Gå til innhold

Allergisk mot å dusje?

Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

Kan jeg bruke babyolje som dusjsåpe? Idag må jeg dusje, og jeg orker ikke sitte i dusjen slik jeg har gjort den siste uka (sitte med beina ut på gulvet...). Tenkte kanskje om jeg fikk kjøpt babyolje? Er så langt til nærmestr apotek og idag går det ikke busser >.<

Ellers har jeg sålangt prøvd:

Dusje/vaske håret i kaldt vann - fungerte veldig dårlig

Lufttørke - hjalp ikke veldig, siden det begynte å klø før jeg gikk ut av dusjen

Babyolje kan bli litt klissete, jeg bruker olivenolje på huden når den er på sitt mest irritable, det er vel en av de få tingene jeg aldri har blitt verre av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Aww, så koselig at du kommer tilbake og spør!

Det går greit, jeg har ikke orka å prøve ut for mye fordi jeg har vært ganske dårlig i det siste (psykisk). Har blitt mye vasking av håret hvor jeg enten står utafor dusjen eller sitter med beina utafor dusjkabinettet, og deretter vasking under armene og slikt med en klut.

Men igår greide jeg faktisk å barbere leggene med veldig lite plager. Smørte meg inn med spenol før dusjen, i dusjen, under barbering og etter dusjen. Det gikk faktisk ganske fint :) Ellers skal jeg få byttet til Neutral vaskemiddel når jeg får inn penger.

Så det går, på et vis :) Hehe. Men jeg savner å kunne ta lange, varme dusjer, det var som regel redningen min hver gang jeg var stresss eller sliten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler så med deg! Selv fikk jeg plutselig eksemutbrudd vinteren for et par år siden, og etter det klør jeg etter dusjing. Jeg har vent meg til å ikke dusje mer enn maks annenhver dag, hver tredje dag i perioder jeg ikke trener. Etter å ha dusjet klør jeg på legger, ryggen og i armhulene så jeg tror jeg skal bli sprø. Enkelte netter klorer jeg meg til blods! Men ved å dusje såpass sjeldent har jeg blitt mye bedre. Bruker ikke dusjsåpe, bruker neutral shampoo og balsam og smører med spenol både før og etter dusj. Føler ihvertfall at det hjelper. For meg har det nok også hjulpet å kutte ned på melkeprodukter og kutte ut sitrusfrukter omtrent fullstending fra kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser veldig lite melkeprodukter og sitrusfrukter (allergisk mot alt av frukt og grønt omtrent).

Nå dusjer jeg kroppen en gang i uka, vasker meg med klut ellers, og stikker huet inn i dusjen når jeg skal ta håret... Det funker.

Mea Culpa: Takk for linken, skal se gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mea Culpa
Spiser veldig lite melkeprodukter og sitrusfrukter (allergisk mot alt av frukt og grønt omtrent).

Nå dusjer jeg kroppen en gang i uka, vasker meg med klut ellers, og stikker huet inn i dusjen når jeg skal ta håret... Det funker.

Mea Culpa: Takk for linken, skal se gjennom :)

Bare hyggelig. :) Håper du finner ut av det, høres ikke greit ut! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du klør, ser du noe på huden? For når jeg dusjer, og når jeg får slikt kløe og stikking, føles som det brenner, så ser jeg ikke noe på huden. Ingen røde merker, eller røde prikker, ingenting!

Men jeg klør ikke hver gang jeg dusjer, merkelig det der.. Blir aldri klok av det! Men jævlig irriterende, og veldig smertefullt er det når det skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI IGJEN. dET VAR JEG SOM SPURTE HVORDAN DET GIKK, OG SOM HAR VÆRT PLAGET I 17 ÅR.

nÅ HAR JEG HATT 4 DUSJ UTEN KLØE! JEG KJØPTE A-DERMA EXOMEGA LOTION PÅ APOTEKET. SOM HJELPER MOT TØRR, IRRITERT OG KLØENDE HUD. GJENOPPBYGGER HUDBARRIEREN. PARFYMEFRI OG INGEN PARABENER. SMURT MEG FØR OG ETTER. OG SÅ LANGT HAR DET ALTSÅ FUNKET:-) KOSTER 299.

VERDT ET FORSØK...? VET IKKE OM DET VARER MED MEG MEN...

GREIT Å FORTSETTE Å GI HVERANDRE RÅD OG TIPS.. :-) JEG BLIR GAL AV DETTE, OG TRODDE INNTIL NÅ AT JEG VAR ALENE OM DETTE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme helt til jeg fikk tips om å bruke babyolje, en type som er tilsatt aloe vera ... husker ikke helt hva slags merke det er.

Etter det ble jeg mye bedre, ingen kløe eller "brenning".

Har prøvd andre babyoljer også, men de ble veldig fettede og jeg følte det som veldig ekkelt, men denne med aloe vera er utrolig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nÅ HAR JEG HATT 4 DUSJ UTEN KLØE! JEG KJØPTE A-DERMA EXOMEGA LOTION PÅ APOTEKET. SOM HJELPER MOT TØRR, IRRITERT OG KLØENDE HUD. GJENOPPBYGGER HUDBARRIEREN. PARFYMEFRI OG INGEN PARABENER. SMURT MEG FØR OG ETTER. OG SÅ LANGT HAR DET ALTSÅ FUNKET:-) KOSTER 299.

Kan skrive under på at denne er god (typen på pumpeflaske - det finnes en kremvariant på tube også som jeg personlig får utslett av). I samme serie finnes en dusjolje som også er veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_lene_*
Jeg forstår ingenting! Noen andre som har opplevd noe lignende, eller som har noen tips?

Jeg klødde i 2 mnd over hele kroppen. Klødde i hodet, "bak øyenene", rygg, mage, bein - Over alt!! Jeg holdt nesten på å bli sprø. Legene tok alle prøver som kan taes, men ingen allergier eller matinoleranser, ingen sykdommer og psykologiske forhold var ok.

Etter å ha prøvd mye rart, snublet jeg tilfeldigvis innom en side på nettet som skrev om Candida sopp plager. Jeg syns jeg hadde såpass mange av de sympteomene de ramset opp at jeg startet på en kur som heter "olivenbladekstrakt". Om det er den som gjorde susen vet jeg ikke noen ting om ( det kan jo selvfølgelig ha vært endring i klima som satte i gang kløen) men uansett, nå klør jeg ikke lengre. Jeg legger også til at i tillegg til Olivenbladekstrakt kuren slengte jeg overmadrassen på sengen ut i minusgrader 3 timer ( for å være sikker på at det ikke er noen midd/insekt i madrassen) + at jeg begynte å trene 2 ganger i uken.

Vet ikke om noe av dette kan være til hjelp, men tenkte jeg bare skulle dele min erfaring. Masse lykke til uansett, jeg vet hvor j---- det er å klø slik!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på apoteket,

kjøpt såpefri dusjolje.... det kan kanskje hjelpe?

Skal gjøre det selv, for jeg har begynt å klø sånn jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjanse for at du har Cøliaki? (Glutenintoleranse). Det er da veldig normalt å kjenne at det klør i hele kroppen, og det at man tar varme dusj kan sikkert gjør det verre. Bare en ide....

Dessuten er det en produkt som fåes i USA som heter Aveeno. Jeg sliter selv med kløe over hele kroppen om vinter og dette har hjalp enormt. Du kan ofte finne på Ebay.

Tenker på 2 produkter som jeg har brukt mot kløe:

Aveeno Skin Relief Body Wash Fragrance Free

og

Skin Relief Moisturizing Lotion

Her kan du kjøpe produktene på Ebay:

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...-All-Categories

Endret av royaltrux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rart at ingen har nevnt det, men det første jeg tenkte på da jeg leste alle som hadde disse plagene er at dere kan være er sensitive for stimuleringen.

Når man står under dusjen vil blodsirkulasjonen øke i de små kappilærene nærmest huden. Det kan føles ubehagelig dersom man er litt følsom for dette eller har dårlig sirkulasjon fra før.

Jeg kan f.eks få den følelsen i lårene dersom jeg går en lang tur i eks. litt trange jeans som rubber inntil huden.. Det klør helt intenst.

I tillegg til at man klør av stimuleringen dusjen gir, så gjør varmt vann at blodstrømmen går enda lettere og det oppleves ekstra kløent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest auchie

Jeg har slitt med dette i 10 år. Huden stikker så inn i granskauen etter å ha dusjet, eller om det er høy luftfuktighet i luften..noe som det ofte er i Bergen, så da stikker/klør det av og til selv om jeg ikke har dusjet. Det stikker så grusomt, jeg kan grue meg i flere timer til å dusje, eller av og til må jeg avlyse møter og avtaler, og iblant skulke skolen fordi jeg blir liggende hjemme å gråte og klø meg ihjel fordi det er så vondt. Har prøvd alt mulig av oljer og fuktighetskremer, ingen kremer eller oljer hjelper. Eneste som iblant hjelper er om jeg tar mye solarium. Men det er jo ikke sundt det heller. Sitter nå mens jeg skriver å klør på armene, skulle vært en tur på butikken, men må utsette det fordi jeg må dusje først, og jeg driver å gruer og manner meg opp til å dusje.. for det er ett helsikken etterpå. I løpet av disse årene så har jeg hvertfall lært at vannkvalitet, vaskemidler til tøy, og oljer/kremer ikke kan gjøre forskjell. Lurer på om det er noe mat som gjør at jeg klør. Jeg tror også at jeg klør fordi huden er så tørr.. men smører den jo flere ganger daglig.. den burde jo da ikke være så tørr. Kan noe allergi mot mat gjøre at den blir så tørr?

....æsj.. har bare lyst å gå å stange hodet i veggen! Tror kanskje jeg gjør d. e litt mer behagelig d tror jeg enn å sitte her å klø. Hurra!

Er ikke så mye hjelp i mitt innlegg... om det er til trøst på en eller annen absurd måte så vet jeg godt hvordan du har det. I feel you! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene, men jeg opplevde det samme (i tillegg til at håret ble helt umulig). Gamle dårlige rustne vannrør og tilsetning av mye klor er bl.a noe som får folk til å reagere. Jeg kjøpte et vannfilter til dusjen fra Chanson og fikk et helt nytt og bedre liv i dusjen. Kjøpte forøvrig vannrenser til drikkevannet også, nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...