Gå til innhold

Ååååå! Det er så mange STYGGE hus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager, men nå har jeg lett i måneder etter en bolig som ser fin ut både på utsiden og på innsiden! Og lett er det ikke..

Må si jeg blir ergelig over alle de stygge og upraktiske løsningene mange velger å leve med... for ikke å snakke om de klossene av noen hus som blir bygd her og der..

*stønn*

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Vet omtrent hva du mener.

Jeg har kjøpt hus, og ikke alle tingene var akkurat slik vi ønsket. Det ble valget mellom å inngå noen kompromisser eller å sette igang og bygge selv.

Plutselig ble enkelte furudetaljer i et "brukt" hus helt greit, gitt! :)

Gjest Gjest_Enig_*
Skrevet

Jeg er helt enig med trådstarter.

Estetikk i det offentlige rom stinker, og det er kommunepolitikerne sin feil, for de godkjenner rammene det bygges etter.

En annen ting er at et hus isolert for seg selv kan se helt fint ut, men når det plasseres sammen med andre hus, med annen arkitektur, skaper det bare kaos.

La oss rive og male om alt som er stygt, da blir alle glade. :enig:

Skrevet
La oss rive og male om alt som er stygt, da blir alle glade. :enig:

Det var det de sa på 60-/70-tallet og da de rev gamle flotte bygårder, trehusbebygning, Skansen restaurant osv og bygget opp de "flotte og moderne" murklossene...

Skrevet (endret)

Vi trodde ALDRI vi kom til aa finne et "ferdig hus" som var akkurat slik som vi villa ha det uten aa maatte forandre paa noe. Men plutselig, der var det! Og billig som FY! Riano fra Blaa Bolig. De er bare sykt billige!!!!!! Noekkel ferdig till under 1 million!

Meeeeeeeeen, saa kjoepte vi oss et hus istede som var ganske saa naert oppi droemmeboligen vi kunne komme uten aa maatte bygge nytt.

Men en dag skal jeg bygge Riano!!!!!

Endret av Darkannie
Skrevet

Enig jeg og..lite fristende å finne på Fnn.no om dagen.

Er det ikke det ene så er det det andre..kan ikke noen med GOD smak selge snart? :)

Skrevet
Det var det de sa på 60-/70-tallet og da de rev gamle flotte bygårder, trehusbebygning, Skansen restaurant osv og bygget opp de "flotte og moderne" murklossene...

Jamen de misforstod og rev de fine bygningene.

Nå kan vi rive eller tvangsombygge alle stygge moelvenbrakker og selvågbrakker. *grøss*

Let's roll!

Skrevet

Ikke noe mer fristende til salgs i dag heller *sukk*

Skrevet

takk guud for at flere mener dette. var redd det var jeg som hadde feil smak eller var syyyykt kresen når det kom til dette. men godt å høre at jeg er normal da.

ja jeg grøsser helt av dagens boliger. syns faktisk det er ofte penere arkitektur på leiligheter enn mange hus. flate tak/ eller alt for spisse med takbelegg, og usymmetriske vinduer, stygge grunnmurer, teite konstruksjoner og mye grelle farger ute å går ( akkuratt det sist nevnte er det billigste og enkleste å endre)

*sukk*

Gjest New Dawn
Skrevet

Hvis du skal ha det perfekte hus så må du bygge selv .. det er ikke mange som finner et perfekt brukt hus - ihvertfall ikke uten å pusse det skikkelig opp.

Skrevet

Akkuratt det du sa der har jeg og tenkt på : mange leiligheter er myyyye flottere en noen av de husene jeg foreløpig har funnet!!

Lurer på om jeg en dag blir nødt til å kjøpe tomt å bygge selv.. blir gæren av å se på finn..ikke en eneste bolig som frister...det sier sitt..

Hva koster det å bygge et hus da? Si ca 150 kvm

Skrevet
Akkuratt det du sa der har jeg og tenkt på : mange leiligheter er myyyye flottere en noen av de husene jeg foreløpig har funnet!!

Lurer på om jeg en dag blir nødt til å kjøpe tomt å bygge selv.. blir gæren av å se på finn..ikke en eneste bolig som frister...det sier sitt..

Sjekk blåbolig.no Der er sykt billige, det dyreste var paa 1,2 millioner. I husene faar du med kjoekkeninnredning og bad, alle doerer, trapper og lister, det som ikke er med er grunnmuren. De er billige som fy!

Skrevet
Sjekk blåbolig.no Der er sykt billige, det dyreste var paa 1,2 millioner. I husene faar du med kjoekkeninnredning og bad, alle doerer, trapper og lister, det som ikke er med er grunnmuren. De er billige som fy!

Suuupert takk takk :)

Men hvor står prisene? De var virkelig interessante.. :) SUPER link!

Skrevet

Vi sitter også her med med tanke på å bygge for første gang!

Blåbolig var en meget interessant link :)

Ellers har vi kikket på minibo, også en billigere måte å bygge på :)

Men for meg virker det nå som om blåbolig er et bede alternativ?

Noen som vet, som kan si mer om hvem av disse som lønner seg mest?

Skrevet

...som alle andre ferdighus så må du nok regne med det dobbelte innen du er ferdig, med mindre du klarer deg med en kontakt i hvert rom, få belysningspunkt akkurat den kjøkkeninnredninga og baderomsinnredninga som hører med og alle andre flater nøyaktig som de spesifiserer... En god huskeregel når det kommer til å bygge ferdighus er å gange prisen med to (+ to), da har du en realistisk sum.

Må innrømme at jeg ikke akkurat skjønner hva som skiller blåbolig.no fra andre leverandører - like trauste og kjedelige og haugevis av stilkopier, akkurat som alle andre ;)

Skrevet

Hvorfor må huset være så perfekt? Med litt maling og egne møbler og bilder kan alle hus bli bra. Slapp heller av litt og nyt livet...alt trenger ikke å være perfekt.

Tenk heller på hvilket strøk du vil bo i, husets beliggenhet og tomt...så kan huset bli et livsprosjekt som dere forandrer etterhvert når dere har lyst, råd og overskudd. Og blir det ikke perfekt noengang er ikke det krise heller...

Hilsen dama i det gamle huset i skogen :)

Gjest Elastica
Skrevet

Hva mener dere egentlig med at det finnes så mange stygge hus? Nå er jeg ikke aktiv på boligmarkedet, så jeg har ikke oversikt der. Ellers er jo de fleste boligområder preget av mange ulike stilarter som ofte kan tidfestes ganske nøyaktig. For meg er kanskje det viktigste at man er stiltro, og ikke forandrer husets personlighet i altfor stor grad dersom det skal pusses opp eller moderniseres. Det styggeste er muligens de husene som etter oppussing fremstår som hverken det ene eller det andre.

Jeg synes for eksempel det finnes mange fine hus fra sytti-tallet. De fremstår ofte som ærlige, praktiske og greie hus som ikke er stasjet opp med en hel rekke ting uten funksjon. Åtti-tallshus er muligens det verste. Jeg ville mye heller hatt et ordinært husbankhus fra sytti-tallet uten snirklete gelendere og karnapper enn et påkostet åttitallshus.

Her jeg bor er det en miks av alle slags stilarter, gjerne geografisk inndelt. De mest sjarmerende husene synes jeg er funkishusene fra tyve-tallet med skifer på taket.

De absolutt styggeste områdene er der hvor det er bygget i løpet av de siste årene. Det er virkelig en oppvisning i dårlig smak, med ferdighus uten substans, stilmiks av dimensjoner, overdådige hus med bittesmå tomter, vinduer, tak, søyler og form som ikke står i stil til hverandre. Er det noen som virkelig har bidratt til dårlig smak i husbransjen de siste årene er det vel ferdighuskonseptet.

Skrevet

På dagens boligmarked (av det som selges) er det veldig mye som ikke er fristende å flytte inn i i det hele tatt.

Det handler ikke om å være perfekt, det handler om å like og å bli glad i boligen. Personlig vil jeg aldri finne på å kjøpe et hus som jeg ikke faller for på visning. Hva er vitsen om man ikke skal glede seg masse til innflytting?

Når jeg kjøper ønsker jeg et praktisk og fint hus som passer min smak, helst uten å måtte pusse opp rom for rom...

Et hus for meg skal være behagelig å se på og å være i nærheten av..jeg ønsker et hus å bli glad i!

Skrevet

har egentlig gått med denne tanken selv, å kjøpe tomt og bygge et hus selv. samboer er snekker, så det hadde vært yppelig.. MEN tomter koster mye, og det kan gjerne bli et alt for dyrt prosjekt. tomt prisene har steget til værs, og det lønner seg nå å kjøpe hus og pusse opp..for der får man med både hus og tomt på kjøpet, enn å feks betale 500.000 kr for bare en tomt.. også skal man begynne å bygge.. materiall prisene er ganske dyre nå. selvom det hadde vært titusen ganger bedre å bygd opp et hus man hadde vært tipp topp fornøyd med..

Skrevet
For meg er kanskje det viktigste at man er stiltro, og ikke forandrer husets personlighet i altfor stor grad dersom det skal pusses opp eller moderniseres. Det styggeste er muligens de husene som etter oppussing fremstår som hverken det ene eller det andre.

Det er jeg enig i. Det er viktig å bevare husets sjel og personlighet når man pusser opp.

Noen går i den fella at de forandrer huset til dagens mote. De verste eksemplene er gamle hus med vinduer med gjennomgående sprosser som blir byttet ut med nye vinduer med falske sprosser. Eller trepanel som blir dekket med gipsplater. Noe annet jeg synes er trist er når vakre furutak i arkitekttegnede boliger blir malt hvite. Jeg bodde en gang i en slik bolig. Boligen var tegnet slik at grensene mellom ute og inne ble nærmest visket ut, ved at taket fortsatte utenfor huset og kun store vinduer skilte ute og inne. Utenfor var det vakker natur. De som kjøpte huset malte taket i stua hvitt og den fantastiske effekten ble ødelagt. Det forringet husets arkitektoniske verdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...