Gå til innhold

Hvor mange år yngre er en attpåklatt?

Gjest Dallis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke bare et spørsmål om aldersforskjell, tror jeg, men om aldersforskjell relativt til aldersforskjellen mellom de andre søsknene. Har du barn på 12, 9, 7 og 2, er toåringen opplagt en attpåklatt. Har du bare to barn, et på 7 og et på 2, blir det feil å kalle toåringen for attpåklatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en attpåklatt menes vel kanskje om du har en unge på 14 også kommer det en til ?

her sier de at min er attpåklatt men det er jo bare 5 år mellom dem -syndtes ikke det da ,men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det 8 år. Jeg tenker kontakt mellom søsken. Blir det mer enn dette føler jeg det tar mange år før søsknene får ordentlig kontakt med hverandre, om du skjønner meg. Jeg har selv en søster som er åtte år yngre enn meg, og det blir i meste laget altså. Vi har vært på så forskjellige plan i livet hele veien, at det er først nå, når jeg er 25, at vi har begynt å snakke skikkelig sammen og fått være søstre og venner samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får vi nok en attpåklatt, men det føles ikke sånn. Eldste er 13, 9 og baby over nyttår.

Ja, det vil jeg kalle en attpåklatt, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt spm. TS.... Vanskelig å definere, men for meg er en attpåklatt en som kommer en del år etter den nest siste. Dersom man har to eller tre barn tett i alder og deretter venter 5-6-7 eller flere år før den neste kommer, vil jeg karakterisere det som en attpåklatt. Hvis man har ett barn fra før som er 5+ år så får en til vil jeg også karakterisere det siste barnet som etterpåklatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ser jeg ikke aldersforskjell som definisjonen (iallefall ikke så lite som 8 år).

For meg går det mere på alderen til foreldrene i forhold til tidligere barn. Atpåklatt er for meg et "bonus"barn mange år etter at en egentlig hadde fått de barna man ville ha (trodde man ville ha).

Prøve å forklare;

Har selv en søster som er 8 år yngre enn meg. Mamma og pappa var forholdsvis unge da de fikk meg, og dermed fortsatt unge da søsteren min ble født (meget etterlengtet etter bla prøverør). Ingen atpåklatt- bare "treig".

Hadde de derimot fått barn NÅ- da snakker vi atpåklatt!

Jeg fikk min datter relativt tidlig. Og skulle jeg få et barn til er jeg fortsatt "ung", mange på min alder som ikke har fått barn enda. Da vil datteren min være minst 9 år- men alikevell ville jeg ikke definert det som atpåklatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil definere at barnet er en attpåklatt når forholdet mellom søskene er så stort at de ikke leker sammen/ holder hverandre med selskap naturlig. Men så er jeg oppvokst med at det max er to år mellom oss søskene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fire søsken hvor det er 9 år mellom eldste og yngste, vil da ikke kalle min bror for en attpåklatt av den grunn. Vi kom med 2-4 års forskjell.

Samme med meg selv og mine barn hvor det også er faktisk 9 år mellom den eldste og yngste. Føler ikke at yngstemann er en attpåklatt. Men, om jeg nå skulle ha blitt gravid og fått ett barn med samboer nr. 3 og en aldersforskjell på 27 fra min eldste og 18 fra yngste så vil jeg absolutt kalle det attpåklatt for alle involverte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en dame har barn på 12,8,4 og 0 er alle de tre siste barna attpåklatter da?

Nei, da er ingen attpåklatter fordi det er jevnt mellomrom mellom alle. Har du problemer med å få en attpåklatt, eller? :ler:

Edit: Ser jo at du ikke har det, men at du kommenterte innlegget til gjest. Beklager llitt for raskt resonnement, som i tillegg var helt feil.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er vi 4 søsken der jeg ser på min bror som atpåklatt!

Søster nr.1) 1967

Søster nr. 2) 1968

Meg nr. 3) 1970

Min bror nr. 4) 1977 (atpåklatt)

--------

Forøvrig har min søster nr.1 fem barn der jeg ser på de to siste som atpåklatter! Alder: 21, 19, 13, 5 og 3 år!

Forøvrig har hun på 21 fått barn selv....

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg vil si en attpåklatt er når de andre barna ikke er barn mer, men tenåringer eller eldre.

Så du anser ikke en søskenflokk på 10, 8 og 1 som å ha en attpåklatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir kjempefeil å si et nøyaktig tall som definerer hvor grensen på attpåklatt går.

I min familie har mamma fått barn i to omganger. De to yngste er ikke attpåklatter for henne, selv om hun har fått alle barna sine i løpet av en periode på 15 år. Yngstemann her ser i heller ikke på seg selv som dette.

Jeg definerer heller en attpåklatt som et barn som kommer som et bonus, et mer eller mindre uplanlagt barn - når man egentlig har sett seg ferdig med å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...