Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #1 Del Skrevet 5. september 2008 Det vrenger seg i meg når jeg ser sånn amerikansk gladkristent oppgulp, men i dag ble jeg sittende og se på 7th Heaven i mangel på noe annet å gjøre og var for lat til å skifte kanal eller slå av tven. Har ikke denne tvserien fått en del priser av ymse slag, og blir den ikke av amerikanere i alle fall sett på som å være "wholesome Christian entertainment"? Jeg satt og småirriterte meg over de grafsende gudsfryktende foreldrene som spurte og grov, og lokket info ut av søsken og barnas venner fordi en av døtrene (17-18 år?) hadde fått seg noe så forferdelig og ukristelig som en tatovering! De visste ikke at hun hadde tatt det, men skjønte at hun skjulte noe og satte verden på hodet for å finne det ut når hun ikke ville si det. For tenk om hun hadde sex.... GRUSOMT!! Det verste var nesten når moren spurte småbrødrene som var ganske små, og nærmest oppfordret til å snoke mer i søsterens privatliv senere. Og tenk om tatoveringen førte til røyking og dop!!!! Hvorfor blir denne serien sett på som noe særlig sunn? Fordi den gir kristne foreldre et påskudd til grafse i barnas privatliv og respektere grenser? Jeg syns den grenser til å sette griller i hodet på usikre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 5. september 2008 #2 Del Skrevet 5. september 2008 Hvorfor den har fått priser vet jeg ikke. Jeg så serien før, men gikk lei. Det ble for mye av det meste. "Hva? Røyker du? Snart drikker du vel også, og har sex og slutter å gå i kriken". Ikke minst den evindelige spioneringen hvor hele familien følger etter ungene på date eller hva det måtte være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #3 Del Skrevet 5. september 2008 Den serien gjør meg litt uvel av og til. Ikke bare på grunn av kristen-aspektet som i og for seg kunne vært greit. Men også fordi det blir til den kjernefamilien hvor alle er så innmari glade i hverandre, og klem og kos og "beklager at jeg skuffet deg og Gud og mor og alle søsknene mine fordi jeg er 8 år og åpenbart derfor må kunne alt om moral fra jeg var født, men i denne situasjonen visste jeg ikke det likevel og jeg vil ikke at Gud skal straffe meg for min uvitenhet og usømmelighet". Alt er liksom galt. Å date før man er 30 (omtrent), å gå på kino med venner for sent, å kysse, å røyke er en dødssynd og for ikke å snakke om alkohol og sex. Jeg husker en episode hvor det var noe om hårfarging også. Moral og det å vite forskjell på rett og galt for ikke å skade og såre andre mennesker, og det å ha folkeskikk, være empatisk og åpen for alle mennesker - det er jo en fin ting når det er snakk om familieunderholdning. Men serien tar det ut i det ekstreme. Utrolig irriterende at det av og til kan være underholdende. Mener å ha lest at de fikk statstøtte for å lage og fortsette å produsere serien. Og grunnen til at serien har fått alle disse prisene er vel fordi dobbeltmoralske kristne amerikanere ser på det som politisk korrekt å like, verdsette og se på det også. Phøy. Jeg velger selv å se på skvipet. Men velger også å skru det av når det blir for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 5. september 2008 #4 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg liker serien godt jeg. Sitter alltid klistret til skjermen når det går. I hvertfall når episodene var nye Jeg er ikke kristen, jeg bare liker serien skikkelig godt. Eneste serien jeg liker faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Page Skrevet 5. september 2008 #5 Del Skrevet 5. september 2008 Den serien fungerer som det rene brekkmiddel for meg. Jeg hiver meg over fjernkontrollen nesten raskere enn når Frkost-quizz overrumpler meg på skjermen. At serien har vunnet priser i USA forundrer meg slett ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chianty Skrevet 6. september 2008 #6 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg liker serien godt jeg. Sitter alltid klistret til skjermen når det går. I hvertfall når episodene var nye Elsker denne serien jeg også. Ser når jeg er hjemme..sitter klistret. Syndtes den er fantastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #7 Del Skrevet 6. september 2008 Den serien fungerer som det rene brekkmiddel for meg. Jeg hiver meg over fjernkontrollen nesten raskere enn når Frkost-quizz overrumpler meg på skjermen. At serien har vunnet priser i USA forundrer meg slett ikke. Det forundrer ikke meg heller det spor. Amerikanere liker alt sånt dobbeltmoralsk og selvforherligende. Syns forresten du har kule, treffende Bush-sitater, Page! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 7. september 2008 #8 Del Skrevet 7. september 2008 Tråden er ryddet. Se reglene. Strix (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 9. september 2008 #9 Del Skrevet 9. september 2008 Likar og den serien. Den er koselig og personane er sympatiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mischa Skrevet 9. september 2008 #10 Del Skrevet 9. september 2008 Det forundrer ikke meg heller det spor. Amerikanere liker alt sånt dobbeltmoralsk og selvforherligende. Syns forresten du har kule, treffende Bush-sitater, Page! Ja for alle amerikanere sitter benket når denne serien vises på tv?! Jeg har aldri sett at serien er nevnt i amerikanske magasiner/blader. Serien har jo aldri vunnet noen Emmy bare en haug med useriøse priser (YoungStar Award?!) Og de ubetydelige prisene serien har fått er det stort sett skuespillerne i serien som har mottatt, ikke serien i seg selv. Skal vedde for at det det er en større prosent av nordmenn som ser serien enn amerikanere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elize Skrevet 9. september 2008 #11 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg elsker denne serien. Synes den er flott. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariblom Skrevet 10. september 2008 #12 Del Skrevet 10. september 2008 Har sett litt på denne serien før, og syntes den var ok. Men så også den episoden som TS refererer til - den med tatoveringene. Herregud! Da ble jeg helt oppgitt... Jeg er helt enig med TS! Kom forresten til å tenke på noe: En gang gikk jeg i klasse med ei som var betydelig eldre enn oss andre, og hun hadde en datter på 17 år. Denne datra hadde gitt utrykk for at hun ønsket seg en tatovering. Moren (hun gamla i klassen min) var helt hysterisk, la ut om hvor forferdelig det var med tatoveringer - og begynte nesten å grine ved tanken på det hun omtalte som at "datteren skulle ødelegge resten av sitt liv med en tatovering". Jeg ble så forbanna over dette maset og hysteriet, og etter at hun hadde sittet der i en halvtime og lagt ut om at de som tatoverte seg ødela livene sine og det ene med det andre - så brettet jeg ned genseren, viste henne min tatovering, og sa til henne at jeg iallfall ikke hadde fått mitt liv ødelagt etter 10 år med tatovering. Å fy faen jeg fikser ikke sånne folk som henne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 10. september 2008 #13 Del Skrevet 10. september 2008 jeg forakter denne sierien mer en jeg forakter Danmark Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #14 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg er enig. Noe av det som friker meg litt ut med serien er at foreldrene blir framstilt som så kjernesunne og samarbeidende og fantastiske (ok, de gjør feil, men løser alt ved hjelp av Gud, ekteskapet og dialog - seg i mellom, de fordømmer jo andre og problemene løser seg ikke for de det gjelder), mens den ene etter den andre av barna og barnas venner havner i trøbbel; graviditeter, rusmisbruk etc. En skulle tro det ville vært naturlig å rette fokus litt på hva foreldrene gjør feil (f eks er overkontrollerende og ikke lar barna være selvstendige og få tillit?), ikke sette dem fram som et perfekt eksemplar foreldrepar I mine øyne er det rimelig psykt når man ikke klarer eller prøver å se en eneste årsak innad i familien til at ting går galt. Her er det antagelig meningen at det er det skumle, dekadente og moralsk forkvaklede sekulære samfunnet som er trusselen :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 10. september 2008 #15 Del Skrevet 10. september 2008 Kan ikke fordra den serien.. Det er så mye moral at jeg blir uvel.. Tror ikke det finnes en eneste familie som fungerer som denne, kristne eller ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 10. september 2008 #16 Del Skrevet 10. september 2008 Og i den dobbeltmoralistiske verden vi lever i er det jo litt festlig at han ene sønnen i serien i ettertid har stilt opp i en del naken-homo-bilder etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #17 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg syns serien er veldig koselig jeg. Er ikke kristen, så det har lite med religion å gjøre. Serien går ikke så mye på religiøsitet en gang. Ja greit, faren er prest. That's about it. Jeg syns det er morsomt hvordan alle blir involvert når noe skjer med èn person. Som f.eks dette med at Ruthie har fått en tatovering. Det er jo ikke sånn at verden deres gikk under, de andre barna deres hadde jo også fått tatoveringer og de overlevde fint. Men hun tatoverte T-Bone, kjærestens kallenavn. Den er ikke akkurat classy. Og det er vel ikke bare kristne som har noe imot at barna deres får tatoveringer. Jeg ville ikke likt om barna mine hadde fått smakløse tatoveringer overalt. Dessuten hadde jeg også lurt på hva mer de kan gjøre. Det ble gjentatt flere ganger at tatoveringer IKKE fører til "verre" ting som røyk og sex, men selvfølgelig vil ikke foreldrene at barna deres skal røyke og ha sex osv. Normalt det. Syns det er teit å mislike serien for at den er moralsk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #18 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg syns serien er litt koselig på en kjedelig dag, jeg. Men jeg tar jo ikke akkurat handlingen så veldig seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 11. september 2008 #19 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg har sett på serien for lenge siden, og synes den var så koselig. Jeg er vel stikk motsatt av kristen, men det er fullt mulig å se den for det om. Enkelte ting er skikkelig overdrevet, men det er allikevel noe ved serien som fenger meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fortunatus Skrevet 11. september 2008 #20 Del Skrevet 11. september 2008 jeg syns serien er helt latterlig! Jeg og en kompis pleide å se hver episode kun for å le av det som skjedde. slik som han politimannen. han og lucy er forlovet og han er vel 23 år.. Så viste det seg at han hadde hatt sex med den forrige kjæresten hans, og da ville Lucy plutselig ikke gifte seg med han lengre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå