Gå til innhold

Barnet mitt på 1år spiser kun pålegget, og kaster brødskiven på gulvet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd med smøreost, og leverpostei, i håp om at hun spiser hele skiven. Men nei da, skraper/slikker bare det av, og kaster skiven på gulvet. Har også prøvd med mange forskjellige brødtyper, men det ser ikke ut til¨å hjelpe.

Hadde vært glad for tips!:)

Videoannonse
Annonse
Gjest nobilian
Skrevet
Har prøvd med smøreost, og leverpostei, i håp om at hun spiser hele skiven. Men nei da, skraper/slikker bare det av, og kaster skiven på gulvet. Har også prøvd med mange forskjellige brødtyper, men det ser ikke ut til¨å hjelpe.

Dropp pålegg til hun spiser skiva, ellers ender du med å få din egen hus-terrorist.

:gjeiper:

Skrevet

Nå tenker jeg kanskje litt uvanlig, men når barn misliker mat sterkt så har jeg ofte inntrykk av at det er noe de ikke har godt av. Spiser hun annen gjær og glutenholdig mat? Boller, pizzabunn, osv?

Langt fra sikkert det er relaiteten her, men greit å ha det i bakhodet.

Gjest L@dy i.i
Skrevet

Når mi jente var rundt året så spiste hun ikke så mye brød egentlig, men da var det grøt det gikk i fordi hun spiste lite av brødet rett og slett.

Skrevet

Ja, og so? What is the bid deal her? La henne spise pålegget da og sluktt å gi henne brød på en stund. Presenter annetn mat for henne istedet.

Skrevet

Ja, hun liker boller, pizzabunn mm. Har tidligere spist brødskive, men det var etterhvert at hun bare startet med å hive den på gulvet, skjønner faktisk jammen ikke hvorfor det ble slik. Kun inni mellom, at hun spiser brødet etter at hun har spist pålegget. Antar at det skyldes at hun er så sulten, at hun skjønner at hun må spise skiva for å bli mett?!

Gjest Gjest_bolle_*
Skrevet

Samme her. Dattera mi på 1,5 år spiser bare pålegg og nekter å spise brød

Skrevet

koriger,koriger. Vær konsekvent. Sitt med henne så hun ikke får mulighet til å kaste skiven. Om hun ikke vil spise, vel så er måltidet over. Fjern henne fra situasjonen. Hun spiser alt når hun er sulten.

Som en annen skrev....du holder på å lage en husterrorist i huset av ditt barn

Skrevet
Nå tenker jeg kanskje litt uvanlig, men når barn misliker mat sterkt så har jeg ofte inntrykk av at det er noe de ikke har godt av. Spiser hun annen gjær og glutenholdig mat? Boller, pizzabunn, osv?

Langt fra sikkert det er relaiteten her, men greit å ha det i bakhodet.

Du tok ordene ut av tastaturet mitt. Jeg har stor tro på at små barn instinktivt eller helt konkret kjenner om det de spiser er bra eller dårlig for dem.

Selv har vi proteinintoleranse og tåler ikke gluten og melk. Ikke helt sammenlingbart kanskje, for det byr oss imot nå, men får vi det først i oss(det er ikke alltid like enkelt å helt unngå gluten eller kasein), har vi vondt for å stoppe å spise. Tines "må ha det, bare må ha det", er ganske kynisk fra vårt ståsted ;-) Det sikreste tegnet på at en matvare er "uren" er nettopp det. Vi spiser og spiser...

Nå kan det jo være mange andre forklaringer på hvorfor en ettåring spiser pålegget og hiver skiva da, men hvem har egentlig bestemt at vi må ha brødskiver "i hytt og pine?". Det finnes mye som er både sunnere og mer smakfullt enn skiver.

Hvorfor tvinge et lite barn til å spise noe det så tydelig ikke ønsker? med mindre hun bare har funnet en morsom måte å få oppmerksomheten på ;-)

Skrevet

Dette er vel HELT normalt eller? Jobber i barnehage hvor alle barna har gått gjennom en slik periode. Det er bare å være konsekvent og ikke gi etter. Da skal du slite opp gjennom årene.

Bare vent til problemet med skorper begynner hehe... Det er en lang kamp med noen barn, men de lærer jo etterhvert, men igjen... IKKE gi etter for da er det gjort.

Gi ei halv brødskive med pålegg, la barnet spise pålegget og si at h*n må spise brødet også for å få ei ny skive med pålegg.

Det er flere barn i barnehagen som spiser pålegget først, så innmaten og deretter skorpa, men de spiser alt fordi de vet at de ikke får yoghurt eller ny brødskive før alt er spist opp :)

Skrevet

Enig med Rødtoppen!

Ikke gi etter og vær konsekvent! Spiser hun ikke brødet etter at du har prøvd å få henne til å spise det i 15- 20 minutt uten hell, så tar du henne bort fra bordet. (15-20 min. er lenge nok for en 1-åring) Prøv igjen en time etter med ny skive og samme pålegg. Jeg er ikke for å la 1-åringer gå i mange timer uten noe mat.

Når hun spiser opp skiva, la henne få litt frukt eller yoghurt som belønning Men ikke la den stå fremme mens hun spiser skiven. det blir det bare bråk av. la det eller være en positiv overraskelse.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Vi hadde samme problemet med vår som nå er 3. Jeg mistenker at det på da kan ha vært at dagmamma regelrett stappet brød i munnen hans om når han ikke ville spise. Han spiste ikke brød på over 1 år. Han spiste grøt, kornblandinger og knekkebrød, men alt som minnet om brød var helt uaktuelt. Uansett hvordan vi prøvde å få det til.

Nå er han på eget initiativ begynt å vise interesse for brød, og spiser dette til de vanlige brødmåltidene.

Skrevet
Nå krangler vi om skorper, og da forstår hun at det ikke blir noen ny brødskive med kaviar (det beste i verden) om hun ikke spiser skorpene først. (litt værre med den siste skiva :/)

Dette er HELT riktig måte å gjøre det på. Du skal heller ikke gi henne en hel skive, men en kvart. Hun får ikke mer skive (eller pålegg) før hun har spist hver kvartbit.

Skrevet
koriger,koriger. Vær konsekvent. Sitt med henne så hun ikke får mulighet til å kaste skiven. Om hun ikke vil spise, vel så er måltidet over. Fjern henne fra situasjonen. Hun spiser alt når hun er sulten.

Som en annen skrev....du holder på å lage en husterrorist i huset av ditt barn

Dette er vel HELT normalt eller? Jobber i barnehage hvor alle barna har gått gjennom en slik periode. Det er bare å være konsekvent og ikke gi etter. Da skal du slite opp gjennom årene.

Bare vent til problemet med skorper begynner hehe... Det er en lang kamp med noen barn, men de lærer jo etterhvert, men igjen... IKKE gi etter for da er det gjort.

Gi ei halv brødskive med pålegg, la barnet spise pålegget og si at h*n må spise brødet også for å få ei ny skive med pålegg.

Det er flere barn i barnehagen som spiser pålegget først, så innmaten og deretter skorpa, men de spiser alt fordi de vet at de ikke får yoghurt eller ny brødskive før alt er spist opp :)

Enig med Rødtoppen!

Ikke gi etter og vær konsekvent! Spiser hun ikke brødet etter at du har prøvd å få henne til å spise det i 15- 20 minutt uten hell, så tar du henne bort fra bordet. (15-20 min. er lenge nok for en 1-åring) Prøv igjen en time etter med ny skive og samme pålegg. Jeg er ikke for å la 1-åringer gå i mange timer uten noe mat.

Når hun spiser opp skiva, la henne få litt frukt eller yoghurt som belønning Men ikke la den stå fremme mens hun spiser skiven. det blir det bare bråk av. la det eller være en positiv overraskelse.

Ønsker deg lykke til!

Dette er HELT riktig måte å gjøre det på. Du skal heller ikke gi henne en hel skive, men en kvart. Hun får ikke mer skive (eller pålegg) før hun har spist hver kvartbit.

Enig med alle ovenstående, dette er helt vanlig! Jeg har tre barn, og alle har vært igjennom en slik periode. Det viktigste er nok at du er konsekvent og ikke blir sint, barnet prøver seg jo bare frem.

Lykke til!

Skrevet

Er mer enn fornøyd bare Snuppa spiser, så hvis hun bare vil ha pålegg er det ok for meg :)

Hun spiser 1 skive på det meste. Bhg syntes det var lite, men hos oss er 1 skive en seier :)

Født pre- og dysmatur, og fremdeles langt under percentilen. Og mye syk pga luftveisinfeksjoner og tilhørende spisevegring.

Hun kan godt få sjokoladepålegg for min del....

Skrevet

Hvorfor bare kvarte skiver? Gutten min på 1,5 år liker å ha en halv skive i hver hånd og gjerne spise litt av begge. Jeg ser egentlig ikke noe problem med det.

Hva med knekkebrød, liker barnet ditt det? I så fall er jo knekkebrød et sunt alternativ.

Skrevet

Barn i den alderen går gjennom en periode der mat skal kastes på gulvet. Hun gjør det nok ikke fordi hun ikke liker eller tåler brød. Prøv å mate henne igjen. Skjær skiva i biter, og gi henne èn og èn bit inn i munnen. Ikke gi neste bit med pålegg før hun har spist opp den forrige. Nekter hun, fjern henne fra spisingen, og prøv igjen etter et kvarter med den samme biten.

Du kan jo kanskje også prøve å tilby frokostblanding (fitness, all bran e.l) og grøt som avveksling.

Det går nok over!

• 1 år senere...
Skrevet

http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/oppholdet/underside?p_doc_id=44280

Siden barnet ditt er dysmatur og prematur, bør du VIRKELIG lese dette. jeg fant det ut nå, når barnet mitt er 8 år!! Mye frustrasjon kunne vært spart, og mye kunne ha sett annerledes ut idag, om jeg hadde visst om dette!

Ikke alle barn som ikke spiser, er slik fordi de vil teste ut grenser, eller er 2vanskelige". Noen ganger finnes det faktisk andre årsaker!

Lykke til :) klem

Skrevet

Signerer den! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...