Gå til innhold

Alenemorstønad

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet

Har ei barselsvenninne som har meldt seg som alenemor hos Nav og får nå ville summer utbetalt i mnd uten å ha gjort en dritt bortsett fra å gått ut vgs.. I tilegg så bor hun fortsatt med barnefaren, men han har "flyttet" hjem for at de sku få denne stønaden...

Poenget er at nå må jeg gå ut i jobb igjen, (etter ett års barselperm, det samme som henne) mens hun kan være hjemme i ett år til å få masse penger fra staten uten å gjøre en dritt..

Stemmer virkelig dette?? hvorfor er systemet sånn, og hvorfor er det så enkelt å snyte på Nav???

Hvordan er det mulig å betale en "alenemor"i flere år for at hu skal holde seg hjemme??

JEG VIL OG VÆRE HJEMME, MEN NOEN MÅ JOBBE FOR SAMFUNNET.

MISUNNELIG...:(

har nesten lyst til å melde hu far snusk med Nav..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har ei barselsvenninne som har meldt seg som alenemor hos Nav og får nå ville summer utbetalt i mnd uten å ha gjort en dritt bortsett fra å gått ut vgs.. I tilegg så bor hun fortsatt med barnefaren, men han har "flyttet" hjem for at de sku få denne stønaden...

Poenget er at nå må jeg gå ut i jobb igjen, (etter ett års barselperm, det samme som henne) mens hun kan være hjemme i ett år til å få masse penger fra staten uten å gjøre en dritt..

Stemmer virkelig dette?? hvorfor er systemet sånn, og hvorfor er det så enkelt å snyte på Nav???

Hvordan er det mulig å betale en "alenemor"i flere år for at hu skal holde seg hjemme??

JEG VIL OG VÆRE HJEMME, MEN NOEN MÅ JOBBE FOR SAMFUNNET.

MISUNNELIG...:(

har nesten lyst til å melde hu far snusk med Nav..

Ved et brudd kan personen med hovedomsorg for barna (altså ikke nødvendigvis mor) få støtte fra NAV i opptil 3 år (5 ved utdannelse) for å ha tid til å områ seg. Det kan virke lenge, men det er jo ikke direkte fett å leve på overgangsstønad hvis man faktisk er alene, er man to så klarer man seg jo. De fleste som har muligheten for en ok betalt jobb vil heller velge dette, selv om det alltid vil finnes de som foretrekker å ha dårligere råd og leve på staten så lenge de kan.

En tredje gruppe er de som faktisk ikke kommer seg på bena igjen raskere, enten fordi det er vanskelig å finne jobb eller fordi de har fått seg en knekk psykisk. Selv gikk jeg 2,5 år nesten konstant på full/redusert overgangsstønad, ikke fordi jeg ville, men fordi det tok tid å komme i orden. Jeg var alene fra dag en, så det første året var jeg i permisjon. Så viste det seg at det ikke var lett å finne jobb der jeg bodde. Til sluttt flyttet jeg til Oslo, men måtte vente i 5 mnd. på barnehageplass. Først nå er jeg i full jobb, men vil likevel motta en tusenlapp i mnd til snuppa blir 3 år.

Jeg er av de som mener det er greit å melde i fra om trygdesvindel, vet noen synes det er angiveri, men vær klar over at det har store konsekvenser for den du melder inn. I et samfunn der 50-70% av alle forhold går dunken er det lite lurt å bruke opp stønadene sine på svindel. Dersom mannen hennes stikker før de evt. får ett barn til vil hun ikke ha krav på noen ting ettersom de bare er en stønadsperiode per barn. Da er det surt å vite at pengene er brukt opp sammen med den mannen som nå har forduftet. Kan være straff nok det, i tillegg er det lett å forsnakke deg, og da vil NAV kreve tilbakebetalt alt samt at man ikke vil få støtte fra dem senere. Melder du dem bør det være av prinsipp, ikke fordi du er misunnelig (dvs. at du ikke ville meldt noen andre for noe tilsvarende alvorlig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...