Gå til innhold

Flytte til Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er norsk statsborger og har bodd i Norge hele livet mitt.

Har fått meg kjæreste i Sverige og har et år igjen av utdannelsen min. Jeg vurderer å flytte til Sverige neste sommer.

Hvordan funker dette? Må man søke noe sted? Hvordan kan jeg skaffe meg et sted å bo (en leilighet) i Sverige når jeg ikke er svensk? Og hva med lån? Må man være svensk stasborger for å få lån i Sverige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du pakker det du skal ha med deg og flytter =)

Når det gjelder lån og slike rettigheter, så tror jeg det er det samme som i Norge.

Samboeren min er svensk, med svensk personnummer, skriven i Sverige og alt det der, men har likevel fått tatt et lån her i Norge.

Skrevet

Ikkeno problem, du melder flytting i både Norge og Sverige, du finner mer info på www.skatteverket.se under Folkbokföring. Du vil da få et svensk personnummer, som du trenger blant annet for å få opprettet deg en svensk bankkonto, noe som ofte er praktisk hvis du for eksempel skal jobbe og få utbetalt lønn, eller for å unngå gebyr på norske VISA-kort...

Når det gjelder leilighet så spørs det jo om du skal eie eller leie naturligvis, leiemarkedet i Sverige er i stor grad basert på et køsystem, slik at man opparbeider seg poeng etter hvor lenge man har stått i kø. Dette tipper jeg kjæresten din vet mye om, så han vil sikkert kunne hjelpe til!

Du trenger ikke være svensk statsborger for å få lån i Sverige, men du må vise til fast jobb/inntekt på samme måte som i Norge, naturligvis. Her trenger du også personnummer.

Et annet tips er å lese på http://www.grensetjansten.no/side.php?id=23 eller http://www.hallonorden.org

Lykke til!

Skrevet

Jag har "importerat en norrman" till Sverige för några år sedan.

Du behöver anmäla någonstans i Norge att du tänker flytta utomlands (minns inte var, kanske NAV?) och sedan skriva dig i Sverige (hos Skattemyndigheten). Som gjest ovan beskriver.

PÅ vissa ställen i landet är det praktiskt taget omöjligt att få tag i hyreslägenheter (läs storstäder) på andra ställen är det lättare.

Du kan behöva ansöka om ett svenskt personnummer. Utan personnummer är det svårt att få kontrakt på lägenheter eller att låna pengar. Du behöver inte alls bli svensk medborgare för att få lån, bara du har ett personnummer så frågar de inte om nationalitet.

Vi har nu varit gifta i 6 år och han är fortfarande norsk medborgare.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Hej!

Bor sen 9 år i norge och är fortsatt svensk medborgare.

Undrar lite över det som skrevs om kösystem i sverige för och få lgh. Det måste va i storstäderna det gäller... Haft flera lgh i sverige och det har inte varit kö för och få sig lgh. Kanske om du ska hyra men inte på köp.

Var det det du oxå menade?

ANna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...