Gå til innhold

hva prater dere om blandt ukjente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i noen selskaper i det siste, uten å kjenne andre enn hovedpersonene( og de har mange å dele oppmerksomheten til).

Jeg fikk lettere panik, der sto alle og pratet med hverandre, jeg følte meg utenfor! Hva skaulle jeg si for å få kontakt? Jeg følte de så "rart" på meg mm... Første gangen tenkte jeg at det får gå... Men på det tredje selskapet på 3 fester, kjente jeg at " er det meg det er noe galt med, hva skal jeg gjøre med dette, hva gjør andre?"

Kan noen hjelpe meg? Det er forferdelig, og selskapet ble kortvarig, jeg ville hjem!! Jeg som er så sosial...

Hva prater dere om, hva får oppmerksomhet blandt andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er helt på samme måten.. er så dårlig med slik smalltalk, og nå er det nesten så jeg frykter å tilbringe tid med fremmede mennesker :S

Men.. jeg har prøvd å tenke på hvordan slike ting kan bli lettere.. eneste jeg har er vel å prøve å oppdatere seg på et område (nyheter/politikk) slik at man har noe å prate med "alle" om..

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg syntes også det er veldig vanskelig...... Håper du får noen gode svar her :)

Skrevet

Du kan:

-spørre om hvordan de kjenner verten og ta det derfra

-spørre dem om dem selv, alle "elsker" å snakke om seg selv, og kanskje personen spør litt tilbake

-snakke om noe i nyhetsbildet (passe seg litt for politikk, se ann personen)

-snakke om noe i rommet, et bilde e.l.

-snakke om været ;)

Skrevet
Kan noen hjelpe meg? Det er forferdelig, og selskapet ble kortvarig, jeg ville hjem!! Jeg som er så sosial...

Hva prater dere om, hva får oppmerksomhet blandt andre?

Jeg har det og slik av og til... spesielt nå som det er en stund siden jeg har vært sosial. Det som jeg synes er vanskeligst er å komme med den første setningen. Bare den "kontakten" er opprettet så går det greit.

Det kan jo være noe om hvordan den andre personen kjenner hovedpersonen. Hva de jobber med, eller om de har hørt om kvinneguiden.

Hva med en liten hvit løgn... og høre om hvor de var på ferie sist... for du skal på ferie og trenger tips. Det er vel lov?

Lykke til videre. Og husk at livet kan bli rikere ved å ikke være redd for å dumme seg litt ut :jepp:

Skrevet

Jeg prater om alt mulig rart, og tenker ikke på om jeg dummet meg ut (kanskje jeg burde begynne å tenke på det :ler: ).

Jeg kommer ofte lett inn i samtaler og i kontakt med folk, og det tror jeg er litt pga. at jeg er så nysgjerrig. :sjenert: Også er jeg veldig flink til å lytte, folk elsker å prate om seg selv og sine.

Skrevet

Jeg snakker også om alt mulig.... Jeg var nettopp på fest hos en venninne og samboeren, hvor jeg kjente bare dem. Jeg endte opp med å snakke med tre av gjestene hele kvelden. Da gikk det i alt fra jobb, ferie, livet generelt, musikk, været osv... Jeg begynte med å spørre om de hadde vært på ferie denne sommeren, eller om det bare hadde gått i jobb. Da var samtalen igang og utviklet seg derfra... De fortalte om feriene sine. Hadde de sagt at de hadde jobbet, ville jeg spurt hva de jobbet med. Slik helgarderte jeg meg litt...

Skrevet

Jeg synes også det kan være vanskelig å begynne en samtale med noen jeg ikke kjenner. Åpningsreplikken min handler som oftest om noe pent den andre har på seg. F.eks. "Så fin den kjolen er". Hvis folk har på seg bunad, er jo det noe å snakke om. Etter at komplimenter om klær og hår er fordelt, dreier samtalen ofte over til hvordan man kjenner vertskapet eller hva man har gjort i sommer/vinter/jula alt etter tiden på året.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Eg pratar om det meste eigentleg, men eit godt konkret råd er som nemnt - få den andre til å prate om seg sjølv. Alle elskar å prate om seg sjølv, og om du ikkje seier så mykje anna enn "å!" og "mmm" på dei rette plassane så vil dei truleg hugse deg som eit hyggeleg menneske som var god til å lytte. Ikkje så ille, det?

Skrevet

Jeg hater pjatt, og jeg hater mest av alt å bli spurt om hva jeg jobber med og hvordan det er :ler: Snakker heller om været enn meg selv altså.

Men regla går jo alltid sånn.. "hvordan kjenner du verten?", "å.. da kjenner du vel xxx?", "hva studerer du" og "er det interessant?", "hva skal du bli?", "hva jobber du med" blablabla. Jeg prøver fortest mulig å peile samtalen over på et eller annet som er mer interessant enn å avlevere standardsvarene!

Skrevet

Jeg pleier å spørre om interesser, feks "hva gjør du utenom jobben" istedet for "hva jobber du med" og håper at de har en interesse som jeg enten deler eller kan noe om, så jabber jeg ivei om det.

Gjest Catwoman
Skrevet

Været. Gammeldags, men det funker faktisk. Kommer kanskje litt an på...

Funker kanskje best for røykere, for vi står ute i været. Innlede samtalen med "fy så kaldt det er nå for tiden" eller "sånn som det regner i dag" - så har man fått kontakt, og kan fortsette samtalen videre.

Skrevet

Enig i at været og humor funker bra. Det er "ufarlige" tema, hvertfall som en innledning.

Er ikke så glad når folk spør meg om familien min eller hva jeg jobber med, så slike tema holder jeg meg unna. Kan være mange grunner til det.

Men treffer jeg noen som liker å reise, så går praten av seg selv.

Ellers må man bare føle seg litt fram. Noen tema oppstår helt av seg selv og føles veldig naturlige.

Skrevet

Jeg pleier å så og lytte til samtalen en stund og så stille oppfølgingsspørsmål. Hvis de f.eks. snakker om at de har vært på jobbreise el. så spør jeg om de reiser mye, om de liker det, om hvilke land de har vært i, hvis de snakker om familie så spør jeg om barna deres, gutter eller jenter etc., evntl. spør jeg om de er fra den byen jeg møter dem i (veldig mange i Oslo er f.eks. ikke fra Oslo), og hvis de ikke er derfra så blir det fler oppfølgingsspørsmål. Veldig ofte kommer det da spørsmål tilbake og så har man såvidt begynt på praten. Ikke det at dette alltid funker, mange er ikke så glad i å utveksle mye informasjon ved første møte. Men jeg pleier hvertfall å få en viss idé om hva de vil prate om ved å stå og lytte en god stund først. Det morsomme er at folk som møter meg for første gang ofte beskriver meg som "innadvendt" og "sjenert", fordi jeg ikke er en som kaster meg inn i samtalen og forteller anekdoter, men står og lytter og spør. :) Når de blir kjent med meg så endrer det seg raskt til "veldig utadvendt og pratsom" :P

Skrevet

Man kan alltids spørre vertsskapet om de har en koselig person de kan introdusere deg for.

Dessuten:

Folk elsker å snakke om seg selv, så å spørre spørsmål er alltid fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...