Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilke(n) bank er mest gunstig for førstegangsetablerer som vil ha lån til bolig? Tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte individuelt. Sett opp en oversikt over din økonomi, hva du har av utgifter og hva du regner med å kunne betale. Ta deg så en runde og hent tilbud fra flere banker. Husk at det er mulig å forhandle seg frem til bedre vilkår.

Skrevet

Min erfaring er at det ofte lønner seg å gå i en bank du har et forhold til.

Sjekk gjerne tilbud i andre banker også. Hvis du får et godt tilbud i en annen bank, så ta med deg tilbudet til banken du bruker til vanlig. Spør om de kan matche dette tilbudet.

En ting er hva som er gunstig, en helt annen ting er om banken er villig til å gi deg et lån.

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å ha et godt kundeforhold med banken.

Skrevet

Og får du ikke lån i banken kan du søke kommunen du vil flytte til om startlån.

Skrevet
Jeg tror det viktigste er å ha et godt kundeforhold med banken.

Enig. Ikke alltid lønnsomt å bytte bank.

Det er utrolig hva man får til om man har en kontaktperson man kjenner i banken.

Skrevet

dnb har førstehjemslån, kan låne 100% til 6,5%rente.

ingen krav til egnkapital, men må ha bsu og være mellom 18 og 34, og det må være deres første boligkjøp.

vi fikk lån på 1,7mill, uten å være kunder i banken. fikk en kar som driver med dette til å sjekke ut hva som lønte seg for oss da vi ikke hadde noe egenkapital, og det beste var dnb.

selv om banken i seg selv scorer lavest på alle tester...

men man kan jo ha skandia-banken i tillegg! :kul:

jeg var forøvrig kunde i sparebank1 før dette, men de var ikke så veldig mye bedre enn dnb, og ikke hadde vi fått dette lånet i sb1 heller..

Skrevet

Enig med dem som sier at det lønner seg å utvikle et godt forhold til banken. Sjekk med banken du allerede er kunde i. Hør hva de kan tilby. Og gjør gjerne som foreslått lenger opp, skaff et godt tilbud fra en annen bank og utfordr din egen bank til å toppe tilbudet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Husk også at det kan finnes spesielle tilbud. I Oslo har OBOS avtale med Postbanken. Jeg tror du får 0,5 prosent lavere rente i Postbanken hvis du kjøper en bolig tilknyttet OBOS. Det kan hende andre boligselskap har tilsvarende ordninger.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da vi skulle ha lån for ca 2 1/2 år siden, hjalp det ikke å ha vært trofast kunde gjennom mange år. Vi undersøkte litt og hadde endel å sammenligne med. Vi valgte Postbanken, og har vært fornøyde med de. Ca hvert halvår tar vi en runde ut til andre banker og spør om de kan tilby oss en bedre rente enn hva vi får av Postbanken. Dette har ikke skjedd. Ja til et helt prosentpoengs rentenedsettelse!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og min samboer kjøpte leilighet i går :) Vi fikk lån i den fjerde banken vi prøvde. Gjensidige nor. Ingen av oss er kunder der. Bankene vi hadde hatt et kundeforhold til hele livet ville ikke gi oss lån.

Vi har førstehjemslån og lånte hele kjøpesummen for at vi skal spare BSU til maks beløp. Hva renta er vet jeg ikke, men tror bankene ikke varierer så mye.

Skrevet

Hva må dere betale i terminbeløp til banken? (pr måned?)

Skrevet

Det kan man jo bestemme selv. (Forutsett at man får betal innen max år.)

Vi lånte for 2 1/2 år siden 415 000 til leilighet innenfor 80 %. Tok det over 17 år. Betalte da i overkant av 3000 kroner pr. mnd. Betaler nå inn 6400 kroner pr. mnd, er innenfor 60 %, og har 5 år igjen. Betyr at vi betaler på lånet i totalt 7 år, og at det lønner seg å betale inn mest mulig.

Skrevet

Det er klart at det lønner seg økonomisk å har kort nedbatalingstid, men vi har valgt laaang nedbetalingstid, selv om vi kunne ha betalt mer enn vi gjør. For oss er det viktig å kunne leve godt ved siden av.

Om 25 år har lønningene økt og verdien av boligen er mye høyere.

Mye av pengene vi har til overs går til å oppgradere standarden.

Det lønner seg ikke å bo seg ihjæl!

Skrevet

Da har jeg også et råd å komme med her:

Ikke se deg blind på lånerenta - vurdèr hele ditt kundeforhold. Det et TOTAL-behovet ditt du må se på - ikke ett enkelt tilbud!

Ikke sammenlign med hva andre får - se på ditt eget behov. Hva slags banktjenester har du behov for? Det er viktig å sjekke gebyrer m.m. på alle tjenestene du har behov for - rentesatsen på dine andre konti.

Det er fort gjort å se seg blind på lånerenta. Noen shopper èn tjeneste her og en annen tjeneste der. Greit nok - men kanskje det hadde lønt seg å ha alt samlet på ett sted???? Det finnes banker som har billigere/ingen gebyrer på brukskonto for total-kunder.

Ikke fokusèr for mye på at naboen har 0,25% lavere rente - det er ikke sikkert at h*n har like gode betingelser på sine andre banktjenester.

Så mitt råd er: Sjekk hele ditt TOTAL-behov!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...