Gjest Gjest_Emmy22_* Skrevet 6. september 2008 #1 Skrevet 6. september 2008 skal skrive fordypningsoppgave i norsk.... sliter med å velge emne! etter jeg har funnet aktuelt tema må jeg lage problemstilling skal lese rundt 4 bøker/bruke media. hva er ok å skrive om? Vurderer å bruke Alle bøkene om Elling. eller å ta et annet tema som feks kjerlighet. men hvordan forbinder jeg det med norsken? syntes dette er så vanskelig. noen som har forslag?
Gjest Gl@mB@be Skrevet 6. september 2008 #2 Skrevet 6. september 2008 (endret) Noen som ofte funker er å velge et tema og analysere det gjennom ulike tidsepoker. Se utviklingen over tid liksom. Endret 6. september 2008 av Gl@mB@be
annepålandet Skrevet 6. september 2008 #3 Skrevet 6. september 2008 Jeg skrev om krimlitteratur! Masse gode bøker å velge i og mye å fordype seg i, da det finnes mange forskjellige typer krimlitteratur. Skrev om bøker fra Anne Holt, Agatha Christie og Andre Bjerke! Kjempe spennende synes nå jeg.... Send en PM hvis du vil ha tips til bøker +++ Jeg fikk 5 på denne oppgaven ( for ca 5 år siden) Klem
ringblomst Skrevet 7. september 2008 #4 Skrevet 7. september 2008 Jeg skrev om Cora Sandels Alberte-trilogi og Kranes Konditori. Problemstillingen var kvinneskikkelsene i bøkene hennes ifht hennes eget liv, hvis jeg husker riktig.
Fantomina Skrevet 7. september 2008 #5 Skrevet 7. september 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Sisu Skrevet 7. september 2008 #6 Skrevet 7. september 2008 Hva med Anne Karin Elstads bøker om Julie eller Innhaugfolket?
Gjest Gjest_Helga_* Skrevet 7. september 2008 #7 Skrevet 7. september 2008 skal skrive fordypningsoppgave i norsk.... sliter med å velge emne! etter jeg har funnet aktuelt tema må jeg lage problemstilling skal lese rundt 4 bøker/bruke media. hva er ok å skrive om? Vurderer å bruke Alle bøkene om Elling. eller å ta et annet tema som feks kjerlighet. men hvordan forbinder jeg det med norsken? syntes dette er så vanskelig. noen som har forslag? Hva med å bruke noe ikke så mange skriver om. Enklere å få en god karakter. Skriv gjerne om en av de "nye" forfatterende, så utfordrer du læreren din også. Jeg anbefalte nettopp en bok av Selma Lønnin Aarø. Hun har skrevet flere bøker, bruk gjerne dem. Tema kan jo være livsløp eller ungdomstid, og problemstillingen må du finne etter å ha lest bøkene.
Fantomina Skrevet 7. september 2008 #8 Skrevet 7. september 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Gjest Gjest_Helga_* Skrevet 7. september 2008 #9 Skrevet 7. september 2008 Kloke lærere leser ofte bøker som elevene skal lese så de vet at elevene ikke er helt på viddene. Vi måtte levere liste over hvilke bøker vi skulle lese i starten av tredjeklasse, så leste læreren en bok fra hver elev (vi var 19 i klassen). Jeg mente jo ikke at man får gode karakterer fordi læreren ikke har lest boka. Men man får ofte gode karakterer når man viser innovativ tenking. Og når man skriver en fordypningsoppgave som mange har skrevet før (forfatter) så er det jo lettere for læreren å sammenlikne. Jeg håper inderlig at lærerne setter seg inn i stoffet før han/hun vurderer en oppgave. Skulle jeg skrevet en oppgave nå, så ville jeg brukt Beatles, Bly og Bisettelsen, samt Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen. Der har du masse å drøfte! Eller Selma Lønning Aarø
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå