Saeria Skrevet 6. september 2008 #21 Del Skrevet 6. september 2008 JEg også klødde noe så innforjævlig på armene etter jeg hadde dusjet. Jeg fikk sånne rosa felter på armene og jeg kunne glatt klø meg til blods. Trikset for meg var å bytte ut dusjsåpen med dusjolje som Eucerin, Neutral og REN. De to første får du på apoteket. I tillegg dusjet jeg de siste minuttene i kaldere vann. Jeg skrudde ned varmen gradvis. Det er bra for hodebunnen også, særlig om en plages med fett hår. Jeg smurte meg med paraben- og parfymefri krem fra apoteket som var beregnet på tørr og sensitiv hud (Avene). Det hjalp meg veldig. Nå er jeg kløefri! Funker ikke dette, kan du prøve sauens krem mot atopisk eksem. Den lages ved å ta en flaske spenol og tilsette så mye udos choice som den klarer å absorbere. Tilsett et par dråper lavendelolje, da den har en beroligende effekt på huden. Rør godt, og sett flasken i kjøleskap. Barnet hennes ble kvitt eksemet, så det kan hende det kan være et alternativ for deg og? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 6. september 2008 #22 Del Skrevet 6. september 2008 Bruker som sagt veldig sjeldent dusjsåpe egentlig, men skal prøve noe slikt dusjolje likevel, kanskje det hjelper? Etterpå skal jeg ta en ganske kjølig dusj uten å vaske håret, skal bli spennende å se Er bare redd jeg stresser megselv litt for mye slik at jeg begynner å klø av stress Har vært så redd for at jeg har blitt "smitta" av kløen til sambo, han sliter med sterk kløe på leggene, uten at noen leger har greid å finne ut hvorfor. Ikke noe utslett eller noenting. Bare ekstrem kløe. Har ikke lyst til å bli smittet av det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. september 2008 #23 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Det er nok ikke smittsomt, denne kløen, men ofte har en sensitiv hud eller en eller annen form for eksem, uten at en vet det selv. Jeg opplever også at jeg tidvis har sykt tørre legger, men det var overarmene som var verst. Olje er noe helt annet enn såpe. Visst blir du ren av olje også, men den er mye bedre på å binde fukten i huden. Det gjør ikke såpen. Den tørker ut. For meg som elsker varme dusjer, var det litt hengebart å gå over til et gradvis kuldesjokk, men hverken hud eller hår likte å forlate dusjen i varm tilstand. Det var mye bedre for meg å tusle ut etter å ha kjølt ned. I tillegg var det viktig å smøre meg rett etter jeg hadde klappet meg tørr. Da fikk jeg maks utbytte. Det tok et par runder med dusjing før all kløen forsvant. Sikkert fordi jeg var så fryktelig tørr og irritert i huden. Endret 6. september 2008 av Saeria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 6. september 2008 #24 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg bruker ikke såpe, men Cosmica medical bad/dusjolje fra apoteket når jeg dusjer. Den er veldig god, og helt parfymefri. Er jeg ekstra tørr i huden kan jeg også smøre meg inn med den etter jeg har skrudd av dusjen, før jeg tørker meg med med hånkle. Jeg ville også tenke at det er lurt å ikke bruke for varmt vann når du dusjer. For varme løser opp fett, og dermed ville det vel være naturlig at veldig varmt vann fjerner mer av hudens naturlige fettlag. Men jeg har ingen fakta på det, så om noen har det må de bare protestere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. september 2008 #25 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg ville også tenke at det er lurt å ikke bruke for varmt vann når du dusjer. For varme løser opp fett, og dermed ville det vel være naturlig at veldig varmt vann fjerner mer av hudens naturlige fettlag. Men jeg har ingen fakta på det, så om noen har det må de bare protestere. Jeg har heller ingen fakta å vise til, men lange, varme dusjer gir defintivt mer kløe enn de kortere i relativt kaldt vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. september 2008 #26 Del Skrevet 6. september 2008 For hodebunnens del, vil varmt vann utløse en større produksjon av sebum, noe som gjør at håret fortere blir fett. Særlig hvis man i tillegg masserer veldig når man shamponerer. Når man skyller med kaldere vann, roes hodebunnen ned, og sebumproduksjonen senkes. Hodebunnen blir nesten litt stressa av for varmt vann, og vil beskytte seg selv. For huden sin del, tror jeg nok at for varmt vann har en uttørrende effekt, og sier meg enig i Humleblomst og Leos teorier. Varmt vann åpner jo porene og da er gjerne faren for uttørring større. Avslutter man med kjølig/kaldere vann, lukkes porene igjen. Huden er mer beskyttet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. september 2008 #27 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg vet at du sa at du har prøvd flere vaskemidler for klærne. Men har du prøvd de som er uten parfyme og optisk hvitt? Jeg kan ikke bruke det for da får jeg kløe på spesielt beina. Jeg har brukt Neutral til klesvask i mange år. Det samme får jeg hvis jeg går med nylonstrømper. Ellers er nok dette med å unngå for varmt vann i dusjen et godt råd. Jeg håper du finner ut av det og ønsker deg god bedring og lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 6. september 2008 #28 Del Skrevet 6. september 2008 Rett og slett allergisk mot vann ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. september 2008 #29 Del Skrevet 6. september 2008 Det er forresten lenge siden jeg fant ut at jeg klør hvis jeg bruker klær, spesielt på overkroppen, produsert av syntetiske materialer, ja, så klør jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. september 2008 #30 Del Skrevet 6. september 2008 Rett og slett allergisk mot vann ? Det kan nok tenkes og selv har jeg nok tilbrakt så mye tid i vann at jeg har hatt rikelig mulighet til å utvikle allergi. På den annen side har jeg store planer om å fortsette å dusje hver dag, så akkurat den allergien må jeg nok finne, evt. har funnet, en måte å leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moqe Skrevet 6. september 2008 #31 Del Skrevet 6. september 2008 Det kan også være midd. Det er en hudinfeksjon som er ekstra ille etter du har dusjet, eller er i varme. Da blir det rødt, du kan få sår etter å klø o.l. Prøv en middkur, å se om det hjelper. Det kan du kjøpe reseptfritt på apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 6. september 2008 #32 Del Skrevet 6. september 2008 Rett og slett allergisk mot vann ? Tror du ikke man ville reagert etter å ha badet i sjøen og? Fikk nemlig ingen plager etter det i sommer. Men kanskje det bare er ferskvann? Mange gode råd, sitter og skriver liste og skal prøve alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #33 Del Skrevet 6. september 2008 Tror du ikke man ville reagert etter å ha badet i sjøen og? Fikk nemlig ingen plager etter det i sommer. Men kanskje det bare er ferskvann? Jeg kjenner en som har "vannallergi". Vedkommende reagerer ikke på saltvann, bare på ferskvann, og må ha alltid ha paraply med seg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vill Skrevet 6. september 2008 #34 Del Skrevet 6. september 2008 Hei! Jeg føler så veldig med deg. Har det på samme måte. Hatt det i 17 år nå. Har ikke så mange råd, men kan viderebringe tips jeg har fått hos hudleger: - uparfymert såpe/kremer/vaskemidler - unngå klorvann - saltvann er bra - smør deg inn med spenol (tykt lag) eller olje før dusjen, setter seg som et beskyttende lag på huden, tørker mindre ut - evt også smøre med olje etter dusj før tørk - innta minst mulig saltholdige produkter - kaldt vann kan hjelpe - lufttørke huden, ikke gni - la huden bli helt tørr før du tar på klær Det legen sier til meg er at i vann er det mye kalk som visse personer kan regere på, samt varme. Det hjelper meg å være barbert på leggene. Problemområdet mitt er kun armer, legger og lår. Blir virkelig gal.. Noen perioder kan jeg være bra, er verst på vår og høst. Av en el annen merkelig grunn. Håper virkelig at det ikke varer like lenge som hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 13. september 2008 #35 Del Skrevet 13. september 2008 Kan jeg bruke babyolje som dusjsåpe? Idag må jeg dusje, og jeg orker ikke sitte i dusjen slik jeg har gjort den siste uka (sitte med beina ut på gulvet...). Tenkte kanskje om jeg fikk kjøpt babyolje? Er så langt til nærmestr apotek og idag går det ikke busser >.< Ellers har jeg sålangt prøvd: Dusje/vaske håret i kaldt vann - fungerte veldig dårlig Lufttørke - hjalp ikke veldig, siden det begynte å klø før jeg gikk ut av dusjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #36 Del Skrevet 13. september 2008 Klør du om du dusjer i rent vann også? Jeg hadde problemer med kløe, og etter at jeg kuttet ut et stoff som heter sodium laureth sulfate har jeg ikke vært plaget på samme måten. Det det er et såpestoff som finnes i alle mulige produkter, det finnes til og med i de fleste produktene fra apoteket. Noen helsekostbutikker selger produkter uten sodium laureth sulfate. DrHauschka-produkter er uten dette stoffet, og jeg vet det finnes andre merker også. Jeg har reagert på dette stoffet i munnen alt fra jeg var liten, jeg fikk after av vanlig tannkrem. Jeg har derfor brukt zendium-tannkrem siden den er uten det. Det var det som fikk meg til å tenke på at det kunne være jeg reagerte på dette stoffet ellers også. Du kan jo prøve å kutte ut sodium laureth sulfate en stund og se om det hjelper. Hvis du ikke har prøvd det alt! Jason dusjsåper inneholder heller ikke dette stoffet, og jeg er veldig fornøyd med disse produktene Men i hvert fall noen av dem inneholder aloe sånn i tilfelle Grafica reagerer på dét. Du kan få kjøpt småflasker for å teste. Ellers kanskje det kan hjelpe å bruke en uparfymert dusjolje, f eks et av produktene de selger på apoteket. Hvis du bruker babyolje bør du etter min mening bruke en som er basert på planteoljer, de "vanlige" babyoljene i matbutikken inneholder ofte irriterende stoffer (men kanskje coop änglamark sin er ok?). Du kan til og med bruke en vanlig, nøytral matolje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. september 2008 #37 Del Skrevet 13. september 2008 Hva med å starte på allergitabletter? Verdt et forsøk kanskje... Allergitabletter fungerer nok bare på høyfeber, altså nysing, kløende nese, kløende øyne og sånt... En annen ting som kan være verdt å sjekke ut er hvilket vaskemiddel og tøymykner du bruker. Jeg er sensitiv for endel av dem, og ofte slår ikke dette ut før jeg er i kontakt med vann! Prøv Neutra sine produkter f.eks. Uff, dette hørtes slitsomt ut for deg. Håper du finner ut av det!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_super_* Skrevet 13. september 2008 #38 Del Skrevet 13. september 2008 Har samme problemet, det er helt jævli når det står på som verst. Hos meg har det kun klødd når jeg har dusjet om morningen, har ikke vært på samme måte om kvelden. Problemet begynte for ca. ett år siden og det skjedde flere steder jeg var på besøk også. Fant etterhvert ut av det måtte være vaskemiddelet jeg reagerte på. Da jeg byttet ut vaskemiddelet ble det etterhvert bedre og var sikker på at det var det som gjorde det. Men så plutselig kom det tilbake nå for noen uker siden, verre enn noen gang. Igjen er det mest problemer når jeg dusjer om morningen rett etter at jeg har stått opp. Har nå byttet vaskemiddel til Neutral, og kjøpt dusjsåpe uten sodium laureth sulfate. Etter å ha vasket klær, sengklær og håndklær med nytt vaskemiddel og kun brukt ny dusjsåpe har jeg vært kløfri i to dager hvertfall! Så det virker som det hjelper. Har også tidligere hatt problemer after i munnen etter å ha brukt andre tannkremer enn zendium. Så det kan godt være det er dette stoffet som gjør det. Verdt ett forsøk for andre hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 13. september 2008 #39 Del Skrevet 13. september 2008 Etterpå skal jeg gå gjennom tråden og skrive punktvis liste over alle de gode rådene jeg har fått som skal forsøkes, for nå vil jeg nøye meg med å si TUSEN takk til alle som har bidratt Idag satt jeg og dusjet igjen (det er fryktelig ukomfortabelt for stumpen, altså!) og testet så etterpå med å bare skylle selve leggene med varmt vann. Den brennende følelsen i huden kom ikke idag, men det klødde fortsatt, selv om denne kløen kan jeg leve med, det er den brennende som er jævlig. Til gjengjeld klødde jeg idag over et større område på kroppen, nå har det spredd seg til nakken/skuldrene og korsryggen, samt lårene. Jeg sier bare, jeg er glad for at jeg er hjemmeværende nå, for jeg kan ikke dusje om kvelden (blir alt for våken, og så blir håret mitt så flatt neste dag) og jeg måtte jo stått opp to timer tidligere enn vanlig for å få dusjet og ventet på at kløen gikk over så jeg kunne fungere normalt... Huff! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ponine Skrevet 14. september 2008 #40 Del Skrevet 14. september 2008 Dette er som om jeg skulle skrevet det selv! Jeg har også slitt med dette, er på fjerde(!) året nå. Jeg fikk det helt plutselig da jeg flytta til ny by, men nå har det ingenting å si hvor jeg dusjer. Det klør like mye uansett. Hos meg er det ben og armer det klør på, ingenting på resten av kroppen. Og ikke noe utslett i det hele tatt. Når jeg bader ute om sommeren merker jeg heller ingenting. Jeg tror også jeg har prøvd alt. Byttet ut såper, shampo, vaskemiddel, lufttørking, dusje i kaldt vann... Håpløst. Har vært to ganger til fastlegen min. Første gang fikk jeg beskjed om at jeg bare hadde sensitiv hud og kunne prøve å ta en zyrtec hvis det ble for ille. Jeg prøvde det og det hjalp ikke. Andre gang ble jeg tatt mer seriøst og det ble tatt prøver hvor jeg fikk påvist forhøyet leverprøve i tillegg til allergi mot diverse. Jeg ble kalt tilbake for å ta flere prøver, men fikk aldri noe svar. Noen uker etter derimot fikk jeg brev om innkalling til hudlege. Hudlegen mente det mest sansynlig var elveblest uten eksem for det var visst mulig å få ved kontakt med vann. Så nå har jeg begynt med lysbehandling. Er ikke ferdig med den ennå, men jeg tror kanskje det har hjulpet litt. Så jeg kan ikke si deg hva det er men jeg ville tatt kontakt med fastlegen og blitt henvist til hudspesialist. Og stå på krava! Legen min tok meg som sagt ikke seriøst før jeg kom tilbake for andre gang. Dette har blitt en vane for meg, kanskje du kunne prøvd ut noe lignende: -dusje koppen maks annenhver dag, vaske med klut ellers -barbere legger med barbermaskin istedet for høvel -smøre med sensitiv krem (vet ikke om dette hjelper da det klør like mye uansett krembruk eller ikke, men er jo uansett greit å få litt fuktighet) -aldri dusje lenge om gangen -prøver å planlegge trening til dusjedager, av en eller annen grunn klør jeg mindre etter at jeg har trent -få på klær så fort som mulig, av en eller annen grunn klør det mindre når jeg har på bukse og genser -finne på noe rett etter dusjinga som får tankene bort fra kløen (feks gå ut, vaske leilighet). Det klør mindre når jeg er i bevegelse enn når jeg sitter i ro. Jeg håper denne kløen gir seg snart. Jeg savner det å kunne ta en dusj om kvelden før leggetid, det kan jeg ikke gjøre nå for da blir jeg liggende å klø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå