Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som vet forskjellen?

For meg så er det en og samme ting.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er, for meg, at når jeg bare er betatt, så liker jeg og er på nippet til å bli forelsket - men det er fremdeles mulig å trekke seg unna. Har jeg blitt forelsket er det mer alvorlig.

Skrevet

Ikke langt mellom betatt og forelskelse, fin fin balanse linje det da!

Uansett samme suppa har med følelser å gjøre :yvonne:

Skrevet

Kan minne litt men likevel stor forskjell syns jeg. Er man betatt er det mer "ut av øyet ut av sinn". Forelskelse er mer dyptgående og ligger der mer konstant.

Skrevet

I MITT HODE fungerer det slik:

Er man betatt av noen, kan man f.eks være fascinert av personen, synes personen er vakker osv. Eller man kan synes at personen er morsom eller interessant. Man kan være fascinert av gode kvaliteter.

Men det er ofte ikke mer en det. Og man blir ofte påmint på det når man ser personen.

Er man forelsket er det mye dypere. Det er ekte og genuine følelser som ofte bobler og skaper lykkerus. Man tenker på personen nesten nonstop, og man føler en lengsel.

For meg er det to vidt forskjellige ting.

Kanskje litt rart forklart men.. :)

Så jeg er enig med Kosemose!

Skrevet

Det skal litt mere til for å bli forelsket enn kun betatt!

Forskjellen er vel at om du er forelsket så forguder du den personen når han snakker, gjør bevegelser mm - når du er forelsket så ser du bare han og teenker ikke engang over hva han sier eller gjør!

Skrevet

Når jeg er betatt av noen liker jeg ham veldig godt der og da.

Når jeg er forelsket i noen, klarer jeg ikke la være å tenke på ham hele tiden.

Skrevet

Jeg tenker på det slik at hvis du er forelsket, så ønsker du å være kjæreste med personen, mens du godt kan være betatt av en du ikke vil ha som kjæreste.

Skrevet

Betatt går på rene ytre faktorer for meg.

Forelskelse går på både ytre og indre faktorer.

Skrevet

Betatt, fortsatt usikkert hva man føler, man er sjarmert og liker vedkommende godt.

Forelskelse, da er det ingen tvil om hva man føler, man svever på en rosa sky, har vansker med å konsentrere seg, tenker bare på den personen...

Skrevet

Jeg ble lett betatt for bare ett par år tilbake i tid. Og kunne fint være betatt av opptil flere stykker samtidig. De facinerte meg, egenskapene de hadde appelerte til meg and so on. Kunne smådagdrømme litt om dem om jeg kjedet meg og slikt. Litt koselig å tenke på dem og slikt.

Når jeg ble forelsket i samboeren, så var det en mye dypere, varmere, kilende følelse å tenke på ham, og det gjorde jeg konstant. Hele tiden. Fikk flere kommentarer fra venninner og bekjente om at jeg virket så lykkelig, fordi jeg gikk rundt og småsmilte hele tiden. Det kriblet i hele meg bare jeg tenkte på ham, og når jeg fikk en melding så hoppet jeg til, og måtte lese den med det samme, bare i tilfelle det var fra ham.

Kort sagt, så er for meg det å være betatt en følelse av å like noen, og å være facinert av dem, det å være forelsket er en videreutviklet versjon av det, som er en mye dypere, og mer altoppslukende følelse. ^^

Skrevet

Betatt: Synes en fyr er litt kjekk...har kanskje litt "skitne" tanker :sjenert:

Forelsket: Klarer ikke å tenke på noe annet en HAM. Venter på sms eller telefon, kan leve på luft og kjærlighet, kan ikke få nok av ham.

Elsker: Sjelevenner som kjenner hverandres mørkeste hemmeligheter og verste uvaner, og fremdeles synes den personen er den vakreste personen i hele verden :rødme:

Skrevet

Jeg har en fyr jeg er betatt av/interessert i. Grunnen til at jeg bruker ordet betatt, er at dette er en fyr jeg ikke kjenner, men som har en utrolig utstråling, sjarm, fantastiske øyne, flott smil, kjekk, +++ THan har gjort et solid inntrykk, og jeg tenker litt på han, og dagdrømmer litt når jeg ikke treffer han...

Føler jeg må kjenne en person for å bli forelsket. Om ikke annet, så kjenne litt... Da kommer den boblende rusen, vandringen på rosa skyer og en herlig glede. Og selvfølgelig helt perfekt dersom det er gjengjeldt.

Om vi skal snakke om noen form for skala her, kan den se ut slik:

- legge merke til: en person jeg legger litt ekstra merke til, men som jeg ikke tenker mer på senere

- interessert i/betatt av: en som jeg har lagt merke til, og som ikke forsvinner igjen. Som jeg ønsker å se mer til, og ikke glemmer så lett

- forelsket: en jeg sannsynligvis har vært betatt av, og som jeg nå har blitt litt kjent med, og som viser seg å bli mer og mer "perfekt" i mine øyne. Jeg er rett og slett forelsket...

- kjærlighet: dypere, varig og inderlig. En god følelse helt inn i hjerterota, som føles fantastisk.

Aner meg at skalaen sikkert kan endre seg mye, også for meg, men er i alle fall et utgangspunkt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...