Gå til innhold

Blinking i rundkjøringer


Lenestol

Anbefalte innlegg

Har du noe kilde til en lov som sier at man MÅ blinke seg inn?

Når jeg tok lappen både på bil og på vogntog, så har jeg hele tiden lärt at man KAN og BÖR blinke seg inn og at man MÅ blinke seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som de andre sier, at man BØR blinke seg inn, men MÅ blinke seg ut. I Sverige MÅ man blinke seg inn dersom man skal til venstre eller helt rundt (er usikker på om man må når man skal til høyre). Tror en del forvirring kan komme av at det er mye svensker her, eller at en del tar kjøreopplæring i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Nina_*
Men man kan ikke alltid vite om personen skal til høyre eller venstre eller rett frem. Ikke alle er like flink til å plassere seg riktig.

Vel, da bør disse førerne lære å plassere seg riktig for å få flyt i kjøringen. Blinking skal ikke være noen sovepute.

Jo, man skal blinke seg inn. Hvorfor har vi blinklys?

Ehh, for å bruke dem i andre anledninger. Å blinke seg inn i en rundkjøring står for meg som like overflødig som å blinke seg inn i eget felt etter en forbikjøring.

Sier som andre her - man kan blinke seg inn hvis man vil, men å blinke seg ut er viktigere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen vits i å blinke seg inn, det sier seg jo selv at du skal inn i rundkjøringa? :klø:

Jeg blinker meg bare ut. Drit irriterende å vente på å komme inn i rundkjøringer bare fordi folk ikke gidder å blinke seg ut.

I følge min kjørelærer skal man bare blinke seg ut. Eller, man skal blinke til høyre før rundkjøringen hvis man skal ut i første avkjørsel da. Men jeg blinker meg da altså bare ut. Som sagt før, det er da opplagt at man skal inn i rundkjøringen, men det er viktig å vise når man skal ut av den.

Jeg blinker bare når jeg kal ut av rundkjøringen.

Passer på at jeg ligger rett i rundkjøringen slik at bilistene rundt meg vet hvor jeg er på vei :)

(Kjørelæreren min sa aldri noe om at jeg måtte blinke når jeg skulle inn i rundkjøringne, bare når jeg skulle ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pittieutlogget
Jeg lærte at man må blinke seg inn både inn og ut.

Man må ikke blinke inn. Jeg bruker det kun når jeg ser at det er til hjelp for andre trafikanter. feks uoversiktlig liten rundkjøring der jeg skal inn på en vei som ikke brukes mye. Ellers skal plasseringen erstatte innblinkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig revnende likegyldig hva den enkelte har lært som er riktig?

Det som stemmer er det som står i loven, og jeg kan ikke se noe der om at man SKAL blinke seg inn i en rundkjøring.

Slik jeg har forstått det så SKAL man blinke seg ut og man SKAL blinke ved feltskifte.

Dette er forsåvidt det man blir bøtelagt for etter det jeg har forstått. Nå bruker jeg å blinke inn dersom jeg skal til venstre eller helt rundt også, men jeg er faktisk litt usikker på om man kan bli bøtelagt av å la være. Det blir vel en vurderingssak slik som det står i loven?

Ellers så ser jeg ofte at politibiler selv bryter disse reglene. Kjørte bak en patruljebil på onsdag som ikke blinket en eneste gang. Kanskje dem er fritatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel si at vi nordmenn ikke har den store utfordringen med rundkjøringer vi har jo mest ett og to felts rundkjøringer. Det er værre om man leier seg bil i utlandet og kommer til en med 7 eller 11 felt. hehe

men her jeg bor er rundkjøringene så lave at om vinteren hender det at folk glemmer seg og kjører rett over. Lurer på om de kommer til å sette opp skilt til i vinter:P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da bør disse førerne lære å plassere seg riktig for å få flyt i kjøringen. Blinking skal ikke være noen sovepute.

Ehh, for å bruke dem i andre anledninger. Å blinke seg inn i en rundkjøring står for meg som like overflødig som å blinke seg inn i eget felt etter en forbikjøring.

Sier som andre her - man kan blinke seg inn hvis man vil, men å blinke seg ut er viktigere

Jeg har ikke sagt at blinklys skal være en sovepute.

Vi har blinklys for å vise hvor vi skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal få bot dersom man ikke blinker seg ut og det er kontroll. Men har hørt om et par rundkjøringskontroller der politiet bare har gitt opp til slutt, siden 4 av 5 ikke kan reglene for rundkjøring....

men her jeg bor er rundkjøringene så lave at om vinteren hender det at folk glemmer seg og kjører rett over. Lurer på om de kommer til å sette opp skilt til i vinter:P hehe

HAHAHAHAHA! FANTASTISK!!!!:):)

Takkar for masse tilbakemeldinger!

...jeg konkluderer med at man SKAL blinke seg ut, men BØR blinke seg inn (sistnevnte dersom man skal til høyre, venstre eller helt rundt)

Vegvesenet (takk for link :goodbye:) skriver om blinking:

"Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser. Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

:regn: Typen er i dusjen nå, men skal få se på dette så fort han er ferdig!!!:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAHAHA! FANTASTISK!!!!:):)

Takkar for masse tilbakemeldinger!

...jeg konkluderer med at man SKAL blinke seg ut, men BØR blinke seg inn (sistnevnte dersom man skal til høyre, venstre eller helt rundt)

Vegvesenet (takk for link :goodbye:) skriver om blinking:

"Bruk av blinklys

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser. Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

:regn: Typen er i dusjen nå, men skal få se på dette så fort han er ferdig!!!:) hehe

Har typen din paraply med seg i dusjen? :haar: Hvorfor ikke bruke denne smileyen: :dusje: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...