Gå til innhold

Topplån til boligfinansiering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe bolig sammen med faren min.Min far stiller med 80 prosent av finansieringen gjennom lån i Skandiabanken. Jeg har søkt annenprioritetslån i Husbanken men fått avslag. Vi har nå funnet ut at faren min skal ta opp topplån, så kan jeg betale til ham i stedet. MEN, hvor kan man ta opp dette lånet, og hva ca ligger rentene på. Dnb nor ville ikke gi topplån når vi hadde skandiabanken...

AAAAArgHH!

For en jungel dette er.

Noen erfaringer her inne kanskje??

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på at din far vil få topplån i en annen bank enn han har hovedlånet. Den banken vil da få 2. prioritet på lånet bak det som han har i Skandiabanken. Skal banken gi lån utover 80%, er det noe som bare blir gitt til gode kunder med veldig god likviditet. Selv da vil nok ikke banken strekke seg lenger enn til 90 %(nå ser jeg bort fra 1. hjemslån hvor det er mulig å låne 100%). Banken vil nok ikke regne din far som en god kunde når han har hoveddelen av kundeforholdet i annen bank.

Hvis du og din far skal eie sammen så har dere ikke noe krav til 1. hjemslån heller (jeg går ut fra at din far har, eller har hatt, bolig tidligere). Du kan være heldig å finne en bank som gir deg 1. hjemslån, men da vil det i hvertfall være et krav at du står som hovedlånetager. Du må nok også kunne vise til at du skal kunne klare lånet alene innen rimelig tid (rundt 1-2-3 år) slik at din far kan slettes som medlånetager.

Slik det ser ut for dere nå, bør dere starte sparing til egenkapital så fort som mulig. Det er ikke alle som har mulighet til å få fullfinansiert ny bolig. Da får du/dere heller leie bolig til du/dere oppfyller kriteriene til å få lån.

Kan jeg spørre om hva din inntekt er? Hvor stort lån trenger du totalt for å kjøpe bolig? Har du gjeld fra før? Noe egenkapital?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...