Gjest Grafica Skrevet 5. september 2008 #1 Del Skrevet 5. september 2008 Sukk, nå er jeg lei altså. I flere måneder har jeg slitt med kløende hud etter å ha dusja, spesielt på leggene og armene. Det har ikke gitt seg uansett hva jeg har prøvd. Det skjer uansett hvor jeg dusjer, gamle leiligheten i Oslo, nye i Porsgrunn, i London, hos svigers (som har vann fra egen brønn), hos mamma, på hotell... Jeg har byttet ut alt innholdet i dusjen flere ganger, nå er det kun frisørprodukter og produkter fra hudpleieserier der, men jeg har prøvd minst seks-syv forskjellige kombinasjoner med shampo, balsam, barberskum og dusjsåpe. Det skjer selv om jeg vasker håret og kroppen eller kun tar en kjapp kald/varm dusj for å kjøle meg ned/få varmen i kroppen. Jeg har brukt masse forskjellige fuktighetskremer både før og etter dusjen i tilfelle det var fordi huden er tørr. Men likevel så klør jeg. Idag ble jeg liggende på senga i en time og gråte fordi det gjorde så vondt, det klør så ille at jeg kjennes ut som om noen har helt syre på huden min. Men jeg har ikke noe utslett noe sted, ikke noe flass, ikke tørr hud... Jeg har gått perioder uten å barbere leggene og perioder med å barbere de hver dag, for å se om det utgjorde noen forskjell. Nada. Prøve å smøre huden med aloe vera og kortison, hjelper ikke. Gjør bare kløen verre. Jeg forstår ingenting! Noen andre som har opplevd noe lignende, eller som har noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperGjest Skrevet 5. september 2008 #2 Del Skrevet 5. september 2008 (endret) Jeg hadde det slik i et par måneder før sommeren. Endte opp med store sår over hele kroppen (spesielt leggene og armene) etter hver dusj da jeg ikke klarte å la være å klø. Gikk til legen som tok diverse tester og konkluderte med "uspesifisert matallergi" som ble verre ved dusjing fordi vannet tørker ut huden og gjør at eventuelle irritasjoner blusse opp. Etter et par måneder med helvete så ga det seg på dagen og har ikke kommet tilbake enda. Ikke spiser jeg annerledes eller gjør noe annerledes, men det stoppet bare. Dette var kanskje ikke så mye til hjelp, kanskje du bør ta deg en tur til legen? Å smøre meg inn med Spenol et par ganger om dagen lindret for min del. Endret 5. september 2008 av SuperGjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 5. september 2008 #3 Del Skrevet 5. september 2008 Var hos legen igår for noe helt annet... Glemte å spørre da. Får ikke ny time før slutten av oktober, tidligste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 5. september 2008 #4 Del Skrevet 5. september 2008 Bruk kortison eller noe lignende for å lindre, jeg har det veldig ofte på samme måte på leggene. Og jeg finner ikke ut av hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest duh Skrevet 5. september 2008 #5 Del Skrevet 5. september 2008 følg med da Agathe, hun HAR prøvd kortison. til deg TS, så kan jeg ikke forstå hva det er, men prøv å kutte ut enkelte matvarer og prøv. Prøv å fjerne alle meieriprodukter, hvis det ikke hjelper, prøv alle krydrede retter. Osv.. Eller har du vært mye i solen idet siste? Hadde solallergi da jeg var mindre, og ble slik etter en periode med mye sol. Klødde hele tiden i fuktighet og trengte sovepiller for å sovne. Håper det snart går over, er ikke noe gøy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 5. september 2008 #6 Del Skrevet 5. september 2008 Sorry så ikke det. Da har jeg dessverre ikke noen tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villen Skrevet 5. september 2008 #7 Del Skrevet 5. september 2008 Sukk, nå er jeg lei altså. I flere måneder har jeg slitt med kløende hud etter å ha dusja, spesielt på leggene og armene. Det har ikke gitt seg uansett hva jeg har prøvd. Det skjer uansett hvor jeg dusjer, gamle leiligheten i Oslo, nye i Porsgrunn, i London, hos svigers (som har vann fra egen brønn), hos mamma, på hotell... Jeg har byttet ut alt innholdet i dusjen flere ganger, nå er det kun frisørprodukter og produkter fra hudpleieserier der, men jeg har prøvd minst seks-syv forskjellige kombinasjoner med shampo, balsam, barberskum og dusjsåpe. Det skjer selv om jeg vasker håret og kroppen eller kun tar en kjapp kald/varm dusj for å kjøle meg ned/få varmen i kroppen. Jeg har brukt masse forskjellige fuktighetskremer både før og etter dusjen i tilfelle det var fordi huden er tørr. Men likevel så klør jeg. Idag ble jeg liggende på senga i en time og gråte fordi det gjorde så vondt, det klør så ille at jeg kjennes ut som om noen har helt syre på huden min. Men jeg har ikke noe utslett noe sted, ikke noe flass, ikke tørr hud... Jeg har gått perioder uten å barbere leggene og perioder med å barbere de hver dag, for å se om det utgjorde noen forskjell. Nada. Prøve å smøre huden med aloe vera og kortison, hjelper ikke. Gjør bare kløen verre. Jeg forstår ingenting! Noen andre som har opplevd noe lignende, eller som har noen tips? Har du vurdert om det er mulig du reagerer på tøymykner eller vaskemiddel du bruker på klær, håndklær eller sengetøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #8 Del Skrevet 5. september 2008 Hva med å starte på allergitabletter? Verdt et forsøk kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 5. september 2008 #9 Del Skrevet 5. september 2008 Ja det glemte jeg å nevne, villen. Har byttet vaskemidler opptil flere ganger også. Har som sagt vært plaget i flere måneder og ser ingen fellesnevner i matveien heller! Får i meg generelt lite melkeprodukter, litt melk i te og rømme nå og da. Plagene begynte før sola dukka opp. Hmmm vet liksom ikke hva jeg kan kutte ut ellers av mat. Gikk på allergitabletter i hele vår pga pollen, men kløen var like ille da. Argh, så irriterende dette er altså! PS: Takker for alle forslag, det hjelper meg å finne ut hva som IKKE er årsaken hvertfall, og det hjelper jo litt, det og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sense Skrevet 5. september 2008 #10 Del Skrevet 5. september 2008 Det var som om jeg skulle skrevet innlegget selv!! Har det helt likt, og det er grusomt. Har igrunn ikke så mye lurt å skrive desverre, annet enn at jeg ikke klør så forferdelig mye etter dusjen om jeg lar være å gni huden tørr med hånkleet. Helst lufttørker! Har du prøvd det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2008 #11 Del Skrevet 5. september 2008 Kanskje det rett og slett er psykosomatisk? At det er noe stressrelatert i livet ditt som utløser det. Et problem, noe du tenker på, noe i forhold til jobb/studier, at du er deprimert eller andre sider ved livet ditt som gjør at det ikke er helt som det har vært. Man bør ikke undervurdere hvordan psyken kan innvirke på det somatiske. Eller omvendt. Det er tydelig at du er plaget med dette og at dette akkurat nå er noe du tenker mye på. Altså forverres sirkelen ved at du venter på denne kløen, og dermed stresser deg opp enda mer. En annen ting kan jo være at du rett og slett irriterer huden din ved å forsøke så mye forskjellig, kremer og såper og annet. Mine råd er: - Forsøk å dusje så lite som mulig i det hele tatt (høres ekkelt ut, men prøv å kanskje dusje annen hver dag, og vask deg heller med klut de andre dagene) - I forhold til å vaske håret så kan det være at det er noe i shampoer/balsamer generelt som du reagerer på, noe som er felles uansett hvilket produkt det er. Forsøk derfor å vaske håret og dusje separat. Bøy deg over dusjen/vasken/badekaret og vask håret, slik at såpen fra hårprodukter ikke kommer på resten av kroppen. Og dusj kroppen etterpå eller før eller en annen gang. - Ikke bruk såpe når du dusjer, og heller ikke krem etterpå. Men en nøytral olje uten parfyme, som Decubal fra apoteket. Enten som du smører mens du dusjer, eller som du smører/sprayer direkte på huden etterpå og lar det trekke inn litt. - Isteden for å bruke håndkle kan du tørke deg med et laken, fordi håndklær som oftest er "nuppete" og skrubber litt Du kan jo forsøke dette en uke og se om det hjelper... Har en i familien som plutselig fikk det som deg, men mer uttalt som eksem etter en stund, og for henne var det shampoen/shampo generelt som var problemet. Dermed har det blitt separatvask for henne. Litt tidkrevende og irriterende i begynnelsen, men man venner seg til det meste. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss Skrevet 5. september 2008 #12 Del Skrevet 5. september 2008 Har en mann som har det akkurat som deg TS,prikking,nålestikk,kløe føles det visst ut som...... Han er da helt desperat etter dusj og nærmest ikke til å snakke til........ Ingen tegn til utslett eller tørr hud......ingen øyne kan se han klør,det er bare han som merker det. Ser grusomt ut..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 5. september 2008 #13 Del Skrevet 5. september 2008 Kan det være at du reagerer på temperaturforskjeller? Selv får jeg utslett (svak elveblest) av å dusje, og det har ikke noe å si hvilken såpe etc jeg bruker, for det er temperaturforskjellen som gir utslaget. Får utslett av å svette også så... Ikke så lett å skjønne seg på kroppen bestandig. Håper for din del at du finner ut av det eller at det plutselig gir seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 5. september 2008 #14 Del Skrevet 5. september 2008 Har en mann som har det akkurat som deg TS,prikking,nålestikk,kløe føles det visst ut som...... Han er da helt desperat etter dusj og nærmest ikke til å snakke til........ Ingen tegn til utslett eller tørr hud......ingen øyne kan se han klør,det er bare han som merker det. Ser grusomt ut..... Hm... slik fikk jeg da jeg prøvde å ta sol. Kunne ikke sove hele natten for det klødde og klødde inni grana. Ikke et eneste ytre tegn på at noe var galt. Men hvis sola ikke har skylden for TS, så er det jammen ikke godt å si... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 5. september 2008 #15 Del Skrevet 5. september 2008 Klør du om du dusjer i rent vann også? Jeg hadde problemer med kløe, og etter at jeg kuttet ut et stoff som heter sodium laureth sulfate har jeg ikke vært plaget på samme måten. Det det er et såpestoff som finnes i alle mulige produkter, det finnes til og med i de fleste produktene fra apoteket. Noen helsekostbutikker selger produkter uten sodium laureth sulfate. DrHauschka-produkter er uten dette stoffet, og jeg vet det finnes andre merker også. Jeg har reagert på dette stoffet i munnen alt fra jeg var liten, jeg fikk after av vanlig tannkrem. Jeg har derfor brukt zendium-tannkrem siden den er uten det. Det var det som fikk meg til å tenke på at det kunne være jeg reagerte på dette stoffet ellers også. Du kan jo prøve å kutte ut sodium laureth sulfate en stund og se om det hjelper. Hvis du ikke har prøvd det alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#Angel# Skrevet 5. september 2008 #16 Del Skrevet 5. september 2008 Henger meg på det som Humleblomst seier. Eg opplevde for noken år sidan å få masse raude utslett og klø veldig etter å ha dusja, ikkje i samme grad som deg, men allikevell.. Eg begynte å vaska meg med eit produkt som vaseline intensive care har som er uten såpe.. Det hjalp.. Eg kunne reagere bare eg vaska hendene med såpe som var masse parfyme i. Eg brukte den i mange år, og no kan eg igjen dusje med vanlig dusjsåpe uten å reagera.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 5. september 2008 #17 Del Skrevet 5. september 2008 Gjest med innlegg #11: Jeg sliter med depresjon ja, igår var jeg hos legen for å be om sykmelding for å finne ut at jeg må på NAV for å ordne det, og idag var NAV stengt... Dusjet etter at jeg kom hjem for å roe ned. Kanskje derfor det var så ekstra ille idag? Ellers takker jeg for alle gode råd og forslag! Skal prøve å dusje "vanlig" (vaske håret osv) med ganske kaldt vann, og prøve å dusje uten å vaske håret. Tusen takk for alle råd! Alt skal prøves Jeg pleier ikke å bruke dusjsåpe så mye, mener at kroppen blir rein nok av vannet! Svetter lite så prøver heller å vaske bort støv og sånt miss, du burde kanskje foreslå noe av dette for mannen din? Har den dypeste sympati for ham! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TittTitt Skrevet 5. september 2008 #18 Del Skrevet 5. september 2008 Jeg og hadde/har det sånn. I en periode går det fint, mens i andre perioder klør det og gjør vondt og stikker, og jeg og kan gråte for det er så vondt.. Har også prøvd å bytte ut alt av såpe, shampoo og vaskemiddel og tøymykner.. Merkelige greier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spiss Skrevet 6. september 2008 #19 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg sliter med det samme, det er pyton, men merket stor forandring da jeg fikk brønnvann i stedet for kommunalt vann... Nå skjer det bare av og til heldigvis. Kanskje du reagerer på noe i det kommunale vannet? Klor, tungmetaller o.l.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. september 2008 #20 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg klør også noe hemningsløst på bryst og rygg etter å ha dusjet. Vannkvaliteten spiller nok liten rolle siden det samme skjer uansett hvor jeg oppholder meg. Jeg har imidlertid merket markant bedring når jeg er påpasselig med å bruke dusjolje fra apoteket i stedet for såpe samt smører meg med fet, parfymefri krem etterpå (Decubal, også fra apoteket). Jeg tror vel rett og slett at vi blir ekstremt tørre i huden av all denne dusjingen... (Dyr bodylotion hjelper nemlig ikke. Den er ikke fet nok og fører, etter min erfaring i hvert fall, bare til at det klør mer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå