Gå til innhold

Lærere/ barnehageansatte som bruker parfyme

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Murmel_*
Skrevet

Ungen kom hjem og fortalte at læreren hadde sagt at "alle tåler å bli litt tett iblant, jeg blir også det noen ganger",- da ungen hadde hatt et nyseanfall i klasserommet, og sagt til læreren at hun trodde hun reagerte på parfymen hennes...

Læreren bagatelliserte altså dette, enda ungen har sagt før at hun ikke tåler parfyme, og er veldig allergisk(mot nøtter og annen mat, pollen, div. dyr etc), og kan bli astmatisk av parfyme, anstrengelse etc. Hun bruker fortsatt parfyme, og bryr seg ikke om hva ungen har sagt.

Er det ikke en uskreven regel (eller er det en nedskrevet regel?) at de som jobber med barn bør unngå parfyme på jobb?

Hva ville dere som foreldre ha gjort?

Jeg må si at jeg fikk bakoversveis av denne uttalelsen, og har tenkt å kontakte læreren og gi klar beskjed!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har jo ikke lov til å lukte röyk, så hvorfor skal man kunne ose av parfyme?

Når jeg gikk på barneskolen, var det en lärer der som alltid DUNSTET parfyme. Man kunne lukte hvor hun hadde gått lenge etter at hun hadde värt der.

Jeg tror jeg ville tatt en tur ned på skolen og pratet med rektor. Forklar situasjonen, så kan hun ta det opp med den det gjelder

Skrevet

Jeg mener at en lærer som har noen i klassen sin,eller på skolen som reagerer på parfymen bør ta hensyn til dette.

Ta deg en samtale med den aktuelle læreren og snakk med henne.

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Allergi er en funksjonshemming på lik linje med alle andre funksjonshemminger, og skolehverdagen til en allergiker skal tilrettelegges slik at eleven kan være på skolen uten at det fører til utbrudd av allergi. Dersom læreren i utganspunktet viser så liten innsikt i en allergikers hverdag, hadde jeg ikke orket å snakke med læreren, men heller gått til skolens administrasjon.

Ta gjrene med dokumentasjon/legeattest på hva barnet reagerer på, og hva som er konsekvensen av å bli utsatt for det det ikke tåler.

Endret av nextlife
Skrevet

Det er ingen selvfølge at lærere eller forskolelærere ikke bruker parfyme. Jeg har sluttet med det selv etter å ha vært kontaklærer for et par allergiske barn. Det skulle bare mangle.

Skrevet

Jeg syns det er likt for både helsepersonell og lærere, man bruker ikke parfyme. Jeg gjør aldri det når jeg er på jobb, men det er nok ingen regel.

Gjest Augustina
Skrevet

Snakk med læreren og forklar problemet. Så enkelt kan det løses. Dersom lærer ikke skjønner/respekterer det; ta det videre. For det skulle bare mangle at barnet får allergiske problemer pga en lærer ikke tar hensyn. Lykke til.

Gjest Gjest_Murmel_*
Skrevet

Takk for svar!

Ungen har altså ved første møte med denne læreren sagt hvilke ting hun reagerer på,- og nevnte bl a parfyme. Læreren slengte plutselig ut: " Du reagerer ikke på denne parfymen jeg har på,- da kan jeg jo ha på den nye parfymen min neste uke." Som sagt så gjort, noen dager etterpå skjedde episoden; ungen reagerte på den sterke parfymelukta hun kjente da, og fikk altså det hånlige svaret: "Alle tåler å bli litt tett iblant."

Null respekt for barnets anmodning om å ikke ha på seg parfyme. Synes det er umderlig, jeg...Er det virkelig ikke nok at ungene sier fra om slike ting,- må vi foreldre blande oss inn i det for at læreren skal skjønne alvoret?! Skulle tro hun var et oppegående menneske!

Samboeren min reagerer også på parfyme, men ikke alle. Derfor bestemmer han hvilke jeg kan bruke. Det synes jeg selvfølgelig er helt greit! Når det gjelder læreren synes jeg hun kan droppe parfyme når hun er på skolen,- når hun vet at det er to i klassen som reagerer; kanskje ikke på alle parfymene hun bruker, men noen.

Skrevet

Hei

Synes barnet ditt er en tøffing som tør å si i fra til læreren at h*n ikke tåle parfymen hennes!!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er lærer, og bruker aldri parfyme på jobb. Dette mener jeg bør være selvsagt for alle lærere.

Skrevet

Jeg synes også barnet ditt er tøff som faktisk tørr å si i fra om det. Men jeg ville ha snakket med den aktuelle lærerer og sagt i fra om at barnet ditt ikke tåler parfyme og at du derfor håper at han/hun kan droppe å ha det på seg på jobb.

Skrevet
Ungen kom hjem og fortalte at læreren hadde sagt at "alle tåler å bli litt tett iblant, jeg blir også det noen ganger",- da ungen hadde hatt et nyseanfall i klasserommet, og sagt til læreren at hun trodde hun reagerte på parfymen hennes...

Læreren bagatelliserte altså dette, enda ungen har sagt før at hun ikke tåler parfyme, og er veldig allergisk(mot nøtter og annen mat, pollen, div. dyr etc), og kan bli astmatisk av parfyme, anstrengelse etc. Hun bruker fortsatt parfyme, og bryr seg ikke om hva ungen har sagt.

Er det ikke en uskreven regel (eller er det en nedskrevet regel?) at de som jobber med barn bør unngå parfyme på jobb?

Jeg må si at jeg fikk bakoversveis av denne uttalelsen, og har tenkt å kontakte læreren og gi klar beskjed!

Ja, jeg ville så absolutt kontaktet læreren og tatt dette opp med henne. Unger skal slippe å lide bare fordi en lærer absolutt skal stå på sitt.

Skrevet

Jeg er lærer og har faktisk aldri tenkt over at jeg kanskje ikke bør bruke parfyme på jobb, har alltid gjort det. Men selvfølgelig, om noen hadde reagert, ville jeg ha sluttet tvert.

Skrevet

Jeg bruker en dæsj parfyme på jobb i perioder. Men det hadde ikke vært noe problem for meg å kutte det ut dersom det viste seg at en elev eller kollega var så allergisk at de ble plaget.

Dersom en av mine elever er allergisk ville jeg satt stor pris på en telefon eller mail som informerte om det og spurte om jeg kunne kutte ut parfymen.

Akkurat som da jeg hadde gym med en klasse på fredag og det var en elev som kom til meg og sa h*n var tett av astma. Eleven fikk ta ting i sitt tempo til jeg hade fått snakket med kontaktlærer og avklart.

Skrevet

Jeg hadde gått direkte til rektor og sagt at dette er uakseptabelt. At det bør taes opp med samtlige lærere at bruk av parfyme skal modereres av hensyn til elevene. Deretter ville jeg gått direkte til læreren det gjaldt og sagt min mening om håndteringen av situasjonen.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Jeg synes det er foreldres ansvar å sende melding om allergi hos elever. Forstår godt at læreren ikke tar det helt alvorlig når en elev kommer og sier slikt uten bekreftelse fra foreldrene.

Hvorfor i allverden har dere ikke gitt beskjed til skolen tidligere?

Skrevet

Er enig i at det er foreldrenes jobb å si fra. Da jeg hadde mat og helse, var det plutselig mange ti - elleve-åringer som ikke tålte løk, fisk, hvetemel, rosiner +++ Litt vanskelig å avgjøre hva som er reelt og ikke - foreldrene måtte gi gi meg beskjed om hvilke allergier barna deres hadde. Og det viste seg å ikke være så mange...

Skrevet

Allergi er en ting, noe annet er det generelle i at parfymer skal brukes overalt. Da jeg lå på barsel var det en nattevakt som alltid brukte parfyme - jeg fikk babyen min tilbake fra et nattstell uten babylukt men osende av parfyme en gag - sånt synes jeg ikke passer seg. Andre avdelinger på sykehus, tannlegen, barnehager, skoler, legekontor er også steder vi ikke trenger å ha på parfyme.

Skrevet

At man får ubehag når andre bruker parfyme er ikke noe som kan kalles allergi, eller som påvises som allergi hos lege. Det kan puttes i en sekk sammen med andre ting som kan irritere luftveiene, som peisos, vaskemidler, tobakksrøyk, dårlg inneklima etc. etc. Det er ikke noe man påviser hos lege og løper til skolen med for at alle ansatte skal styre unna det. Men det er ikke mindre plagsomt av den grunn!

Når en skoleelev kommer til en lærer og sier at h*n er plaget av noe sånt syns jeg det er vanvittig arrogant og uansvarlig å avfeie det med "alle kan bli tett en gang i blant". Ta litt hensyn, for en holdning! Jeg hadde blitt fly forbanna var jeg moren til ungdommen her. En naturlig reaksjon ville vært å beklage at barnet følte seg dårlig, åpne vinduene og ta en tur bort til vasken for å fjerne problemet. Skulle bare mangle!

Skrevet

Jeg bruker parfyme hver dag, men bruker deosprayene til favorittluktene mine til daglig... Disse lukter svakere, og er dessuten sykt mye billigere! ;)

Da jeg jobbet i barnehage var ikke dette noe som ble snakket noe særlig om, men for meg var det en selvfølge å ikke stille med sterk parfyme eller sminke. Hadde dessuten to barn med astma, og da kuttet jeg ut sprayene også.. :)

Sier meg enig med innlegget lenger oppe; ungen din er tøff som tør å si ifra! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...