Gå til innhold

Venninne ønsker seg penger til jul....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei veldig nær venninne som jeg pleier å bytte julegave med. Hun er veldig snobbete og jeg har omtrent angst for at hun ikke skal like det jeg har funnet til henne hvert år. Det er liksom ikke tanken som teller. For noen år siden sa hun at hun ville vi skulle bruke 700 kr på gaver til hverandre, underforstått at hun nok syns mine gaver ikke var dyre nok. Jeg sa der og da at det hadde jeg bare ikke råd til, fikk ei lekse om at det ikke var bra å være så gjerrig og såpass dårlig råd hadde jeg ikke mente hun. Ja, jeg blir lett målløs med henne og jeg finner ikke de rette motargumentene når jeg trenger dem, så jeg samtykket stilltiende. Men jeg har aldri brukt 700 kr på julegave til henne, men fått det til å se sånn ut. Vet det er ganske frekt av meg, hun bruker 700 på meg og noen ganger vet jeg at hun har brukt mer også. Men ærlig talt, jeg har aldri bedt om så dyre gaver og ønsker meg heller ingenting som koster så mye, det sparer jeg til og kjøper selv. Jeg har bare ikke råd til å bruke 700 til bare henne, jeg har flere å kjøpe til og gavebudsjettet pleier å begrense seg til 1500-2000 kroner, noe jeg syns er mer enn nok.

I fjor lagde jeg en scrapbook med bilder og minner fra tiden vi har vært venner, hele livet faktisk. En bok med 32 år med fine minner. Brukte mye tid på den, og en del materialer så alt i alt syns jeg den var verdt godt og vel 700 kroner. Hun takket høflig for den, men viste ikke akkurat noen entuisasme. Det var vel heller ikke ventet, men hadde jo håpet. Hun er ganske materialistisk og vil ha dyre gaver i en stor gavehaug hvert år. Nå i år har hun informert om at hun ønsker seg penger og bare det. Denne gangen vil jeg ikke danse etter den pipen. Jeg kan ikke gi henne 700 kroner, og jeg syns nesten det er litt frekt av et voksent menneske å ønske seg penger av venner til jul. I mitt hode er det liksom gamle besteforeldre og foreldre som gir penger til barn og barnebarn, eller kanskje det bare er sånn i vår familie. Jeg ønsker meg da ikke penger av søsken og venner i alle fall. Jeg kunne forsåvidt si det samme til henne, at jeg bare vil ha penger så kan jeg gi henne 700 kroner og så får jeg dem tilbake på julaften. Hva er vitsen med å bytte penger på den måten egentlig? Men hun gir neppe penger, tror nok helst hun kjøper noe hun syns jeg må ha. Jeg er litt mer forsiktig enn henne når det gjelder pengebruk, så hun mener det er mye jeg mangler av klær, pynt og diverse.

Hadde vært en lettelse å kutte ut julegaver mellom oss, men det vet jeg at hun ikke kommer til å godta. Men hva sier jeg til henne for å få henne til å forstå da? Gir dere penger til voksne venner i julegave? Eller ønsker penger av venner til jul?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nå aldri brukt 700,- på en venninne-gave. Syns det var litt drøyt.

Hva skjedde med "det er tanken som teller"...?

Hva med å ønske seg cash i retur - 700,-, så bytter dere bare penger...

Litt tullete det også, men hvis hun ikke skjønner at du ikke har råd eller du ikke får henne med på å slutte med venninne-gave, så hvorfor ikke...

Lykke til.

Skrevet

Om en venninne hadde krevd 700kr i gave fra meg, og det atpåtil sagt at hun ønsket å få den utbetalt cash, hadde jeg reagert på en av to måter: enten brutt ut i latter fordi jeg ikke klarte å ta henne seriøst, eller blitt frustrert og gått fordi hun var så opphengt i det materielle. Eller begge deler kanskje, om situasjonen bare var absurd nok. Jeg hadde aldri gått med på det. Hadde verdiene hennes vært så materialistiske og hun samtidig hadde vært så frekk, hadde jeg ikke ønsket å ha henne som venninne!

Skrevet

Hvis jeg skulle gitt pengegave, så hadde det blitt 1,- og et kort med påskrift at det er tanken som teller.

Mulig jeg også hadde gitt gave til en organisasjon i hennes navn.

Men 700,- i cash direkte til henne?!? Det hadde ALDRI skjedd.

Skrevet

Her må du ikke fire på egne prinsipper. Venninna di høres helt absurd ut. Nesten sånn at det hadde vært kjekt om du informerer oss hva du kommer frem til , og hennes reaksjon :ler:

Gjest Augustina
Skrevet

Unnskyld meg; men dette er ikke et likeverdig vennskap! Dette er IKKE en god venninne. Hadde ikke gidd etter og hadde blitt fornærmet om fotogaven fra året før ble så dårlig mottat og tatt den oppklarende samtalen for LENGE siden. Hva gir denne venninnen DEG tilbake (ikke i form av gaver), men i form av vennskap og respekt? Er dette noe du vil savne om det forsvinner? Eller kunne vennskapet blitt bedre om du var ærlig? :klø:

Skrevet

Trur jeg ville foreslått å slutte å bytte julegaver. Om hun krever 700 i kontanter av deg, må jo du ønske deg det samme tilbake, og da forsvinner jo noe av vitsen?

Da vi i vår venninnegjeng passerte 19-20 år, ble vi enige om å kutte julegaver. Når det er bursdager lager vi heller en god middag sammen, eller går ut og spiser. Gaver er det bare når det er baby/bryllup.

Skrevet

Nei, dette går ikke an! Dere burde slutte å gi gaver til hverandre, det høres ikke hyggelig ut.

Hva med å gi henne en sånn veldedighetsgeit? :fnise:

Skrevet

Jeg hadde antagelig foreslått å slutte med julegaver til hverandre. Eventuelt gitt henne en gave med mening.

Skrevet

700,- på venninnegave? Hadde ikke kommet på tale!!!!

Skrevet

Skjønner ikke at hun kunne være ufornøyd med den bildegaven du ga henne, jeg hadde blitt rørt av en sånn gave jeg. Er du sikker på at hun er ei venninne du hadde savnet? Jeg bare spør jeg.

Skrevet

Hei, og takk for tilbakemeldinger. Hadde nesten ventet at noen syntes dette var gjerrig av meg....

Ja, jeg ville savnet henne som venninne om jeg brøt med henne, jeg har faktisk aldri tenkt tanken på å ikke ha henne i vennekretsen. Men jeg ville ikke savnet penge-og statusjaget hennes om hun kvittet seg med det. Jeg har vel latt henne overkjøre meg vel mye, det har bare blitt sånn. Jeg er konfliktsky bare, så da har jeg bare danset etter hennes pipe. Hun er nå ikke alltid så pågående heller da.

Men nei, denne gangen kan jeg bare ikke gjøre som hun ber om. Jeg skal si til henne at jeg også kun ønsker meg penger og se hva hun sier. Er ikke så sikker på om hun fatter pointet, men det er jo en åpning til å si litt til. Slutte med gavebytting f.eks. Bytter ikke med andre venninner som er avtalebasert på den måten, men lager noe hjemmelaget konfekt eller lignende og gir, uten at det er noen avtale om at vi skal bytte... jeg syns det egentlig er litt tåpelig med slike avtaler som voksen. Man gir vel gave til den man vil gi gave til, og kanskje får man en gave igjen, kanskje ikke? Jeg er ikke så nøye om jeg får en tilbake jeg.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Bytting av kontanter er jo totalt meningsløst..

Jeg ville absolutt foreslått å droppe gavebytting.

Selv gir jeg ikke lengere julegave til noen venner. Og synes det er veldig ok.

Skrevet

700 kroner på en venninnegave? Ærlig talt!

Jeg gir gave til noen få nære venninner, men vi har ikke satt noe beløpsgrense verken opp eller ned. Synes det er mye viktigere å legge en tanke bak gaven, enten den er hjemmelaget eller noen spesielt jeg har funnet i en butikk. Hvor lenge vi kommer til å gi hverandre gaver er uvisst, vi får se. Jeg synes det er kjempekoselig å gi bort gaver, men tilpasser det til økonomien. Det er absolutt tanken som teller! Vi har også hatt år hvor det har vært vanskelig å finne noe til hverandre, og i stedet for "skapfyll" har vi da avtalt at vi heller går ut og spiser middag, eller går på en konsert etc. Da får vi super kvalitetstid sammen, og gode minner!

Nei, sett foten ned når det gjelder denne venninnen din, dette kan du ikke være med på.

Skrevet

Jeg hadde avsluttet gaveutvekslingen med henne. Når det blir en plikt - og så utakknemlig - så er det etter min oppfatning meningsløst. Jeg har selv avsluttet gaveutvekslinger når det hele ble et pliktløp.

Gjest antigartner
Skrevet

Venninnegaver verdt 700 kroner høres helt absurd ut! Hvor mange venninner har hun, som hun "krever" slike gaver fra?

Støtter de som foreslår at dere skal kutte ut gave/pengebyttingen med hverandre.

Hadde jeg vært i et riktig ekkelt humør, ville jeg kjøpt en riktig smakløs gave til henne på Nille. (Men i og med at jeg ønsker å være en miljøbevisst forbruker, så misliker jeg å kjøpe unødvendige ting.)

Skrevet

Jeg tror du må være tydeligere overfor henne. Det høres ærlig talt ut som om hun får kjøre over deg fullstendig. Du sier 700 kroner er for mye, og at du ikke har råd, hun sier "joda det har du" og så blir det som hun vil. Hvorfor er det hun som er sjefen?!! Hvorfor er ikek din mening like mye verdt som hennes?!

Du må lære deg å si nei og stå for det, jente!!!! Ikke la henne argumentere bort meningen din. Si nei, og ikke gi deg på det. Øv deg på å si:

"Jeg hører hva du sier, men jeg mener likevel at...."

Jeg har også kjent noen slike mennesker opp gjennom. Og min erfaring er at de "velger seg" venner som er runde i kanten og omgjengelige, fordi de selv har så sterke meninger om ting at de bare kan trives med de som de kan dominere. Der de får bestemme slike ting som dette f.eks. Eller hvilken film man skal se/hvor man skal spise osv. Du kan ikke la deg dominere slik. Du og dine meninger er like mye verdt som hennes. Om ikke blir det ikke likevekt i vennskapet.

Jeg synes ikke du skal si at du også vil ha penger. Jeg synes du skal si sannheten. Stå for det du mener. Hun gjør i det minste det, og du kan ikke irritere deg over at hun bestemmer, om du ikke greier å si hva du faktisk mener. Hva med å si at du synes penger som gave er en kjempedårlig ide, og at da synes du heller at dere skal slutte å gi hverandre gaver. Og at du dessuten vil at dere f.eks skal halvere summen. Du har tenkt på det og du har faktisk ikke råd til mer. Og ikke gi deg!!!! Det er ikke hun som bestemmer dette. Du har faktisk vetorett, men da må du tørre å si nei.

Om noen hadde sagt til meg at de ønska seg penger, så hadde jeg sagt at "Nei, det får du ikke fra meg. Jeg gir ikke penger i julegave"

Skrevet

jeg tror jeg ville tatt vare på alle femtiøringer og eikroninger jeg hadde fått i løpet av et år.. Kastet de i en flaske og gitt til henne. Så får hun jo gaven hun vil ha :P

Skrevet
jeg tror jeg ville tatt vare på alle femtiøringer og eikroninger jeg hadde fått i løpet av et år.. Kastet de i en flaske og gitt til henne. Så får hun jo gaven hun vil ha :P

Ennå bedre, bruk plastikkpose i stedet for en flaske.

Men ja, jeg hadde brytet gavebytting lenge siden og hadde nok aldri gått med å bruke 700 på en gave på tvang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...