Gå til innhold

Erfaringer med leonberger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan veldig godt tenke meg en leonberger om et par år (venter til jeg får kjøpt hus med stor herlig hage).

Er vant med hunder til en viss grad, men ikke i nærheten av denne str.

Er det noen som har erfaringer å dele. Alt mottas med takk :)

Skrevet

Dette kunne jeg også tenkt meg å hørt litt om. Ingen med erfaring med leonberger her?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med den rasen, men har selv en av gigantrase. Sånn jeg oppfatter det er jo disse store hundene for det meste rolige og stødige i hodet. De spretter ikke rundt som brukshunder, hehe. Heldigvis! Men så trenger de heller ikke det, alt er jo strategisk plassert i hodehøyde på bord og benker..

Du må ta med i beregningen at alt blir mindre praktisk. Det er plass til mindre bagasje i bilen, du kan ikke ha den i/på fanget som en mindre hund osv.

Så spiser de såklart mer, så det er litt dyrere der. Samt du trenger større doser av eksempelvis markpiller, så det blir også mer kostbart sånn sett. Griseører og annet snacks er borte på få minutter! :P

Ellers er det jo flott å ha en stor hund, selv om (jeg syns) det er flere hensyn å ta. Har en stor og en medium nå, og kommer nok ikke til å kjøpe en gigant igjen før jeg har bosatt meg for evig på en gård med store områder rundt. Intet vondt ment om min store vakre kjempe, men det er ikke til å legge skjul på at det er mer upraktisk. Det er kanskje den største ulempen.

Skrevet

Jeg har heller ingen erfaring med leonberger, men har en "bamse" på samme str.

Ja, de trenger en del plass, noe man må tenke på før man anskaffer seg en. Har man plass i leiligheten, i bilen, på hytta? Har man noen som kan passe en stor hund, om man må være borte fra den en til flere dager?

De trenger en del mat, men mine venners svært aktive mellomstore hunder spiser mere enn min rolige (er fullvokst og "bedagelig" av seg).

En stor kropp som er dekket av mere pels enn en liten (røyting).

Store labber som "rommer" mere jord og skitt enn en liten (skittne gulv).

Men en stor hund trenger ofte mindre/lettere mosjon enn en mellomstor. Jeg trenger ikke løpe en time pr. dag for at den skal få nok mosjon, vi kan ta en rolig spasertur på en time i stedet (noe som passer meg bedre).

Jeg ser bare fordeler med denne type hund, har min tredje nå. Om jeg noen gang skal ha ny hund, så blir nok det også en stor hund (leonberger er en av de som kan bli aktuel, om jeg skal gå over på en annen rase).

Vet ikke om dette gav deg noen svar ang. leonberger... :sjenert:

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi har en stor leonberger hanne på nå ca 75kg - men han tror selv han er minihund :skratte:

Leonbergerene er utrolig flotte og snille hunder.

Vår hanne er snill som dagen er lang, han ligger ute uten bånd uten å stikke av, han lar barn få leke, klappe og stryke så mye de orker. Han er en tålmodig sjel.

Verdens beste store kosebame.

Noen ting som er litt negativt, de har mye pels, så pelsstell vil være veldig viktig, de røyter en god del (støvsuger huset daglig) og ofte blir leonbergeren veldig fort matlei, kan til tider være veldig kjipt.

Vi planlegger å få oss en ny leonberger. Har man en, må man ha to .. hehehe

Hvis det er noe du lurer på er det bare å ta kontakt, enten på pm eller epost.

Lykke til med valget! Velger du en leo vil du ikke angre.

Skrevet

Har kjent noen Leonbergere, og min observasjon er:

*De er rolige og stedbundne hunder= veldig pluss!

*Pga størrelsen er det særlig viktig med god dressur (ikke at ikke mindre hunder trenger det altså) De logrer kopper ned av bordet, og river ned unger og folk= De må ikke få lov til å hoppe!

*Minuset med større hunder er at levealderen er kortere. Husker ikke helt, men lurer på om det var 8 år??

Men de er utrolig vakre og herlige! En gang i verden skal jeg også ha meg en leonberger :)

Skrevet
*Minuset med større hunder er at levealderen er kortere. Husker ikke helt, men lurer på om det var 8 år??

Det er et minus med store hunder ja. :(

I min bok står forventet levetid på leonberger 9-11 år.

Et annet minus med store hunder er at de kan bli plaget med m.a. hofteleddsdysplasi, og er disponible for magedreining.

Magedreining kan man forsøke å forebygge med m.a. flere måltider pr dag (i stedet for ett stort). Aldri mat like før eller etter trening/aktivitet. At foret gis oppbløtt.

Dessverre ikke alltid disse forhåndsreglene hjelper heller :cry: *erfaring*

Skrevet

Ikke hatt Leonberger selv, men nær familie har hatt. Opplevde (hun døde for ett års tid siden) henne som utpreget tålmodig og snill. Laidback og behagelig vesen, ingen spesielle unoter. Ingen racer bruksmessig kanskje (tenker på fysiske aktiviteter som snørekjøring, kløving på lengre fjellturer osv), men det kommer jo selvfølgelig helt an på en har tenkt å bruke hunden til. Ang. levealder så deler jeg oppfatning med de andre her; store hunder har kortere levealder enn mindre. I dette tilfellet; hun ble 8 år (kreft).

• 1 måned senere...
Skrevet
Det er et minus med store hunder ja. :(

I min bok står forventet levetid på leonberger 9-11 år.

Et annet minus med store hunder er at de kan bli plaget med m.a. hofteleddsdysplasi, og er disponible for magedreining.

Magedreining kan man forsøke å forebygge med m.a. flere måltider pr dag (i stedet for ett stort). Aldri mat like før eller etter trening/aktivitet. At foret gis oppbløtt.

Dessverre ikke alltid disse forhåndsreglene hjelper heller :cry: *erfaring*

tanta mi har leonberger og den ble godt over 11!

Skrevet
tanta mi har leonberger og den ble godt over 11!

Spiller ingen rolle, man burde alltid forvente "gjennomsnittet".

Skrevet

tror ikke noe på at det er gjenomsnittet til en leonberger!

Skrevet

Det heter at gjennomsnittlig levealder hos en leonberger er 8-10 år, men vet om flere som har blitt eldre, men det er ikke så veldig vanlig. Min leo er nå snart 9 år og er helt i topp form ennå. Han er leken som en valp ennå og elsker å gå på fjellturer. Fantastisk turkompis!

Skrevet
har kjent ca. 30 leo

alle ble langt over 11!

Da har du vært heldig ;)

Skrevet

hihi, har aldri hørt om en som har dævva tidlig jeg hæller :natti:

Skrevet
Men en stor hund trenger ofte mindre/lettere mosjon enn en mellomstor. Jeg trenger ikke løpe en time pr. dag for at den skal få nok mosjon, vi kan ta en rolig spasertur på en time i stedet (noe som passer meg bedre).

Wtf? Trenger en STOR hund MINDRE mosjon enn en mellomstor? Hvor kommer logikken din inn i bildet? En stor hund trenger mer enn EN time spasertur hver dag, det sier seg selv! Alle hunder så og si bør være i aktivitet mer enn en time, hva om du måtte sittet på ræv 23 timer i døgnet, med mindre du skulle på dass og fikk gå rett utenfor?

Anyways, leonbergerne er nydelige hunder, dessverre kjenner jeg to som måtte avlives etter bare 2 år pga HD...

Gjest Jau da..
Skrevet

Det sies at levealderen til Leonberger iallefall er 7-9år, men de blir som regel eldre. Å godt er det :)

Har en Leonberger selv på litt over et år. Han er snill, lydig, rolig og kjempe behagelig å være med. Jeg vil påstå at aktiviteten de trenger blir litt som du venner de til. Jeg har flere venner med mellomstore hunder som man merker trenger mer aktivitet enn min klump. På en vanlig jobbdag får hunden min ca 40min tur på morran, luftetur på ca 10min når jeg kommer ifra jobb, også ca times tur igjen på kvelden. Strekker tiden til så leker vi litt med snuta hans eller klikker. Dette er jo kjempe gøy ;) hehe.. Men trenger absolut ikke å løpe med han hver dag liksom. Finnes ikke rastløs på denne måten. Og forresten så blir han ganske så mye mer sliten av psykisk trening enn å gå tur i flere timer!! Dette gjelder nok de fleste raser. Så er tull at en stor hund må ha masse mer mosjon enn en mindre.

Eneste jeg vil si om leonberger er at de kan bli VELDIG glad for å se kjent fjes, å de SKAL de bort å hilse ;) hehe. Der kommer litt av størrelsen inn i bildet igjen. En annen ting er jo at de drar med deg en del møkk inn, men det blir jo bare å gjøre rent oftere :) Ellers så er det bare positivt om du ønsker en hund som er litt bedagelig, å ikke trenger å løpe 24/7. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...