Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Jeg tenkte meg på teater i løpet av høsten, og lurte på om Brand er et 'tilgjengelig' stykke? Jeg har lest/sett En Folkefiende og synes den er veldig bra, samtidig synes jeg Vildanden er noe av det verste jeg har vært borti i hele mitt liv. (hadde kanskje noe å gjøre med en ufattelig irriterende rolletolkning, men allikevel) Så, anyone? Jeg liker klassikere, men nekter å lide meg igjennom noe.
Gjest *Mim* Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Jeg liker Brand, men tør ikke si hvor lett tilgjengelig den er. Du må jo bruke hue litt, men det er vel ikke så ille? Søk litt på den oppsetningen som går nå og se hva slags kritikker den har fått. Pussig, jeg klarte ikke å komme gjennom En folkefiende, men er veldig glad i Vildanden.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Jeg tror ikke Brand som går nå, er noe for deg, hvis du vil ha det lett tilgjengelig og klassisk. Men det er vel for så vidt sjelden det settes opp helt "klassisk" Ibsen lenger, selv om regigrepene og scenografien i f.eks. Gjengangere og særlig Hedda Gabler i de nyligste oppsetningene burde være spiselig også for puritanere. (Jeg mener ikke noe nedsettende med dette ordet, bare så det er sagt!) Kanskje Rosmersholm er litt bedre i så måte? Jeg ser det har fått gode kritikker. Eller hva med Volpone av Ben Jonson? Det er en kjempemorsom oppsetning! Selv skal jeg i tillegg til Rosmerholm se Et drømspill, Dybbuk, Modet att döda og En vanlig dag i helvete, og kanskje En folkefiende, men jeg kan naturlig nok ikke anbefale noe usett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå