Gjest Flytteut Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 Vi er ett kjærestepar på 18, som planlegger det å flytte ut til neste høst. Det vi trenger råd til er å vite ca. hvor mye penger vi må ut med pr. mnd. Eksludert leiepris & telefonregning. Dvs. Hvor mye penger trenger vi til å kunne betale rent praktiske ting som; mat, toalettsaker, strøm, tv, internett... og andre div. utgifter man behøver å betale for å bo alene. Er også supert om noen kan komme med noen gode råd, om hvordan vi kan spare inn penger, bruke minst mulig, og leve best mulig ut av det. Tusen takk på forhånd!
Alison Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 Sifo har laget en budsjettkalkulator som kan være et greit utgangspunkt. Standardbudsjettet viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold.
Lissi Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 Tvlisens 2100 pr år Internett ca 4000 pr år Forsikringer, innbo og reise for to, ulykke ca 2500-3000 Bil: Veiavgift Service Forsikring Bensin Verkstedutgifter Bompenger Piggavgift Husleie Lån Strøm Kommunale avgifter Ved leie slipper man endel av dette. Mat Telefon Klær Fornøyelser
AnetteR Skrevet 6. september 2008 #4 Skrevet 6. september 2008 Vi er ett kjærestepar på 18, som planlegger det å flytte ut til neste høst. Det vi trenger råd til er å vite ca. hvor mye penger vi må ut med pr. mnd. Eksludert leiepris & telefonregning. Dvs. Hvor mye penger trenger vi til å kunne betale rent praktiske ting som; mat, toalettsaker, strøm, tv, internett... og andre div. utgifter man behøver å betale for å bo alene. Er også supert om noen kan komme med noen gode råd, om hvordan vi kan spare inn penger, bruke minst mulig, og leve best mulig ut av det. Tusen takk på forhånd! Synes SIFO sin passet veldig dårlig på meg når jeg var student. Svarer basert på årene som student, flyttet ut da jeg var 18. Mat - drøy 1000 i måneden. Jeg er småspist, og investerte også i fryser for å ha mulighet for å kjøpe pakker med kjøtt og fisk. Vet broren min brukte ca 3000, så det er så veldig avhengig av hvor mye og hva du spiser. Jeg kunne for eksempel leve på 4 knekkebrød (pr dag) og en stor norvegia gulost til frokost og lunsj i ukesvis. I dag kjøper vi mat for ca 8000 i måneden (2 stk) Internett - ofte inkludert om du leier. Jeg snyltet mye på åpene trådløse når jeg studerte. Trur jeg betaler 200-300 i dag. TV - avhengig av hva du vil ha. Jeg var ikke lisensbetaler mens jeg studerte. Det billigste er vel en grunnpakke fra riks TV, et par hundrelapper i måneden kanskje. Mange steder man leier var kabeltv inkludert. Hygiene - Veldig avhengig av kvalitet og hvor mye du bruker. Kun noen hundrelapper i året om du kjøper alt på Rema, mye mer om du er glad i parfyme, sminke og så videre. Strøm - så vanvittig forskjellig. Kanskje en liten tusenlapp i måneden i snitt. Men er avhengig av hvordan oppvarming det er, hvor isolert leiligheten er, hvor stor den er. innimellom er oppvarming og varmtvann inkludert om dere leier i blokk, det er dette som trekker mye strøm. Andre ting: byturer, kino, fest, reise, avis/ukeblader, mat ute, ferie, innbo/innredning, idrett, tannlege, lege, frisør, medisiner, forsikring. Også er diverse posten ganske stor, dvs småting man ikke tenker på at man bruker penger på en gang. Jeg husker godt at det som overrasket meg mest når jeg flyttet hjemmefra var hvor dyrt mat og husleie var.... Men jeg klarte meg fint på 6000 utbetalt i måneden + litt sommerjobbing.
Gjest cybergirl Skrevet 6. september 2008 #5 Skrevet 6. september 2008 Vi er ett kjærestepar på 18, som planlegger det å flytte ut til neste høst. Det vi trenger råd til er å vite ca. hvor mye penger vi må ut med pr. mnd. Eksludert leiepris & telefonregning. Dvs. Hvor mye penger trenger vi til å kunne betale rent praktiske ting som; mat, toalettsaker, strøm, tv, internett... og andre div. utgifter man behøver å betale for å bo alene. Er også supert om noen kan komme med noen gode råd, om hvordan vi kan spare inn penger, bruke minst mulig, og leve best mulig ut av det. Tusen takk på forhånd! Det beste er å bo gratis hjemme hos foreldrene til dere kan KJØPE bolig selv. Er nok selvfølgelig fristende for mange å flytte ut, men jeg vil si at å leie hos noen er svært bortkastet pengemessig.
AnetteR Skrevet 6. september 2008 #6 Skrevet 6. september 2008 Det beste er å bo gratis hjemme hos foreldrene til dere kan KJØPE bolig selv. Er nok selvfølgelig fristende for mange å flytte ut, men jeg vil si at å leie hos noen er svært bortkastet pengemessig. Jeg må si jeg er veldig uenig på dette synspunktet. Mitt inntrykk er generelt at de som har bodd hjemme til oppi 20 årene generelt er mer umodene, og mindre flink med egen økonomi. Jeg blir også irritert over voksene unger som bor hjemme. Jeg mener disse bør betale leie, og bidra godt mtp husarbeid. Det er utrolig hvor mye snylting foreldre finner seg i. Det å starte med å leie fremfor å eie gjør også at du gradvis får mer ansvar. Jeg begynte på studenthjem. Her var det veldig trygt, med tanke på at det aldri var krangel om kontrakt, vedlikehold og betalinger, og jeg slapp også å tenke på strøm, internett og egne møbler. Det å leie er ikke bortkastede penger. Med dagens rente kommer du nesten likt ut om du betaler leie enn om du betaler rente. Og dagens rentenivå er faktisk ikke spesielt høyt selv om enkelte liker å tru det. I tillegg kommer store kostnader med å eie - strøm og vann er ofte inkludert om du leier. I tillegg må du stå for vedlikehold, påkostninger, innbo, møbler, rørlegger, elektriker.... Flytt ut med god samvittighet du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå