Gå til innhold

Ferie - i permitteringstid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å lese loven - men synes det blir litt uklart.

Kan noen hjelpe meg med tolkning ?

Det er jo vanlig at man får utbetalt feriepenger i stedet for lønn i feks. juni, selv om ferien egentlig skal tas ut i juli/august. Disse månedene betales da normal lønn.

Som eksempel:

Arbeidstaker får feriepengene utbetalt i juni (mao ingen normal lønnsutbetaling den måneden)

Ferie skal tas i juni og i august - de månedene betales normal lønn uten trekk for ferie.

Så blir det stopp i arbeidsmengde og de ansatte permitters fra feks. 1. august- Kan da arbeidsgiver regne de feriedagene som arbeidstakeren skulle ta den måneden som lønnspliktdager?

Feriepengene som skulle dekke feriedagene er jo opptjent året før - og ble betalt ut i tidligere under forutsetning at det skulle betales normal lønn når ferien ble avviklet i og med at arbeidstaker jobbet normalt i juni - uten å få lønn.

Noen som vet noe om regler og hvordan dette løses?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, arbeidsgiver kan ikke regne ferie som lønnspliktdager.

Den eneste saklige grunn til permittering er jo mangel på arbeid og når du avvikler ferie, skal du jo ikke arbeide uansett.

Du skal ha din lønn i ferien, for du er alt blitt trukket for de fridagene.

Hvis du er på ferie den 1. august når bedriften vil permittere sine arbeidere, så begynner ikke din permittering før du er tilbake etter ferien, og da begynner også arbeidsgivers lønnspliktdager

Skrevet

Takk - jeg trodde det var sånn det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...