang. foreldre og fri får meg til å føle meg dårlig. Selv jobber jeg heldigvis 8-15.30 (ja offentlig sektor), og har i tillegg fleksitid. Skolens sfo åpner 7.30 og jeg begynner 8, med 35 minutters reisevei sier det selv selv at jeg ikke rekker det, særlig ikke når jeg har barn på 2 forskjellige skoler. Jeg jobber til 16 for å kompensere for dette hver dag, noe som gjør at jeg er en av de siste til å hente ungene. Om jeg ser bort fra ungenes frustrasjoner i forhold til dette, så får jeg også mange kommentarer fra andre. Til dere som klager over at vi henter sent: Vel, vi vil jobbe for føden og trenger 8 timers arbeidsdag som alle andre (ok, litt mindre i offentlig). Og derfor blir våre unger hentet sent og levert tidlig. Slik er det bare!
Brunhilde Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 I det offentlige har du da 7,5 timers arbeidsdag, har du ikke? En halv time utgjør ganske så mye, spesielt når det er snakk om å rekke å hente barn.
CeeCee Skrevet 7. september 2008 #3 Skrevet 7. september 2008 TS... Forstår ikke helt at du har fleksitid... Begynner du fast på jobb kl 8 - 15.30, men istede går du 8.30 til 16.00? Det er da fast arbeidstid. 37,5 timer i uken, fast tid hver dag. Hadde du hatt fleksitid kunne du jobbet når det passet deg, sålenge du jobbet 37.5 timer pr. uke. Du kunne jobbet om kvelden/ natten, om det så var.... Eller du kunne jobbe 2 timer lengre en dag i uken og en halv time kortere de 4 andre dagene. Det er vel det som er fleksitid? Eller er det flere typer fleksitid? Er det kanksje noen som kunne hentet barna den ene dagen du jobber 2.5 timer lenger? Har selv jobbet både i barnehage og SFO. Klaget da aldri på om noen hentet barna rett før vi stengte. Jeg jobbet jo€, og fikk betalt til det tidspunktet uansett... Kom foreldre forsent, eller dillet i gangen slik jeg måtte gå overtid derimot, var jeg en smule irritert. Det synes jeg man har rett til å være. De tok av min fritid, og min tid med mitt eget barn.
Brunhilde Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 TS... Forstår ikke helt at du har fleksitid... Begynner du fast på jobb kl 8 - 15.30, men istede går du 8.30 til 16.00? Det er da fast arbeidstid. 37,5 timer i uken, fast tid hver dag. Hadde du hatt fleksitid kunne du jobbet når det passet deg, sålenge du jobbet 37.5 timer pr. uke. Du kunne jobbet om kvelden/ natten, om det så var.... Eller du kunne jobbe 2 timer lengre en dag i uken og en halv time kortere de 4 andre dagene. Det er vel det som er fleksitid? Eller er det flere typer fleksitid? Fleksitid, slik jeg kjenner det, innebærer at man kan komme på jobb tidligere eller senere enn "offisiell" arbeidsstart, men at man må være til stede i kjernetiden. Kjernetid de stedene jeg har jobbet har gjerne vært mellom 09.00 og 14.00. Man kan fremdeles opparbeide seg plusstid, men ikke like fleksibelt som det du forestiller deg.
CeeCee Skrevet 7. september 2008 #5 Skrevet 7. september 2008 (endret) Ok, men da hadde det vært mulig å jobbe en lang dag i uken og jobbe en halv time mindre de andre dagene? Sånn i teorien, mener jeg? Endret 7. september 2008 av CeeCee
pusla Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Ok, men da hadde det vært mulig å jobbe en lang dag i uken og jobbe en halv time mindre de andre dagene? Sånn i teorien, mener jeg? Jeg tror det er ganske vanlig for de med fleksitid at det er mulig, ja. Så lenge man arbeider innenfor kjernetida står man ganske fritt (der jeg jobber kan vi jobbe mellom 7 og 21, men altså ikke på natta).
CeeCee Skrevet 7. september 2008 #7 Skrevet 7. september 2008 Jeg tror det er ganske vanlig for de med fleksitid at det er mulig, ja. Så lenge man arbeider innenfor kjernetida står man ganske fritt (der jeg jobber kan vi jobbe mellom 7 og 21, men altså ikke på natta). Så herlig det må være å ha fleksitid! Skulle ønske jeg kunne ha det. da hadde jeg kunnet jobbe en lang dag, og hatt kortere tid de andre dagene. Det hadde vært fantastisk
Brunhilde Skrevet 7. september 2008 #8 Skrevet 7. september 2008 Ok, men da hadde det vært mulig å jobbe en lang dag i uken og jobbe en halv time mindre de andre dagene? Sånn i teorien, mener jeg? Ja, det vil jeg jo tro. Sett at man jobber 2 timer ekstra en dag, for eksempel fra 08.30-18.00, så vil man jo ha 2 timer tilgjengelig til å bruke andre dager. Slik er jeg vant til at det ble gjort. Nå har jeg også fleksitid, og jeg er som regel på jobb 15-20 minutter før arbeidsstart. Ofte har jeg så mye å gjøre at jeg ikke kommer av sted før vanlig stengetid, eller litt senere, men da samler jeg opp og tar ut hele fridager, noe det er stort rom for å gjøre der jeg jobber nå.
CeeCee Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 Ja, det vil jeg jo tro. Sett at man jobber 2 timer ekstra en dag, for eksempel fra 08.30-18.00, så vil man jo ha 2 timer tilgjengelig til å bruke andre dager. Slik er jeg vant til at det ble gjort. Nå har jeg også fleksitid, og jeg er som regel på jobb 15-20 minutter før arbeidsstart. Ofte har jeg så mye å gjøre at jeg ikke kommer av sted før vanlig stengetid, eller litt senere, men da samler jeg opp og tar ut hele fridager, noe det er stort rom for å gjøre der jeg jobber nå. Heldiggris
Brunhilde Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 Heldiggris Takk, ja jeg er virkelig heldig med arbeidsplassen min.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 7. september 2008 #12 Skrevet 7. september 2008 Jeg har også den "fleksible" typen fleksitid der jeg jobber. Sålenge jeg leverer timene mine, er det ingen som henger seg særlig opp i når jeg er der. Dvs. det er en god del møter jeg deltar i hvor jeg jobber med andre, og da må jeg jo være der. Det ordnes ved å planlegge litt, jeg bare legger inn i kalenderen min når jeg ikke er tilgjengelig, så er det ingen som kaller meg inn til møter da. Slik kan jeg jobbe 10 timer en dag, og 4 timer neste dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå