Gå til innhold

Akvarium

Gjest Nishiki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å starte opp med akvarium igjen. Nå er det lenge siden jeg har holdt på med dette og jeg husker ingen ting.

Hvor stort akvarium bør man ha? Og hva trenger man av utstyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på hva slags fisker du skal ha.

Meld deg inn i et akvarieforum, så får du masse gode tips

Skrevet

Ingen som vet hvor stort akvarium jeg burde ha? ;)

Ja jeg vet det er håpløst å si, men sånn ca, hva er vanlig?

Skrevet

Vi har et på 110 liter, og det er en passe størrelse i stua. Men skulle noen ganger ønske vi heller hadde 180 liter da. :) Kommer som nevnt tidligere an på hva slags fisk du ønsker å ha.

Skrevet

Du bør absolutt ikke kjøpe noe under 60 liter - Jeg ville kjøpt et 110-160 liter eller større.

Det er mye lettere å holde vannverdiene ok i større kar, og det er jo en fordel for en nybegynner. Du kan også ha flere og mer spennede fisker, jo større kar du har. Husk at mange av fiskene du se i dyrebutikken kommer til å vokse seg mye større. Det er lurt å tenke nøye gjennom hva man liker og ønsker og deretter lese om de spesifike fiskene før man går til innkjøp av disse. Du kan ikke forvente å få pålitelige svar av de ansatte i dyrebutikken (det viser seg gang på gang).

Jeg anbefaler deg på det varmeste å lese og spørre mye på www.akvaforum.no og/eller på www.nettakvariet.no. Der er det artikler og masse erfarne akvarister som hjelper til med alt man måtte lure på.

Akvaforum har også fiskebase, hvor du kan lese om de enkelte arter: hvor store de kan bli, hvor stort akvarium de minimum bør ha og hvilke vannverdier de krever.

Du kan feks starte med å lese artikkelen om oppstart av akvarium.

Som du ser, så tar det en stund før du kan sette i fisk, så løpo og kjøp! ;)

Ps: Om du tror du bare har råd til et lite akvarium, så sjekk bruktannonsene på akvaforum, rubrikk.no, finn, zett osv Gode kupp!

Skrevet

Takk for svar.

Noe under 300 liter ser jo fryktelig lite ut. Jeg tror det jeg hadde var noe mindre enn 300 l om jeg ikke husker totalt feil, og det var pittelite.

Skal jeg ha akvarium så må det være litt størrelse på det.

Hva er egentlig "vanlig" str på et akvarium da?

Skrevet

Hva som er stort og lite er opp til øyet som ser. Et kar på 300l er ca 121x51x62cm. Om du ønsker denne størrelsen, e det jo kjempefint både for fisken og for deg :)

Selv har jeg et enda større, og er kjempeglad for det, men jeg startet med en 54l.

Hva som er "vanlig størelse" vet jeg ikke helt hva du mener med, men jeg har inntrykk av at det selges mest gullfiskboller og 30liters-kar, og der er det jo ikke plass til noe særlig. Ikke er det enkelt for en stakkar nybegynner å holde fiskene i live heller.... :(

Du finner lenker til akvabutikker på akvaforum, der kan du finne ut av størrelser og priser.

Sier bare igjen: Hvis du synes det er dyrt: gå for brukt! Kan ofte få kar til langt under halv pris, eller ca 1 kr/literen (eks 2000,- for et 200 liters.) med ekstrautstyr osv.

Dyrebutikken kommer til å prøve å overbevise deg om at du trenger all slags tilsetningsstoffer til vannet, salt (til ferskvannsfisker :nei: ) osv, osv. Dette trenger du ikke. Vannet i Norge er fint for de fleste fisker. Spesielle arter som krever litt mer vannkjemi burde du vente litt med til du har satt deg inn i dette.

Anbefaler deg å invistere i nitritt- og Ph- test når du anskaffer akvarium. Ph er ganske viktig å følge med på for fiskenes ve og vel (og liv). Nitritt er et giftstoff som dannes i akvariet etter ca 2 uker - det er da Doffen dauer. 2-3 uker etter dette igjen, kan man begynne å befolke karet - med kun få fisker pr uke. Filteret klarer ikke å takle avfallsstoffene om det plutselig kommer en stim som bæsjer og forurenser - så tålmodighet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...