Gå til innhold

Økonomi i samboerskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

16.09 blir jeg samboer for første gang, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan dere vil anbefale oss å samkjøre økonomiene våre på enklest mulig måte? Vi er begge studenter (selv om han har spart opp en del penger og også tjener godt på deltidsjobben sin), og har ikke mulighet til å kjøre helt "mine penger er dine penger" enda.

Jeg tenker det kanskje er lurt å opprette en ny brukskonto med to kort der vi setter inn en fastsatt del av studielån/lønn hver måned, og så bruker dette kortet/kontoen til alt felles, mens vi beholder en mindre sum på våre egne kontoer og kan disponere dette til andre ting.

Er dette en vanlig og lur måte å gjøre det på, eller har noen andre forslag? Setter pris på alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åpne en regningskonto sammen, så setter dere begge inn en fast sum hver mnd som dere betaler regninger fra. Husleie, ström, TV etc

Også kan dere kanskje legge til side hver deres del av pengene til mat, som da skal rekke for begge to pr mnd.

Resten av pengene på hver deres konto brukes separat.

Det vil jeg tro er den enkleste og mest rettferdige måten om man ikke da har "åpen" ökonomi hvor dere deler alt av penger.

Skrevet

Heia syntes ikke du trenger noe hjelp,forslaget ditt er jo supert :-) Lykke til.

Skrevet

Vi har vært samboere i tre år og bruker denne metoden. Deler husleie, strøm, tv internett og alle andre regninger i to. Ellers setter vi inn et fast beløp til en felles konto hver måned til mat og husholdning. Denne kontoen har vi hvert vårt kort til. Fungerer kjempebra. På den måten kan vi bruke våre private penger til hva vi vil uten noen klager fra den andre :)

Skrevet
16.09 blir jeg samboer for første gang, og i den forbindelse lurer jeg på hvordan dere vil anbefale oss å samkjøre økonomiene våre på enklest mulig måte? Vi er begge studenter (selv om han har spart opp en del penger og også tjener godt på deltidsjobben sin), og har ikke mulighet til å kjøre helt "mine penger er dine penger" enda.

Jeg tenker det kanskje er lurt å opprette en ny brukskonto med to kort der vi setter inn en fastsatt del av studielån/lønn hver måned, og så bruker dette kortet/kontoen til alt felles, mens vi beholder en mindre sum på våre egne kontoer og kan disponere dette til andre ting.

Er dette en vanlig og lur måte å gjøre det på, eller har noen andre forslag? Setter pris på alle innspill!

Å ha to kort på en felles konto som dere begge setter inn likt beløp på hver mnd som går til mat, felles utgifter og hyggelige ting dere gjør sammen er en ypperlig ide for å spare dere for krangling første mnd.

Vi gjorde dette og har det enda sånn etter 2 år med samboerskap. Passer oss perfekt og vi krangler ikke om økonomien. Vil han ha dyre hobbyer eller kjøpe dyre ting gjør han det av sine penger, og jeg shopper for mine og slipper innblanding i det;) Helt perfekt. Ha nettbank, så kan dere ha en egen regningskonto også som er felles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...