Gjest Gaia Skrevet 5. september 2008 #1 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Det går vanvittig mange serier om det overnaturlig for tiden, både drama- og dokuserier. I tillegg har talkshow-serien Montel, på kanalen FEM, hatt det overnaturlige som tema to ganger i løpet av den siste uka, med den påstått klarsynte Sylvia Browne. FEM sender også talkshowet Den sjette sans med mediumet Colin Fry. Jeg ser et publikum som (med god grunn) sluker det hele rått, og for oss seere, som får seansene i klippet versjon, virker antagelig det hele enda mer overbevisende. Jeg savner et kritisk søkelys på dokuserier og talkshow som dette, hvor de går dypt inn i f.eks produksjon og forarbeid til denne type TV-underholdning og kanskje også får fram alle de tilfellene hvor disse såkalte klarsynte faktisk bommer skikkelig eller beviselig benytter seg av juks og fanteri. For det må da skje? Endret 5. september 2008 av Gaia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 5. september 2008 #2 Del Skrevet 5. september 2008 Det finnes det også, var bla ett skeptikerprogram de sendte på tv2 som tok for seg dette. Og der viste de eksempler på hvordan kjente medier jukser med både klipping, forarbeid og definisjonen av hva ett "treff" er. Og i forhold til det å bomme, kan man jo heller spørre hvor ofte de egentlig treffer? Her i Norge har det jo enda ikke skjedd at en klarsynt på tv har bidratt til å oppklare en kriminalsak, og jeg har ikke hørt noen eksempler fra andre land heller. Selv om de kommer med en del ting som stemmer, så er jo det stort sett ting som ikke bidrar til å oppklare saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 17. september 2008 #3 Del Skrevet 17. september 2008 Jeg syntes sånne serier var litt småspennende helt til jeg så en dokumentar på Discovery (tror jeg det var) som la hele saken flat. Det finnes ikke bevis i hele verden på at en klarsynt har klart å bidra med noe politi/ etterforskning ikke visste fra før. Hele greia er bare humbug. Så selvfølgelig vil du aldri se en "vitenskapelig vinkling" på slike program, for da ville hensikten med programmet vært fullstendig borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 17. september 2008 #4 Del Skrevet 17. september 2008 Det ligger noe ute på YouTube, også. Blant annet et der Sylvia Browne visstnok blir avslørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå