Gå til innhold

Triologien om Arn av Jan Guillo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen av dere har lest triologien til Jan Guillo og var det god lesning som du vil anbefale andre å lese? Hva syns dere om forfatteren sånn generelt med andre bøker han har skrevet? Jeg har ikke lest noe av ham fon foreløpig, men er litt nysgjerrig på om noen av bøkene hans kanskje kunne passe for meg.

Så har dere gode eller dårlige erfaringer med trioligien hans, del dem gjerne med meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bøkene er gode, ja. Om du har en liten interesse for historie eller ikke. Og de har mye mer handling enn det filmene skulle tilsi.

Jeg vil forresten ikke anbefale den fjerde boken. Den hører ikke til trilogien, men omhandler personer i den. Og jeg synes i alle fall den er mye dårligere skrevet, men en mye dårligere handling.

Skrevet

Hører lydbøkne på arn akkurat nå. :)Gode bøker altså. Planlegger å se filmen som går nå, når jeg er ferdig med boken.

Skrevet

Likte Arn-serien kjempegodt!

Han har også skrevet en bok om hekseprosessene (husker ikke hva den heter, men noe med heks i tittelen) som er veldig bra!

Ellers slapper jeg gjerne av med hans bøker om Hamilton som jeg liker veldig godt!

Skrevet

Kjøpte og begynte på første boka, men eg syns den hadde litt kiosklitteraturkvalitetar. La den frå meg.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg synes den triologien om Arn er helt ok,, men ikke mer. Jeg har også lest alle bøkene han har skrevet om Carl Hamilton, og likte de mye bedre.

Skrevet

Jeg har bare lest den første boka, og synes den er helt grei, ikke noe mer enn det. Tror det er første gangen at jeg har likt en film bedre enn bok den er basert på. Tror det kommer av at det jeg synes var kjedelig i boka, oppramsing om konger og kongesønner og frender osv, var tatt bort i filmen.

Skrevet

Kan anbefale trilogien på det varmeste. Syntes de er mye bedre en filmen. Har ikke sett den andre filmen enda.

Skrevet

Trilogien om Arn er av mine absolutte favoritter, og jeg anbefaler dem på det varmeste!

Likte den første filmen godt, men synes mye av historien ble forbigått litt kjapt...

Skrevet
Lurer på om noen av dere har lest triologien til Jan Guillo og var det god lesning som du vil anbefale andre å lese? Hva syns dere om forfatteren sånn generelt med andre bøker han har skrevet? Jeg har ikke lest noe av ham fon foreløpig, men er litt nysgjerrig på om noen av bøkene hans kanskje kunne passe for meg.

Så har dere gode eller dårlige erfaringer med trioligien hans, del dem gjerne med meg :)

Har kun lest den første boka og syntes det gikk litt trått... Men har hele serien og kommer sikkert til å lese resten etterhvert...

Skrevet (endret)

Eg synast bøkene var bra, eg, sjølv om det er litt mange kongenamn. Men bøkene er i alle fall mykje betre enn den første filmen (har ikkje sett den andre), den var stappa full av klissete symfonisk musikk, det blei heilt pinleg synast eg.

Har berre lese den om hekseprosessane utanom Arn-serien, den er bra, men altså ikkje skjønnlitterær.

Endret av Tigress
Skrevet (endret)

Arn-bøkene er fire bøker. Filmene er basert på de tre første; Veien til Jerusalem, Tempelridderen, Riket ved Verdens Ende.

Hva historikk angår fremstiller de en del hendelser i etterpåklokskapens lys, noe som kanskje er naturlig når de ble skrevet etterpå, men som også gjenspeiler forfatterens egne meninger og sympatier (bl.a. fremstillingen av Englands kong Løvehjerte kontra sarasenernes Saladin).

Bøkene etterlater dessverre et inntrykk av at man omtrent utelukkende har lest om stereotyper, (om helten har lyter, er de ikke av alvorlig art), men det er ingen tvil om at forfatteren har stor kunnskap om emnene han skriver om.

"Hekseboka" heter "Heksenes Forsvarere", denne er ikke skjønnlitterær, som noen her tidligere har nevnt.

Ikke veldig interessant for en nordmann da boka tar for seg svenske tilfeller, om hekseforfølgelse-emnet interesserer er Jens Bjørneboe langt bedre.

En av hans enkeltstående bøker heter "Ondskapen", og det har vært spekulert i at denne inneholder selvbiografiske elementer. Hovedpersonen her vokser opp med voldelig stefar, noe som også visstnok var tilfelle for Guillou selv.

God bok.

Bøkene om Carl Hamilton er de beste Guillou etter min mening har skrevet, men også i disse står stereotypene sterkt, dessuten opplever hovedpersonen etterhvert en politisk og ideologisk dreining som ender med å gjøre personen Hamilton mindre troverdig. Tilfeldigvis svarer denne dreiningen til den Guillou selv har gitt til kjenne i senere år.

Arn-bøkene er god underholdning, man kan lære en hel del, og forfatteren later til å ha fått til en miks som passer godt for begge kjønn. De er dramatiske, tildels episke, romantiske og delvis morsomme. Nobelpriskvaliteter har bøkene ikke, og ikke er de alltid like sannferdige, men som påskelektyre er de flotte. Anbefales.

Endret av nobilian

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...