Trampe Skrevet 5. september 2008 #1 Del Skrevet 5. september 2008 Altså, jeg har et par kompiser/venninner som jeg ser sjelden. Så jeg ser ikke vitsen med å utveksle gavekort på julaften. I fjor prøvde jeg å kutte en av de. Jeg fikk en sms et par dager før jul, med spørsmål om hva jeg ønsket meg. Da hadde jeg ikke sett fyren på over et halvt år. Jeg sendte en koselig sms tilbake med ønske om god jul, og at vi dropper gavestyret i år, men juleklem til deg (noe sånt) Lille julaften sto han allikevel på døra med en gave. Lurer på hva han kommer til å gjøre i år... jeg har ikke sett ham siden lille julaften i fjor. Jeg har et par venninner jeg har lyst til å kutte også. Hun ene har brutt med samboeren i år, de tre siste årene har det kun vært utveksling av gavekort på samme sted, samme sum. Hva er vitsen..? Men hvordan sier man det til de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 5. september 2008 #2 Del Skrevet 5. september 2008 Vi har kuttet ut vennegaver med de aller, aller fleste. Folk som vi ser kun en til to ganger per år ser verken samboer eller jeg grunn til å gi gaver til. Vi har noen få voksne venner som vi bytter gaver med, men det er en slags uskreven avtale om at det ikke skal være overdådig dyre gaver. Gavene er for eksempel en flaske vin, kinobilletter, en spekepølse(!) etc. De gangene jeg har "slått opp" på gavefronten ble det gjort omtrent på samme måte som duprøvde i fjor. Gjerne en innledning med at "Jammen er det mye styr før jul, du!" etterfulgt av "Og gudhjelpe meg så mye gaver!". Derfra er vegen kort til en liten verdiprat om hva vi bruker ressurser på, sammenliknet med julens budskap. Og da er det lett å få med folk på å kutte ut "voksengavene". (Og før noen gjør narr av verdidebatten; en kan likegjerne si at "Ja, det viktige er jo at vi er sammen med hverandre i julen, da!") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Portis Skrevet 5. september 2008 #3 Del Skrevet 5. september 2008 Har en relativt stor familie (5 söstre, 1 nevö, 2 sett med foreldrepar + en stefar .. og det er bare den aller närmeste familien) så jeg kjöper ikke gaver til venner. Det hender jeg lager noe til ei venninne som står meg när Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 5. september 2008 #4 Del Skrevet 5. september 2008 Vi kuttet ut vennegaver for noen år siden, og tar i steden en kveld ut og spiser og drikker før jul. Mye bedre utnyttelse av pengene. Men det frister kanskje ikke deg så mye, da du tydeligvis ikke har så mye kontakt med disse ellers. Men hva med og da heller invitere de ut en kveld, og si det så enkelt som at dere heller bruker pengene på det i stedenfor og "bytte penger" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnockedUp Skrevet 5. september 2008 #5 Del Skrevet 5. september 2008 Vi har også masse familie og sluttet med å gi vennegaver for mange år siden. Julen koster nok som den gjør, om man ikke skal bytte penger med absolutt alle man kjenner. Så nei, jeg synes ikke det er noe poeng i å fortsette å gi gaver til venner du nesten aldri ser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #6 Del Skrevet 5. september 2008 Vi har kuttet venengaver for lenge siden. Så ikke lenger vitsen med å bytte gaver. Er mer ok å selv kjøpe det man ønsker seg. Mannen og jeg har også droppet gaver til hverandre, vi kjøper det vi ønsker oss n+år vi ønsker det. helt supert å slippe gavehysteriet til mennesker som har alt. Mye bedre å bruke pengene på ekstra god mat og hyggelig samvær i julen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 5. september 2008 #7 Del Skrevet 5. september 2008 Det er mange år siden vi kuttet alle venninnegaver. Vi gir bursdagsgave i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 5. september 2008 #8 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg kjøper bare julegave til en venninne, og de andre har jeg kuttet ut for mange år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Roxie Hart Skrevet 5. september 2008 #9 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg kjøper bare julegave til en venninne, og de andre har jeg kuttet ut for mange år siden. Samme her, - og det er jeg glad for. Ikke noe er så kjedelig som å kjøpe en haug med vennegaver som ikke skal være for dyre og ikke for billige, for så å få akkurat det samme i retur.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 5. september 2008 #10 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg gir gaver til noen venner, men det er hovedsakelig de jeg har noe med å gjøre ellers i året også. Jeg hadde noen venninner som jeg ga gaver til på gammel vane, og for noen år siden jeg tok det opp etter at "fjorårets julegaver" hadde blitt liggende i et skap til i juni. Det virket som om de ble en smule fornærmet, selv om jeg ikke helt skjønner hva det er å bli fornærmet for. Menmen... Ellers har jeg et par ganger blitt enig om å satse på et kafebesøk istedenfor gave, men dessverre blir det sjelden noe av. Og etterhvert blir jeg lei av å mase. Men det blir uansett en gave mindre å tenke på til folk jeg har minimalt med å gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 5. september 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 5. september 2008 Det er akkurat det jeg også tenker, Roxie Hart. Det blir gjerne en krem eller vin eller noe, og det kan jeg like greit kjøpe selv...og få akkurat det en vil ha... Da kan man heller lage et julekort, det er mye koseligere Kanskje jeg skulle kutte flere venninnegaver i år. Spesielt venninner med barn, da kan man omså heller gi noe til barna, noe barna trenger. Mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 5. september 2008 #12 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg har veldig (altfor) mange som jeg gir julegave til, men det er flere jeg har lyst til å droppe i år. Vi har ikke så mye kontakt og jeg vil heller gi til de jeg er sammen med og ikke gi gaver fordi jeg må. Har kuttet ut noen før og da tror jeg det bare ble spurt ved sms om det var greit at vi kuttet ut siden det har blitt mer og mer utgifter osv. Nå har vi hvertfall all grunn til å kutte ut, siden vi akkurat har bygd ut og bygd på og har fått to små og ting koster. Så jeg har noen jeg skal høre med før jul i år om vi ikke kan kutte ut gavene. Mulig de vil fortsette å gi til ungene da, så da må jeg vel nesten ha en liten hilsen fra de evt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kermit Skrevet 5. september 2008 #13 Del Skrevet 5. september 2008 Samme her, - og det er jeg glad for. Ikke noe er så kjedelig som å kjøpe en haug med vennegaver som ikke skal være for dyre og ikke for billige, for så å få akkurat det samme i retur.. Presis. Da synes jeg det er mye koseligere å gjøre noe sammen de gangene vi befinner oss på samme sted. Jeg kjøper gaver til et par nære venner, men ellers er det slutt på vennegavene. De fleste har jo alt de trenger fra før, og det er begrenset hvor mange enslige lysestaker og glass man har plass til i skapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 5. september 2008 #14 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg kjøper julegave/bursdagsgave til 2 venninner. Vi kjøper bare en gave til hverandre, da vi alle 3 har bursdag tett oppunder jul. Vi har blitt enige om en sum og gir hverandre ønskelister. Ellers kjøper vi til et vennepar av oss, men det er bare en liten ting.Synes det er nok, da vi har en god del julegaver å kjøpe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 5. september 2008 #15 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg syns også det er lurt å foreslå at dere gjør noe sammen i stede for å bytte gaver. Ellers syns jeg du kan foreslå å lage noe til hverandre i stede for å kjøpe gaver. Jeg gjør det med de venninnene jeg gir gaver til, vi lager hjemmelagde gaver til hverandre. Ofte blir det noe hjemmebakt, noe som er praktisk siden man ofte baker til jul uansett. Jeg pleier å pakke småkaker/marsipan i noen fine pakker med sløyfe, så er den julegaven klar og god Ellers er det jo også koselig både å lage gaver og å få hjemmelagde gaver syns jeg. Ei av venninnene mine lager fine lys og såper, og det er kjempestas og koselig å få syns jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Augustina Skrevet 5. september 2008 #16 Del Skrevet 5. september 2008 Har 3 gode venninner jeg gir og mottar gave fra. Setter umåtelig pris på den omtanken som både giver og mottager. Hadde en venninne som jeg avviklet gavebyttingen med pga liten kontakt. Da ble vi bare enige å å la være (og begge holdt det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
April Skrevet 6. september 2008 #17 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Jeg har jo flere venninner som gir både til meg og ungene, de er også faddere til barna. Men det er gjerne de jeg vil kutte ut, hvertfall to av de. Vi har svært lite kontakt i løpet av året og da kan de heller gi til ungene. Men lurer på om jeg må kjøpe fra ungene til dem.Hørte med ei nær venninne av meg hva hun mente om saken og hun ville ikke kjøpt til dem. Jeg er egentlig enig i det. Jeg kjøper gave til en jeg er fadder til, men får ikke noe i retur. Helt greit syns jeg. Og så spurte hun venninnen min i samme slengen om ikke vi skulle kutte ut oss i mellom og heller gå ut å spise eller gå på kino, uten mann og barn. Veldig koselig det, så spørs om ikke vi velger det! Endret 6. september 2008 av April Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. september 2008 #18 Del Skrevet 7. september 2008 Har bare en vennine jeg har gitt gave til, men hun skal få baby like før jul, så da er det nok heller en julegave til h*n istedenfor. Evt noe lys e.l. til vennina mi. Sambo har såpass stor familie (skilte foreldre, søsken på hver side der igjen) så han gir kun til familie da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 8. september 2008 #19 Del Skrevet 8. september 2008 Vi gir kun en liten julehilsen til de aller nærmeste av vennene våre - hovedsaklig noe hjemmebakt og en pose god kaffe/te eller lignende. Vet det blir satt pris på, og jeg liker å gi en liten hilsen, og så lenge det er "etanes" så fyller det ikke opp skuffer og skap heller. Men jeg gir da kun til de vi faktisk har endel kontakt med resten av året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå