Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

På torsdag/fredag merket jeg at jeg hadde noe som antagelig var eggeløsningslim. Idag (lørdag) hadde jeg stikksmerter i magen og kjente der "trykte litt" i underlivet. Regner med dette var eggeløsning?

Hvor lenge varer en eggeløsning? Mannen min er bortreist hele helgen, og kommer hjem i morgen kveld. Vi prøver å bli gravide og derfor håper vi han "rekker" det denne eggeløsningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste måten du kan vite sikkert når du har hatt eggløsning på, er å tempe (måle kroppstemperaturen din til samme tid hver morgen like etter at du har våknet og føre temperaturene inn i et skjema). Såkalte eggløsningssmerter har helt sikkert noe med den delen av kroppen å gjøre, men er ikke noe sikkert tegn fordi du ikke kan vite hvilken del av prosessen du kjenner noe til.

I tillegg til temperaturer kan det være greit å registrere mormunnssekretet (som du nevner). Vanligvis vil det være eggehviteaktig eller nesten som vann like før eggløsning, og tørke opp etterpå (så det blir limaktig eller rett og slett borte). Derfor: Hvis du har hatt eggløsningsslim, og nå har tørrere sekret, er det sannsynlig at eggløsningen allerede har vært. I så fall vil det være for sent å unnfange når mannen din kommer hjem på mandag. Men siden du ikke temper, kan du ikke vite om eggløsning har vært eller snart kommer, så du bør regne deg selv som fruktbar og handle deretter. Lykke til!

Skrevet
En EL varer i ca. 6 dager.

Dette stemmer ikke. Eggløsningen varer et øyeblikk (egget slippes fra eggstokken og begynner vandringen nedover i egglederen), men fordi sædceller teoretisk kan leve i opptil fem dager og egget kan leve i ettdøgn, er det såkalte fertile vinduet (den perioden i en syklus hvor samleie kan føre til graviditet) på omtrent seks dager (fra fem dager før eggløsning til dagen etter)

Skrevet

Hvordan merker man at man har eggeløsning? Får man høyere kroppstemeratur eller hva skjer??

Den eneste måten du kan vite sikkert når du har hatt eggløsning på, er å tempe (måle kroppstemperaturen din til samme tid hver morgen like etter at du har våknet og føre temperaturene inn i et skjema).
Skrevet

Altså: egget slippes på et øyeblikk, og etter dette lever det i et døgn. For min del vet jeg sånn ca dagen når dette skjer, fordi jeg har regelmessig mens og i tillegg får tydelig el-utflod. Det er liksom ikke tvil her i gården, selv om jeg ikke vet nøyaktig når det er, så vet jeg at disse par-tre dagene er EL.

Sædceller kan leve i opptil fem døgn. Så hvis du har samleie fire dager før EL, kan du likevel bli gravid, selv om egget er ganske kortlivet.

Kortversjon: Hvis du vil bli gravid, så ha masse sex fram til du er halvveis frem til neste mens. Sædcellene kan leve i det uendelige, men når egget først er dødt (og det skjer på et døgn), er det null håp. Selv om sex for kosens skyld også er hyggelig, da ;)

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_silje_*
Skrevet
Dette stemmer ikke. Eggløsningen varer et øyeblikk (egget slippes fra eggstokken og begynner vandringen nedover i egglederen), men fordi sædceller teoretisk kan leve i opptil fem dager og egget kan leve i ettdøgn, er det såkalte fertile vinduet (den perioden i en syklus hvor samleie kan føre til graviditet) på omtrent seks dager (fra fem dager før eggløsning til dagen etter)

Hei hei... Hadde mensen den 14 juli og den 29 juli hadde eg eggløsning.... da har eg slike mensensmerter uten mens... og har de forsatt. men har hatt sex i den usikkre perioden uten kondom, lure på nu om jeg kan vere gravid... ????

Er 4 dager siden sexen... og nu er eg kvalm og svimmel og har ein slik murrande smerten nedentil.....tar de lang tid før ein blir gravid og tar de langt tid før ein merker noken symptomer på de?

Skrevet

Hei hei... Hadde mensen den 14 juli og den 29 juli hadde eg eggløsning.... da har eg slike mensensmerter uten mens... og har de forsatt. men har hatt sex i den usikkre perioden uten kondom, lure på nu om jeg kan vere gravid... ????

Er 4 dager siden sexen... og nu er eg kvalm og svimmel og har ein slik murrande smerten nedentil.....tar de lang tid før ein blir gravid og tar de langt tid før ein merker noken symptomer på de?

Og kor lang tid etter sexen kan ein ta ein slikt test som viser om du er gravid eller ikje? håper på svar snart;)

Skrevet

Og kor lang tid etter sexen kan ein ta ein slikt test som viser om du er gravid eller ikje? håper på svar snart;)

Skrevet

hm, jeg og har lurt litt på hvor lenge eggløsning varer! hadde positiv eggløsningstest 3 dager på rad. fikk mensen idag, det er 14 dager etter den siste dagen med positiv test..! kan man finne nøyaktig tidspunkt hvis man temper?

jeg har lange sykluser (40 dager) og er alltid usikker på når el er. kjenner av og til symptomer, men ikke alltid. er derfor redd for å gå glipp av en el..! begynte jo derfor med sånne strips, men ble litt forvirret da den var positiv i 3 dager, hehe.

råd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...