Gå til innhold

Hva er grunnen?

Gjest Lily1

Anbefalte innlegg

I løpet av 1 uke fikk tråden "Hvem ser du litt ned på" 92 svar, mens den motsatte tråden, "Hvilke egenskaper/hvilke mennesker ser du opp til", kun har fått 20 svar på like lang tid.

Jeg lurer på hvorfor det er så mye lettere/morsommere å fremheve andres negative egenskaper/se ned på andre, framfor å se deres gode egenskaper?

Selv om begge trådene ligger inne på "skråblikk og generaliseringer" og bør tas med en klype salt på grunn av det, synes jeg det er trist å se at det faktisk er slik at det er lettere å fokusere på det negative framfor det positive.

Endret av Lily1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje mange mennesker har problemer med å fokusere på det positive, både hos seg selv og andre? Det er lettere å legge merke til ting man ikke liker, fremfor det man liker. Og at folk er ok tar man liksom som en selvfølge, ergo legger man ikke like mye merke til dem, ei heller hvorfor man synes de er ok. Tenker jeg kanskje....

Går man ikke mye lenger rundt og irriterer seg over et irriterende menneske, enn man går rundt og er glad pga et fantastisk menneske? Og er det ikke også litt sånn at vi irriterer oss lettere over folk som har meninger som går på tvers av våre egne, eller som gjør ting vi selv aaaaldri ville gjort? Mens vi liker folk som er som oss selv, uten å tenke over det noe særlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Tror Mysan er inne på noe der.

For min egen del synes jeg det også er lettere å sette ord på negative faktorer ved andre folk, enn ting jeg beundrer og ser opp til. Trist men sant!

Kanskje burde man ta seg litt bedre tid til å reflektere over det positive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanna panna_*

Jeg merker at i tråder som "hvem ser du ned på", "Hvorfor har du fordåmmer" provoserer folk mer enn i tråder som "hvem ser du opp til".

En kan bli provosert av at noen sier "Jeg ser ned på noen som spiser pizza".

Men få svarer på "Jeg ser opp til mamman min siden hun lager god pizza".

Derfor tror jeg slike tråder skaper flere svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mange mennesker har problemer med å fokusere på det positive, både hos seg selv og andre? Det er lettere å legge merke til ting man ikke liker, fremfor det man liker. Og at folk er ok tar man liksom som en selvfølge, ergo legger man ikke like mye merke til dem, ei heller hvorfor man synes de er ok. Tenker jeg kanskje....

Går man ikke mye lenger rundt og irriterer seg over et irriterende menneske, enn man går rundt og er glad pga et fantastisk menneske? Og er det ikke også litt sånn at vi irriterer oss lettere over folk som har meninger som går på tvers av våre egne, eller som gjør ting vi selv aaaaldri ville gjort? Mens vi liker folk som er som oss selv, uten å tenke over det noe særlig?

Tror Mysan er inne på noe der.

For min egen del synes jeg det også er lettere å sette ord på negative faktorer ved andre folk, enn ting jeg beundrer og ser opp til. Trist men sant!

Kanskje burde man ta seg litt bedre tid til å reflektere over det positive?

Veldig enig med dere begge. :)

Jeg merker at i tråder som "hvem ser du ned på", "Hvorfor har du fordåmmer" provoserer folk mer enn i tråder som "hvem ser du opp til".

En kan bli provosert av at noen sier "Jeg ser ned på noen som spiser pizza".

Men få svarer på "Jeg ser opp til mamman min siden hun lager god pizza".

Derfor tror jeg slike tråder skaper flere svar!

Den aktuelle tråden (hvem ser du litt ned på) er nok ikke så provoserende, da hadde det blitt veldig mye mer debatt i tråden enn det er.

Det er det er lagt opp til ren oppramsing av "negativitet".

Jeg kan skjønne den motsatte tråden kunne fått flere svar dersom tittelen hadde hatt en annen ordlyd... å se opp til noen/beundre noen, er litt mer "høytidelig" enn å like noen.

Men det er fenomenet "negativitet vs positivitet" jeg reagerer på.

En skulle tro at alle som hadde ramset opp alle ting og egenskaper de ser litt ned på i den første tråden, hadde kunnet ramse opp den positive motsatsen i den andre tråden, og dermed skapt en balanse mellom positivitet og negativitet...?

For å bruke ditt eksempel: Dersom jeg hadde skrevet "jeg ser ned på de som spiser pizza!" i den første tråden, hadde det for meg vært naturlig å skrive "jeg ser opp til dem som klarer å ha et sundt, godt og variert kosthold til alle måltider hver dag!" i den andre tråden...

Jeg synes som sagt det er litt trist at det så tydelig er lettere/mer morsomt å fokusere på de negative egenskapene framfor de positive egenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...